• niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

• Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • niicky ts
    Toboas skrev 2014-01-18 19:41:52 följande:
    När man talar om vetenskap så betyder teori det du påstår. En teori kan beskrivas som en förklaringsmodell som har stöd av evidens. Ur vetenskaplig synvinkel så är gud inte en teori, det är i bästa fall en hypotes eftersom det inte finns något som stödjer tanken på att det ska finnas en gud.

Det var därför du fick uppmaningen ovan att inte tala om "teori" för det blir lite pinsamt när det blir uppenbart att du inte förstod vad det betyder i det sammanhang du talar om.
    Okej, jag har hört och läst begreppet evolutionsteorin många gånger så har inte reflekterat över att det är fel benämning och att man ska kalla det för vetenskap istället. Jag frågade även efter alla läsares åsikter och tankar, oavsett om de är vetenskapliga eller inte. Jag står för att jag gjorde ett pinsamt misstag, men det är ingenting som vi behöver fortsätta diskutera om nu när ni har upplyst mig om att man inte ska använda det begreppet i detta sammanhanget :)
  • Toboas
    niicky ts skrev 2014-01-18 19:53:18 följande:
    Okej, säg det till alla andra också som använder ordet teori :) Jordens uppkomst är ännu inte vetenskapligt bevisat och vi vet inte vilken vetenskap eller religion eller vad det än må vara som är den sanna. För mig spelar det ingen roll om det kallas för teori eller vetenskap, men faktum kvarstår att ingenting är helt bevisat. Jag frågade efter allas tankar om frågan hur jorden blev till och eftersom alla tror olika finns det säkerligen folk som har teorier som faktiskt inte är vetenskapliga (bortsett från Big bang eller evolutionen etc.)
    Jag vet att det är jättemånga som använder ordet felaktigt. Det förändrar dock inte det faktum att när man talar om vetenskapliga teorier så handlar det om saker som det finns belägg för.

Om man tar evolutionsteorin så är det alltså en förklaringsmodell som stämmer med de observationer som finns.

Jordens uppkomst förklaras väl vetenskapligt ungefär såhär: Vårt solsystem bildades av resterna av supernovaexplosioner, från början var det bara små objekt som tack vare gravitation drogs samman i större objekt, i mitten bildades solen, utanför den samlades materian till det som senare blev planeter. Från att ha varit flytande så svalnade jorden och började få en fast yta.

En motfråga: Tror du att jorden skapades i ett steg av en gud?

Upprepning av en tidigare fråga: Har du något exempel på saker i koranen som enligt dig bevisar att det måste finnas någon med större kunskap om världen än vad man kan anta att Muhammed hade tillgång till?
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • Toboas
    niicky ts skrev 2014-01-18 20:00:51 följande:
    Okej, jag har hört och läst begreppet evolutionsteorin många gånger så har inte reflekterat över att det är fel benämning och att man ska kalla det för vetenskap istället. Jag frågade även efter alla läsares åsikter och tankar, oavsett om de är vetenskapliga eller inte. Jag står för att jag gjorde ett pinsamt misstag, men det är ingenting som vi behöver fortsätta diskutera om nu när ni har upplyst mig om att man inte ska använda det begreppet i detta sammanhanget :)
    Nej, nej. Evolutionsteori är det rätta namnet. Problemet är att den vardagliga betydelsen av "teori" betyder något annat än den vetenskapliga betydelsen. Men du hade ju förstått det så då släpper jag det. Glad
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • niicky ts
    Aniiee skrev 2014-01-18 19:49:57 följande:
    Du har fortfarande inte koll på definitionen av "teori", så det känns aningens meningslöst.......

Än sålänge finns ingen teori om hur livet skapades, bara hypoteser.

Evolutionsteorin är en teori. Lär dig definitionen av "teori" och skillnaden mellan "teori" och "hypotes" så kan vi diskutera sen, om du känner för det.

Jag har läst koranen. Har du läst "Om arternasa uppkomst" eller ens "Atheism for Dummies"? (OBS! "Atheism for dummies" är en riktig bok, och den är faktiskt väldigt... ska jag kalla det snäll..... den försöker inte övertyga någon att bli ateist. Dem ger bara en bra överblick och försöker förklara vad ateism faktiskt är, dess historia och hur det ser ut i nutid)
    Okej, jag ska läsa på om ordet teori. Jag har fått upplysning av mitt misstag nu, så tycker inte vi behöver diskutera mer om det :) Jag vill veta allas tankar och funderingar, oavsett om de är vetenskapliga eller inte.

Angående Koranen fick jag en fråga om jag tror på allt som står i Koranen och jag svarade att jag gör det. Sedan vidareutvecklade jag och inriktade mig på ett område inom Koranen nämligen hur jorden och livet uppstod enligt islam. De frågor som jag ställde har jag även ställt till mig själv och Koranen har en trovärdig förklaring till allt det enligt mig och därmed tror jag på Koranen inom det området. Sedan finns det många andra verser i Koranen också som handlar om andra frågor, men jordens och livets uppkomst är en stor del av Koranen. Jag respekterar allas tro och alla får tro på exakt vad de vill. Jag är nyfiken på att höra hur alla tänker kring dessa frågor och vad de tror. Både ateister som religiösa :)
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-18 20:11:22 följande:
    Inte en enda vers?
    Det var en svår fråga du ställde eftersom Koranen består av så många suror och det finns många suror som står mig varmt hjärtat. Jag har inte tänkt på att anteckna vilka suror som står mig närmast hjärtat och det är svårt att välja bara en. Denna sura har jag skrivit tidigare i tråden, men den förklarar vad uppriktig tro för islam är och vad Guds grundläggande budskap för religionen är. Denna vers står mig varmt om hjärtat och det är någonting som jag vill efterfölja.

