• niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

• Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • niicky ts

Lägger till några fler viktiga myndigheter som påtalar att kvinnlig könsstympning inte har stöd i någon religion. Det förekommer bland många olika folkgrupper och i både muslimska och kristna länder (t.ex. Peru). Det finns många förklaringar till varför det existerar. Det förekom långt innan islam grundades och det finns inget stöd för kvinnlig könsstympning inom islam. Det är en hemsk sedvänja som vi alla bör hjälpas åt att förhindra. Nu måste jag verkligen plugga, svarar på frågor senare när jag får tid.

-

"Kvinnlig omskärelse eller könsstympning som det också kallas, började redan före kristendom och islam och tros ha sitt ursprung i det faraoniska Egypten."

"De som praktiserar kvinnlig omskärelse är ofta förvissade om att religionen rekommenderar ingreppet, trots att ingen religiös skrift inom de stora världsreligionerna föreskriver kvinnlig omskärelse."

http://www.fn.se/press/arkiv/2012/ny-grundlag-i-somalia-forbjuder-kvinnlig-konsstympning-/

"Traditionen att könsstympa flickor har troligen existerat i tre tusen år. Det finns olika teorier om var och varför sedvänjan uppstod, men inget har med säkerhet kunnat fastställas.

Människor som är angelägna om att bevara traditionen med kvinnlig könsstympning betraktar den ofta som ett religiöst påbud. Sedvänjan förekommer bland katoliker, protestanter, kopter, falasher, muslimer och animister. Det finns dock inget skriftligt stöd i någon religion för könsstympning."

http://unicef.se/fakta/kvinnlig-konsstympning

"Könsstympning är en mycket gammal tradition och är inte kopplat till någon särskild religion. Det förekommer inom vissa grupper över hela världen. Hur det började är inte känt och det verkar finnas många olika förklaringar och teorier om varför det görs."

http://www.umo.se/Kroppen/Tjejers-underliv/Konsstympning---omskuren-tjej/

• niicky ts
    UmmAli skrev 2014-01-18 15:56:10 följande:

Ahh, en riktig irakie :) dom har också varit med om mycket, stackars folk. Jag var faktiskt gift i 15 år innan jag konverterade och hade på det fyra barn ;) så det tog tid för mig. Därför är det alltid intressant med folk som inbillar sig att man konverterar pga sin kärlek. Som att man inte har en egen vilja, och sen har dom mage att säga att religionen är kvinnoförtryckande. Är det inte dom som förtrycker då de förminskar vår intelligens? Min familj och min omgivning. tog det väldigt bra, de kände ju min man såpass bra och såg det fina i religionen. Mina föräldrar firar tom Eid med oss ibland, men tyvärr bor de inte i samma stad som oss så vi ses allt för sällan.
    Ja verkligen. Min sambo har förlorat flera i sin familj/släkt på grund av krig och mördandet av shiamuslimer med Saddam Hussein som diktator i landet. Ja, det kommer alltid finnas folk som misstror ens tro på grund av att man är tillsammans med en muslim. Det finns säkert kvinnor och män som konverterar pga. den orsaken, men det är helt fel att göra. Religion handlar om en uppriktig tro för religionen och vad den står för.

Ja, islam är inte kvinnoförtryckande som så många har fått en bild av. Det finns så många exempel som visar att männen ska behandla kvinnor med värdighet, kärlek och ömhet. Att det sedan finns kulturer som ställer högre krav på kvinnorna och inte är så noga om männen följer samma regler som är utformade för dem är inte vad islam förespråkar. Det är en lika stor synd om kvinnor har sex utanför äktenskapet som det är för män exempelvis. Det finns även skyldigheter som männen har som inte kvinnorna har. Män har en skyldighet att försörja familjen och hans pengar måste gå till att försörja sin familj. En kvinnas inkomster får hon helt själv bestämma över om hon vill försörja familjen med eller behålla till sig själv. Varför är det ingen som påstår att mannen är förtryckt pga. det? Män ärver oftast mer än kvinnor ja, men deras pengar ska gå till att försörja andra också medan kvinnan får göra vad hon vill för sina pengar. Männen kanske inte kommer kunna spendera något av sitt arv till sig själv pga. sin försörjningsplikt. Männen måste arbeta, kvinnor får välja om de vill arbeta eller vara hemma. Även om deras ansvarsområde är hemmet och männens ansvarsområde är försörjning så går det att kombinera hem och jobb samtidigt. Kvinnan får då behålla hela sin lön till sig själv om hon skulle vilja och tjänar ändå på att ha tagit hand om hemmet eller så kan hon betala för städhjälp. Både kvinnor och män har ansvar för barnen. Vid tillfällen när kvinnor och män inte blandas t.ex. i moskén så handlar det ju inte om att kvinnor är förtryckta utan för att könen inte ska blandas vid vissa tillfällen, vilket vore lika förtryckande mot männen isånafall. Samma klädregler gäller för båda könen förutom det första villkoret där kvinnor ska dölja mer än vad männen behöver. Samma villkor gäller för både kvinnor och män att de ska sänka blicken och undvika åtrå för det andra könet som man inte är gift med. Samma villkor gäller för båda könen i de allra flesta frågor och de får samma belöningar eller straff av Gud. Gud är emot förtryck och det står det flera bevis för i de heliga skrifterna.

