niicky ts skrev 2014-01-18 19:53:18 följande:
Okej, säg det till alla andra också som använder ordet teori :) Jordens uppkomst är ännu inte vetenskapligt bevisat och vi vet inte vilken vetenskap eller religion eller vad det än må vara som är den sanna. För mig spelar det ingen roll om det kallas för teori eller vetenskap, men faktum kvarstår att ingenting är helt bevisat. Jag frågade efter allas tankar om frågan hur jorden blev till och eftersom alla tror olika finns det säkerligen folk som har teorier som faktiskt inte är vetenskapliga (bortsett från Big bang eller evolutionen etc.)
Jag vet att det är jättemånga som använder ordet felaktigt. Det förändrar dock inte det faktum att när man talar om vetenskapliga teorier så handlar det om saker som det finns belägg för.
Om man tar evolutionsteorin så är det alltså en förklaringsmodell som stämmer med de observationer som finns.
Jordens uppkomst förklaras väl vetenskapligt ungefär såhär: Vårt solsystem bildades av resterna av supernovaexplosioner, från början var det bara små objekt som tack vare gravitation drogs samman i större objekt, i mitten bildades solen, utanför den samlades materian till det som senare blev planeter. Från att ha varit flytande så svalnade jorden och började få en fast yta.
En motfråga: Tror du att jorden skapades i ett steg av en gud?
Upprepning av en tidigare fråga: Har du något exempel på saker i koranen som enligt dig bevisar att det måste finnas någon med större kunskap om världen än vad man kan anta att Muhammed hade tillgång till?