Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Framtida söner, kommer de att omskäras, TS?

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee

Ursäkta om någon har frågat det förut.... bara skummat tråden.

• Aniiee
    niicky ts skrev 2014-01-18 18:00:12 följande:

Tror du på Big bang-teorin eller någon annan teori? Då får du gärna förklara hur det kommer sig att en stor explosion kunde få en så perfekt balans här på jorden. Hur kommer det sig att det blev en så fin värld med naturen och vackra djur om allt bara är en slump? Om atomer är orsaken till världens uppkomst skulle nog inte världen vara så vacker som den är idag med blommor, träd, sjöar, hav, vackra djur, berg m.m. Att allt är så ordning som det är i världen och att allt inte har vuxit huller om buller. Du får också läsa på om de gassammansättningar som finns på jorden och vad som skulle hända om det inte var en så perfekt balans av gaserna som syre, kväve och koldioxid. Varför har vi den rätta storleken på ozonlagret och jordskorpans storlek? Är allt en slump av atomer som gör att jorden är i en perfekt balans för att vi människor och djur ska kunna överleva här? Hur förklarar du att atomer skapar ett intellekt hos människan och djuren och skapar kännande varelser med moral och etik? Att vi har alla de fem sinnen som gör människan komplett. Att vi har ben för att kunna gå, att vi har just fem fingrar för att hjälpa oss att ta tag i saker. Allt är så fastställt här i världen, både på utsidan och insidan. Alla människor har samma organ och ser likadana ut. Graviditeten varar i de allra flesta fallen i nio månader. Årstiderna är fastställda, vi vet när dagen ska gå in i natt. Hur kan en slump ha gjort att jorden tillfredsställer våra behov av mat? Att det finns allt som vi behöver för att överleva. Hur kommer det sig att vi har alla material som behövs för att skapa saker? Hela världen är en perfekt balans för att levande varelser ska kunna leva här. Hur förklarar du ekosystemet och att djur och växter är i behov av varandra och att hela världen kan få ödesdigra konsekvenser om ekosystemet rubbas? Både djur och människor uppfyller en uppgift på jorden. Varför tror du att det finns så många människor i världen som tror på Gud? Att religionerna fortfarande lever kvar efter så otroligt många generationer? Är vi alla hjärntvättade? Inbillar vi oss allihop när våra böner blir besvarade? Det finns ett syfte med allt här i världen och det finns ett syfte till att vi inte kan se eller höra Gud. Det finns ett syfte varför vissa föds rika och varför vissa föds fattiga och det finns ett syfte till varför vi utsätts för prövningar. Alla dessa svar finns i Koranen och Gud uppmanar oss till eftertanke till sådana här frågor. Jag vet inte om du är religiös eller vad du tror på, utan detta svaret var menat rent allmänt varför jag tror på Gud och islam. Jag är även nyfiken på vad andra svarar på dessa frågor :)

Ursäkta att det inte blev någon styckesindelning, blev så många frågor efter varandra. Hoppas det inte blir allt för jobbigt att läsa ändå.

1: Släng dig inte med ordet "teori" när du inte vet vad det är för något, snälla. Det blir bara fånigt...

2: Släng dig inte med Big bang-teorin eller evulotionsteorin när du inte vet vad de innebär. Av samma anledning som ovan...

3: Varför frågar alla religiösa hela tiden: "Har du läst [insert valfri religiös text]" och kräver att alla ska läsa och förstå den, när de själva inte är villiga att läsa och förså ens definitionen av "teori"? Och dessutom har mage att bli sura när man inte har läst X, och har åsikter om de (som de själva med ordet "teori" eller begreppet "evolution" till exempel.....
  • Aniiee
    niicky ts skrev 2014-01-18 19:28:28 följande:
    Nej, jag säger inte att alla ska ha kunskap om de religiösa texterna, men jag fick en fråga om jag tror på allt som står i Koranen och besvarade att alla de frågor som jag ställde kan besvaras av Koranen, och det är vad jag tror på. Jag är nyfiken vad andra människor svarar på de frågorna som jag ställde oavsett hur de tror att jorden och livet uppstod.