Grattis till din familj och giftermålet, hoppas ni förblir lyckliga :) Vad roligt att din omgivning tog det bra och att de förstår att islam är en fin religion. Kul också att de firar muslimska högtider med er :)
  • niicky ts
    Selfish Geene skrev 2014-01-18 16:04:44 följande:
    Tror du att det som står i Koranen är sant?
    Ja, det gör jag! Det är Guds egna ord. Forskare har försökt hitta bevis för att Koranen skulle vara falsk, men inget bevis har hittats. Snarare finns det mycket bevis som verifierar verserna och det finns folk som förundras hur det kan stå saker i Koranen som folk inte hade kunskap om på 600-talet, t.ex. hur ett barn blir till. Jag utreder alla verser i Koranen och hittar så mycket bevis för det mesta, så jag blir bara mer övertygad i min tro och blir fascinerad när jag ser hur bra det överensstämmer med verkligheten. Islam uppmanar människor att utforska religionen och bevis är viktigt inom islam. Gud har även uppmanat människor att försöka skriva en likvärdig text som Koranen, men ingen har lyckats. Däremot finns det forskningar som visar att vissa delar av Bibeln är falska och dessutom är Bibeln skriven av människor generationer efter att Jesus dog.
  • Aniiee

Framtida söner, kommer de att omskäras, TS?

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee

Ursäkta om någon har frågat det förut.... bara skummat tråden.

• Toboas
    niicky ts skrev 2014-01-18 17:26:01 följande:
    Ja, det gör jag! Det är Guds egna ord. Forskare har försökt hitta bevis för att Koranen skulle vara falsk, men inget bevis har hittats. Snarare finns det mycket bevis som verifierar verserna och det finns folk som förundras hur det kan stå saker i Koranen som folk inte hade kunskap om på 600-talet, t.ex. hur ett barn blir till. Jag utreder alla verser i Koranen och hittar så mycket bevis för det mesta, så jag blir bara mer övertygad i min tro och blir fascinerad när jag ser hur bra det överensstämmer med verkligheten. Islam uppmanar människor att utforska religionen och bevis är viktigt inom islam. Gud har även uppmanat människor att försöka skriva en likvärdig text som Koranen, men ingen har lyckats. Däremot finns det forskningar som visar att vissa delar av Bibeln är falska och dessutom är Bibeln skriven av människor generationer efter att Jesus dog.
    Vilken översättning använder du? Jag har flera gånger hört argumentet att det finns saker i koranen som bevisar att gud ligger bakom men aldrig stött på något påstående som håller för granskning. Jag skulle jättegärna ta del av något exempel om du har ett.
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • niicky ts
    Selfish Geene skrev 2014-01-18 16:04:44 följande:
    Tror du att det som står i Koranen är sant?

