• niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

• Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • JTA
    niicky ts skrev 2014-01-19 11:18:24 följande:
    fragaimamen.se/vad-har-icke-muslimer-for-ode-.../
    Så med andra ord, om man haft chansen att skaffa sig en korrekt uppfattning om islam och inte tagit den, eller om man tagit chansen men ändå kommit fram till att man inte tror på Muhammeds uppenbarelse - så är det enligt dig rimligt att din gud torterar en i evighet?

Skulle du kunna tortera en annan människa?

• JTA
    MissOrange skrev 2014-01-19 11:27:30 följande:
    Nja fast den där händelsen var något helt annat än en erövring eller att sprida Islam. De hade ett avtal och de bröt mot det, då dömdes det som ett brott, och om du kollar up en hadith som finns med i din link, Sahih al-bukhari 5:58:148, valde de sjävla att deras egen ledare Sad Bin Muadh skulle bestämma straffet.
    Så att avrätta samtliga män och förslava kvinnor och barn är rimliga straff enligt dig? Inget problematiskt alls med det?
  • MissOrange
    JTA skrev 2014-01-19 09:45:01 följande:
    Så du menar att det islamiska kalifatets expansion efter Muhammeds död var emot islam? Du tar alltså avstånd från erövringarna? De var fel, borde inte ha gjorts?

Har ingen åsikt om det, jag levde inte då och har inte sett det med egna ögon, men jag tar avstånd ifrån saker som görs för egen vinning och emot Koranens ord. Allah (swt) är den enda som kan döma och endast Han vet vilka människor som syndat. Det finns korrupta lärda inom islam. Detta år något Profeten (fvmh) nämner i hadith när han talar om domedagens tecken.
  • JTA
    niicky ts skrev 2014-01-19 10:57:58 följande:
    Därför att jag tror på Gud?! Mina böner har nästan alltid blivit besvarade och då många böner har lett till det jag trodde var omöjligt, då jag har vänt mitt sista hopp till Gud. Jag kan känna en närhet till Gud även om jag inte kan se eller höra Honom.

Det finns så många bevis för verser i Koranen, men ingen som har kunnat falsifiera Koranen eller som har lyckats skriva en likvärdig text. Sedan har jag reflekterat mycket om världens skapelse och hur allt här i världen kan vara så perfekt balanserat.

Det finns miljarder människor i världen som är religiösa år 2014 och folk har haft religioner i alla tider. Jag tror inte att så många blir religiösa utan en anledning.
    Perfekt balanserat? Jordbävningar, flodvågor, öken - delar av din guds skapelse. Parasiter, virus, bakterier - alla skapade av din gud. Krig, orättvisor, förtryck, våld - konsekvenser av den fria vilja din gud gav oss.

Nog kan det vara så att universum och allt har en skapare. Men denne verkar inte längre bry sig, eller har upphört att existera.
  • niicky ts
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-01-19 11:29:57 följande:
    Varje gång jag ser den här sortens trådar gråter jag inombords över hur lättledda folk (i synnerhet tjejer, verkar det som) kan vara när de, ofta för sina exotiska pojkvänners skull, konverterar till en bakåtsträvande skitreligion som är mer eller mindre inkompatibel med västerländskt levnadssätt.

Varför inte bara tänka och känna själva i stället? Det är fan så mycket roligare.
    Därför att vi älskar Allah och vill följa Hans vilja. Läs gärna på om islam från tillförlitliga källor innan du uttalar dig om religionen. Det är skillnad på vad enskilda muslimer gör och vad islam faktiskt lär ut. Det är lätt att blanda ihop kulturella sedvänjor och religion. Därför är det viktigt med kunskap så att man kan skilja på detta. Hur vet du vilka syften tjejerna har när de konverterar? Jag tror inte det är många som tar så livsomvälvande beslut för en pojkväns skull, även om det finns de som gör det också. Det är i alla fall helt fel att göra.

Inte behöver du gråta inombords för att vi följer det vi tror på och gör ett val som gör oss lyckliga.

Inga fler påhopp nu tack!

• JTA
    MissOrange skrev 2014-01-19 11:39:03 följande:
    Har ingen åsikt om det, jag levde inte då och har inte sett det med egna ögon, men jag tar avstånd ifrån saker som görs för egen vinning och emot Koranens ord. Allah (swt) är den enda som kan döma och endast Han vet vilka människor som syndat. Det finns korrupta lärda inom islam. Detta år något Profeten (fvmh) nämner i hadith när han talar om domedagens tecken.
    Hur kan du INTE ha en åsikt om detta? Du levde inte heller under Muhammeds tid.

Det är svårt att påstå att islam är en fredens religion och samtidigt känna till att samtliga historiker, både muslimska och ickemuslimska, både dåtida och nutida, beskriver islams expansion som anfallskrig. Jag förstår förvisso varför du undviker frågan, men du förstår säkert att du därmed framstår som intellektuellt ohederlig.

• MissOrange
    JTA skrev 2014-01-19 11:35:46 följande:
    Så att avrätta samtliga män och förslava kvinnor och barn är rimliga straff enligt dig? Inget problematiskt alls med det?

Jag kommer inte ifrågasätta vad som hände då. Du glömmer bort att på den tiden var livet helt annorlunda. Då fanns det slavar, man hade dödsstraff osv. Profeten (fvmh) uppmuntrade att fria slavar.
  • Toboas
    JTA skrev 2014-01-19 11:41:01 följande:
    Nog kan det vara så att universum och allt har en skapare. Men denne verkar inte längre bry sig, eller har upphört att existera.
    Du glömde alternativet att han är en sadist som gör det du talar om och njuter av det.
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • MissOrange
    JTA skrev 2014-01-19 11:45:58 följande:
    Hur kan du INTE ha en åsikt om detta? Du levde inte heller under Muhammeds tid. Det är svårt att påstå att islam är en fredens religion och samtidigt känna till att samtliga historiker, både muslimska och ickemuslimska, både dåtida och nutida, beskriver islams expansion som anfallskrig. Jag förstår förvisso varför du undviker frågan, men du förstår säkert att du därmed framstår som intellektuellt ohederlig.

Ja du...så tänkte jag också innan jag faktiskt bestämde mig för att studera islam lite noggrannare och lära mig att skilja på Islam och muslimer.
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.