Teorier är ett allmänt ord som brukar användas för händelser som man inte har bevis för. Jag har inte bevis för att Gud har skapat jorden och livet heller, så man kan klassa denna religiösa tro som teori också. Det är allmänt känt att man brukar säga evolutionsteorin ex. och om du vill kan jag fråga hur tror ni att jorden och livet skapades, utan att använda begreppen teorier :)
    Du har fortfarande inte koll på definitionen av "teori", så det känns aningens meningslöst.......

Än sålänge finns ingen teori om hur livet skapades, bara hypoteser.

Evolutionsteorin är en teori. Lär dig definitionen av "teori" och skillnaden mellan "teori" och "hypotes" så kan vi diskutera sen, om du känner för det.

Jag har läst koranen. Har du läst "Om arternasa uppkomst" eller ens "Atheism for Dummies"? (OBS! "Atheism for dummies" är en riktig bok, och den är faktiskt väldigt... ska jag kalla det snäll..... den försöker inte övertyga någon att bli ateist. Dem ger bara en bra överblick och försöker förklara vad ateism faktiskt är, dess historia och hur det ser ut i nutid)
  • Aniiee
    niicky ts skrev 2014-01-18 19:20:47 följande:
    Jag kommer säkert få en massa påhopp för mitt svar nu, men ja jag kommer omskära mina ev. söner. Detta på grund av att det både är uppmanat av Gud, men även för att jag har läst många forskningar som har visat väldigt många fördelar med manlig omskärelse.

Manlig omskärelse utövas inte bara bland muslimer och judar utan även hos andra folkgrupper som gör det av andra anledningar än religiösa. USA och Australien är två exempel där manlig omskärelse är vanligt. WHO och UNAIDS har sedan 2007 rekommenderat manlig omskärelse.

Jag anser att fördelarna väger över nackdelarna och att fördelarna kan ha livsavgörande konsekvenser för mina ev. söner. Det är självklart viktigt att manlig omskärelse utförs på ett rekommenderat sätt av professionella läkare. Syftet med mitt svar är inte rekommendera andra att göra samma val, utan jag vill enbart ge en utförlig förklaring av mitt svar och undanber påhopp tack.

Vetenskapliga studier har kommit fram till att manlig omskärelse har ett bra skydd (inte fullständigt förstås) mot:
    - Urinvägsinfektion
    - HIV
    - Andra könssjukdomar
    - Peniscancer
    - Inflammation i förhud och ollon
    - Förhudsförträngning
    - Livmoderhalscancer för sexuella partners
    - Genitala sår för sexuella partners
    - Bakteriell vaginos för sexuella partners
    - Trichomoniasis för kvinnor
    - HPV för sexuella partners
    www.cdc.gov/hiv/prevention/research/malecircu.../

När det gäller sex kan manlig omskärelse hjälpa mot för tidig utlösning. Huruvida sexet blir bättre eller sämre finns det delade meningar om hos männen. Det är enklare att hålla penisen ren och hålla borta bakterier som lätt kan samlas under förhuden. Jag orkar inte leta upp källan där jag har läst detta, men det går att hitta källor på det om man söker själv. Av personlig erfarenhet så kan jag säga att min sambos omskärelse inte har påverkat vårt sexliv negativt på något sätt, snarare tvärtom, och min sambo upplever inte heller några nackdelar med att vara omskuren.
    Mig får du i alla fall inga påhopp från av den anledningen. Jag är judinna.....
  • Aniiee
    Yohan skrev 2014-06-23 05:02:30 följande:
    Stopp och belägg! Kristendomen har samma värderingar som islam, de människovärden vi moderna människor idag håller för kommer ur humanismen och ingen religion. Mänskliga rättigheter är ingen religiös doktrin.
    GladSkål{#emotions_dlg.flower}
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Aniiee
    themia skrev 2016-01-31 12:56:58 följande:
    Vad du inte vill förstå är att koranen är en BOK. Och böcker skrivs av människor
    .
    Jag kan också skriva en bok, där det står att "Gud har bestämt att det bara ska finnas en kopia" och att denna bok innehåller den eviga "sanningen".

Det är hur enkelt som helst, jag är övertygad om att även du skulle kunna klara det.
    Koranen är för övrigt inte den enda boken med det budskapet.
    Att säga att valfri religiös text är skriven/given av religionens gud är som att säga att Tolkien fick Silmarillion av Eru......
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.