Tror du på Big bang-teorin eller någon annan teori? Då får du gärna förklara hur det kommer sig att en stor explosion kunde få en så perfekt balans här på jorden. Hur kommer det sig att det blev en så fin värld med naturen och vackra djur om allt bara är en slump? Om atomer är orsaken till världens uppkomst skulle nog inte världen vara så vacker som den är idag med blommor, träd, sjöar, hav, vackra djur, berg m.m. Att allt är så ordning som det är i världen och att allt inte har vuxit huller om buller. Du får också läsa på om de gassammansättningar som finns på jorden och vad som skulle hända om det inte var en så perfekt balans av gaserna som syre, kväve och koldioxid. Varför har vi den rätta storleken på ozonlagret och jordskorpans storlek? Är allt en slump av atomer som gör att jorden är i en perfekt balans för att vi människor och djur ska kunna överleva här? Hur förklarar du att atomer skapar ett intellekt hos människan och djuren och skapar kännande varelser med moral och etik? Att vi har alla de fem sinnen som gör människan komplett. Att vi har ben för att kunna gå, att vi har just fem fingrar för att hjälpa oss att ta tag i saker. Allt är så fastställt här i världen, både på utsidan och insidan. Alla människor har samma organ och ser likadana ut. Graviditeten varar i de allra flesta fallen i nio månader. Årstiderna är fastställda, vi vet när dagen ska gå in i natt. Hur kan en slump ha gjort att jorden tillfredsställer våra behov av mat? Att det finns allt som vi behöver för att överleva. Hur kommer det sig att vi har alla material som behövs för att skapa saker? Hela världen är en perfekt balans för att levande varelser ska kunna leva här. Hur förklarar du ekosystemet och att djur och växter är i behov av varandra och att hela världen kan få ödesdigra konsekvenser om ekosystemet rubbas? Både djur och människor uppfyller en uppgift på jorden. Varför tror du att det finns så många människor i världen som tror på Gud? Att religionerna fortfarande lever kvar efter så otroligt många generationer? Är vi alla hjärntvättade? Inbillar vi oss allihop när våra böner blir besvarade? Det finns ett syfte med allt här i världen och det finns ett syfte till att vi inte kan se eller höra Gud. Det finns ett syfte varför vissa föds rika och varför vissa föds fattiga och det finns ett syfte till varför vi utsätts för prövningar. Alla dessa svar finns i Koranen och Gud uppmanar oss till eftertanke till sådana här frågor. Jag vet inte om du är religiös eller vad du tror på, utan detta svaret var menat rent allmänt varför jag tror på Gud och islam. Jag är även nyfiken på vad andra svarar på dessa frågor :)

Ursäkta att det inte blev någon styckesindelning, blev så många frågor efter varandra. Hoppas det inte blir allt för jobbigt att läsa ändå.

• Aniiee
    niicky ts skrev 2014-01-18 18:00:12 följande:

Tror du på Big bang-teorin eller någon annan teori? Då får du gärna förklara hur det kommer sig att en stor explosion kunde få en så perfekt balans här på jorden. Hur kommer det sig att det blev en så fin värld med naturen och vackra djur om allt bara är en slump? Om atomer är orsaken till världens uppkomst skulle nog inte världen vara så vacker som den är idag med blommor, träd, sjöar, hav, vackra djur, berg m.m. Att allt är så ordning som det är i världen och att allt inte har vuxit huller om buller. Du får också läsa på om de gassammansättningar som finns på jorden och vad som skulle hända om det inte var en så perfekt balans av gaserna som syre, kväve och koldioxid. Varför har vi den rätta storleken på ozonlagret och jordskorpans storlek? Är allt en slump av atomer som gör att jorden är i en perfekt balans för att vi människor och djur ska kunna överleva här? Hur förklarar du att atomer skapar ett intellekt hos människan och djuren och skapar kännande varelser med moral och etik? Att vi har alla de fem sinnen som gör människan komplett. Att vi har ben för att kunna gå, att vi har just fem fingrar för att hjälpa oss att ta tag i saker. Allt är så fastställt här i världen, både på utsidan och insidan. Alla människor har samma organ och ser likadana ut. Graviditeten varar i de allra flesta fallen i nio månader. Årstiderna är fastställda, vi vet när dagen ska gå in i natt. Hur kan en slump ha gjort att jorden tillfredsställer våra behov av mat? Att det finns allt som vi behöver för att överleva. Hur kommer det sig att vi har alla material som behövs för att skapa saker? Hela världen är en perfekt balans för att levande varelser ska kunna leva här. Hur förklarar du ekosystemet och att djur och växter är i behov av varandra och att hela världen kan få ödesdigra konsekvenser om ekosystemet rubbas? Både djur och människor uppfyller en uppgift på jorden. Varför tror du att det finns så många människor i världen som tror på Gud? Att religionerna fortfarande lever kvar efter så otroligt många generationer? Är vi alla hjärntvättade? Inbillar vi oss allihop när våra böner blir besvarade? Det finns ett syfte med allt här i världen och det finns ett syfte till att vi inte kan se eller höra Gud. Det finns ett syfte varför vissa föds rika och varför vissa föds fattiga och det finns ett syfte till varför vi utsätts för prövningar. Alla dessa svar finns i Koranen och Gud uppmanar oss till eftertanke till sådana här frågor. Jag vet inte om du är religiös eller vad du tror på, utan detta svaret var menat rent allmänt varför jag tror på Gud och islam. Jag är även nyfiken på vad andra svarar på dessa frågor :)

Ursäkta att det inte blev någon styckesindelning, blev så många frågor efter varandra. Hoppas det inte blir allt för jobbigt att läsa ändå.