’’Sann fromhet äger den som tror på Gud och den Yttersta dagen och änglarna och uppenbarelsen och profeterna och som ger (av) det han äger – vilket pris han än sätter på detta – till de anhöriga, de faderlösa och de behövande, till vandringsmannen och tiggarna och för att friköpa människor ur fångenskap och slaveri och som förrättar bönen och erlägger allmoseskatten och som håller sina löften och som bär lidande och oförrätt med tålamod och håller stånd i farans stund. De har visat att deras tro är sann; de fruktar Gud.’’ Koranen 2:177

Denna vers talar om hela grunden för islam med Guds egna ord. Jag älskar att islam lägger så stor tyngd på att vi människor ska hjälpa varandra. Hela Koranen rakt igenom är fylld med budskap hur vi ska hjälpa behövande och bekämpa förtryck. Att vi ska vara generösa för att hjälpa andra. Välgörenhet och att hjälpa behövande är ett viktigt ämne för mig. Att vi ska tänka på varandra och inte bara på oss själva.

Jag hade gärna gett dig fler suror som står mig varmt om hjärtat, men jag har så många andra frågor att besvara också. Ska försöka få tid till din fråga igen :)
  • ZombieInc

Hur ser du på saker som muslimer gjort mot kvinnor? T.ex stening osv. Varför anser du att kvinnor ska ha slöja/ niqab? Har inte kvinnor rätt att gå som männen utan att behöva dölja sin kropp? Vad tycker du om dem som klär på sina döttrar slöjor som kanske max är 6 år?

• lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-18 20:31:35 följande:
    Det var en svår fråga du ställde eftersom Koranen består av så många suror och det finns många suror som står mig varmt hjärtat. Jag har inte tänkt på att anteckna vilka suror som står mig närmast hjärtat och det är svårt att välja bara en. Denna sura har jag skrivit tidigare i tråden, men den förklarar vad uppriktig tro för islam är och vad Guds grundläggande budskap för religionen är. Denna vers står mig varmt om hjärtat och det är någonting som jag vill efterfölja.

’’Sann fromhet äger den som tror på Gud och den Yttersta dagen och änglarna och uppenbarelsen och profeterna och som ger (av) det han äger – vilket pris han än sätter på detta – till de anhöriga, de faderlösa och de behövande, till vandringsmannen och tiggarna och för att friköpa människor ur fångenskap och slaveri och som förrättar bönen och erlägger allmoseskatten och som håller sina löften och som bär lidande och oförrätt med tålamod och håller stånd i farans stund. De har visat att deras tro är sann; de fruktar Gud.’’ Koranen 2:177

Denna vers talar om hela grunden för islam med Guds egna ord. Jag älskar att islam lägger så stor tyngd på att vi människor ska hjälpa varandra. Hela Koranen rakt igenom är fylld med budskap hur vi ska hjälpa behövande och bekämpa förtryck. Att vi ska vara generösa för att hjälpa andra. Välgörenhet och att hjälpa behövande är ett viktigt ämne för mig. Att vi ska tänka på varandra och inte bara på oss själva.

Jag hade gärna gett dig fler suror som står mig varmt om hjärtat, men jag har så många andra frågor att besvara också. Ska försöka få tid till din fråga igen :)
    Ja, det ser fint ut när man rycker dem ur sitt egentliga kontext. Jag vet inte om det beror på att man hittar verserna på internet eller inte. Men om suran du citerar talar om "grunden för islam" och då man läser vidare till versen efter så beskriver islam en barbarisk "grund" med vendetta som utväg i religionen. Hur känner du för det?

• niicky ts
    Toboas skrev 2014-01-18 20:06:20 följande:
    Jag vet att det är jättemånga som använder ordet felaktigt. Det förändrar dock inte det faktum att när man talar om vetenskapliga teorier så handlar det om saker som det finns belägg för.

Om man tar evolutionsteorin så är det alltså en förklaringsmodell som stämmer med de observationer som finns.

Jordens uppkomst förklaras väl vetenskapligt ungefär såhär: Vårt solsystem bildades av resterna av supernovaexplosioner, från början var det bara små objekt som tack vare gravitation drogs samman i större objekt, i mitten bildades solen, utanför den samlades materian till det som senare blev planeter. Från att ha varit flytande så svalnade jorden och började få en fast yta.

En motfråga: Tror du att jorden skapades i ett steg av en gud?

Upprepning av en tidigare fråga: Har du något exempel på saker i koranen som enligt dig bevisar att det måste finnas någon med större kunskap om världen än vad man kan anta att Muhammed hade tillgång till?

Nej, Gud skapade jorden, naturen, djur och människor under sex dagar. När Han vill skapa något säger Han "var" och det är eller som Adam och Eva ex. som Han skapade av lera. Exakt hur Gud skapade jorden vet jag inte vad jag tror och jag har läst att muslimer också ställer sig den frågan. Kanske skedde Big Bang för att skapa jorden, men isånafall var det med Guds vilja. Allt som finns i världen däremot har Gud skapat på det sätt som jag förklarade förut. Jag tror att allt skapades av Gud och att Han har ett syfte med att skapa jorden och livet. Detta är vad jag tror på och inget jag försöker övertyga andra om. Just nu kan jag inte räknas som muslim eftersom jag inte har konverterat än, men jag tror på islam och vad islam lär ut :)

Med din andra fråga menar du om det står i Koranen att det finns en Gud och att Koranen är Guds ord?

• lillenora

Noterar, du kan läsa hela vägen fram till vers 186.

Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.