1: Släng dig inte med ordet "teori" när du inte vet vad det är för något, snälla. Det blir bara fånigt...

2: Släng dig inte med Big bang-teorin eller evulotionsteorin när du inte vet vad de innebär. Av samma anledning som ovan...

3: Varför frågar alla religiösa hela tiden: "Har du läst [insert valfri religiös text]" och kräver att alla ska läsa och förstå den, när de själva inte är villiga att läsa och förså ens definitionen av "teori"? Och dessutom har mage att bli sura när man inte har läst X, och har åsikter om de (som de själva med ordet "teori" eller begreppet "evolution" till exempel.....
  • kvs

Tror du på Big bang-teorin eller någon annan teori? Då får du gärna förklara hur det kommer sig att en stor explosion kunde få en så perfekt balans här på jorden. Hur kommer det sig att det blev en så fin värld med naturen och vackra djur om allt bara är en slump?

Skönhet är relativt och sitter i betraktarens öga som det brukar heta. Det finns gott om djur på vår jord som de flesta människor inte finner särskilt attraktiva. På samma sätt så finns det vackra platser på jorden, men anledningen att vi finner de vackra är att det finns platser som inte är vackra.

Att allt är så ordning som det är i världen och att allt inte har vuxit huller om buller. Du får också läsa på om de gassammansättningar som finns på jorden och vad som skulle hända om det inte var en så perfekt balans av gaserna som syre, kväve och koldioxid. Varför har vi den rätta storleken på ozonlagret och jordskorpans storlek? Är allt en slump av atomer som gör att jorden är i en perfekt balans för att vi människor och djur ska kunna överleva här?

Du angriper problemet från fel håll, människan var ingen färdig produkt (även om många religiösa tror det) som placerades ut på jorden på vinst eller förlust. Det handlar om evolution och att livet har anpassat sig till de rådande förhållandena på vår planet, det är klart att hade förhållandena varit för extrema är det rimligt att anta att livet inte hade uppstått överhuvudtaget.

Hur förklarar du att atomer skapar ett intellekt hos människan och djuren och skapar kännande varelser med moral och etik? Att vi har alla de fem sinnen som gör människan komplett. Att vi har ben för att kunna gå, att vi har just fem fingrar för att hjälpa oss att ta tag i saker. Allt är så fastställt här i världen, både på utsidan och insidan. Alla människor har samma organ och ser likadana ut.

Kort sagt för att det har varit gynnsamt. Sen kan det ju diskuteras om 5 är det optimala antalet fingrar, varför inte 6? Hade vi inte varit snabbare om vi hade haft 4 ben? Människokroppen är långt ifrån optimal, men den har ändå vissa fördelar som gjort att vi som art har lyckats rätt bra.

Hur kan en slump ha gjort att jorden tillfredsställer våra behov av mat? Att det finns allt som vi behöver för att överleva.

Jag är ganska säker på att det råder svält i stora delar av världen så det är väl lite tveksamt om jorden faktiskt tillfredsställer vårt behov av mat. Dock handlar det ju åter igen om evolution, storleken anpassas efter bästa överlevnadsförmåga.

Varför tror du att det finns så många människor i världen som tror på Gud? Att religionerna fortfarande lever kvar efter så otroligt många generationer? Är vi alla hjärntvättade? Inbillar vi oss allihop när våra böner blir besvarade?

Religion ger någon form av svar på meningen med livet vilket ger trygghet antar jag. Svaret på de två sista frågorna är definitivt ja. "When one person suffers from delusions it's called insanity, when many people suffer from delusion it's called religion" /Robert M. Pirsig

Det finns ett syfte med allt här i världen och det finns ett syfte till att vi inte kan se eller höra Gud. Det finns ett syfte varför vissa föds rika och varför vissa föds fattiga och det finns ett syfte till varför vi utsätts för prövningar. Alla dessa svar finns i Koranen och Gud uppmanar oss till eftertanke till sådana här frågor.

Vad skulle poängen vara med det? Givet att vi efter döden spenderar en evighet i antingen paradiset eller helvete så blir tiden vi spenderar på jorden försumbarJag har svårt att tro att en allvetande och evig varelse skulle döma oss efter en försumbar tidsperiod, det vore precis som att ditt liv blir bedömt enbart på vad du gör/tänker i detta ögonblick.
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.