• niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

• Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • lillenora
    MissOrange skrev 2014-01-19 13:56:19 följande:

Eftersom inom islam "ärver" barnen faderns religion. Din senare mening makes no sense. Läs vad jag har skrivit tidigare. Vi ska inte utrota kristna. Hur kan du få det till att (egyptierna som vi pratar om som förföljer) praktiserar det Koranen lär? För att icke muslimer ska förstå detta räcker det inte med att endast skumma igenom hata-sidor på nätet.
    Du rättfärdigar ett orättvist beteende och ser inte att detta är ett av sätten att kränka den muslimska kvinnas rätt att välja partner. Dessutom så är detta en annan anledning till att islam växer snabbt. Man förbjuder icke-muslimer att förälska sig i muslimah's för att "mannens" barn skall bli muslimer. Och du som precis sa att islam gav kvinnan rättigheter. Det ser inte så ut.
  • niicky ts

Här är mer utförligt förklarat att islam inte stödjer terrorism:

http://www.al-islam.se/Articles/ViewArticle.aspx?ArticleID=87

Jag har fått en fråga tidigt i tråden om misstolkningar och osanningar om islam och den personen bad mig ta upp vilka som är de största misstolkningarna och lögnerna om islam. Så låt mig få länka sidor utan påhopp tack. Dock är det bättre att lärda personer bemöter de fördomar som finns om islam än att jag själv som inte är lika kunnig svarar på det.

• lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 14:08:25 följande:
    En annan missuppfattning som finns om islam är hur islam spreds och att det är okej att tvångskonvertera folk. Här svarar de lärda inom islam på dessa fördomar:

www.al-islam.se/Articles/ViewArticle.aspx?Art...
    Jag klickade på länken och redan i andra meningen skyller dem på korstågen. Det har ju inget med islam att göra. Vet du att korstågen började för att muslimer trakasserade och förföljde Judar och Kristna?

Människor i modern tid, och det innefattar troende Kristna säger alla att det som skedde var fel. Det korsfararna gjorde var helt emot Jesu läror. Men vad muslimer alltid gjort ligger i linje med vad muhammad gjorde. Allt de våld som utförs i islams namn gjorde muhammad först. Kan du nämna ett enda Krig som Jesus medverkade i???
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 14:13:46 följande:
    Lite mer information om terrorism vs. islam.

www.al-islam.se/Articles/ViewArticle.aspx?Art...
    Jag klickade på denna också men här rättfärdigar man "terror" med vad som skedde 1945 och vad som sker i Israel. Varför vill man följa en religion som rättfärdigar våld?
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-19 14:18:48 följande:
    Jag klickade på länken och redan i andra meningen skyller dem på korstågen. Det har ju inget med islam att göra. Vet du att korstågen började för att muslimer trakasserade och förföljde Judar och Kristna?

Människor i modern tid, och det innefattar troende Kristna säger alla att det som skedde var fel. Det korsfararna gjorde var helt emot Jesu läror. Men vad muslimer alltid gjort ligger i linje med vad muhammad gjorde. Allt de våld som utförs i islams namn gjorde muhammad först. Kan du nämna ett enda Krig som Jesus medverkade i???
    Ja, att de kristna spred ett rykte om att muslimer var religiösa fanatiker ridandes på kameler med en sabel i ena handen och att det var under korstågen som denna uppfattning kom till från början. Snälla du läs vad det står på sidorna och se vad Koranen och haditherna säger om krig, terrorism etc. Muslimer ska inte gå till angrepp utan får enbart försvara sig eller gå till angrepp för att bekämpa förtryck och frigöra förtryckta människor. Det är islams läror! Jesus är en profet som muslimer tror på och älskar också.  
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-19 14:05:22 följande:
    Du rättfärdigar ett orättvist beteende och ser inte att detta är ett av sätten att kränka den muslimska kvinnas rätt att välja partner. Dessutom så är detta en annan anledning till att islam växer snabbt. Man förbjuder icke-muslimer att förälska sig i muslimah's för att "mannens" barn skall bli muslimer. Och du som precis sa att islam gav kvinnan rättigheter. Det ser inte så ut.

Inom islam har vi rättigheter som går under Allahs (swt) lag. Men visst, vill hon gifta sig med en icke muslim då kan hon välja det medvetandes om att det är en synd. Det betyder att deras äktenskap inte är giltigt för Allah (swt) vilket betyder att hon har sex utanför äktenskapet vilket är en synd. Vi som är troende ifrågasätter inte detta på samma sätt som du gör, vi tror på Allah (swt) och vet att allt som är förbjudet har en mening bakom det. Män inom islam har skyldigheter som vi kvinnor inte har. De ska försörja sin fru och barn. Kvinnor behöver inte arbeta. Sen betyder det ju inte att alla följer detta, vi har tidigare pratat om att alla har en fri vilja.
  • DandelionDust
    MissOrange skrev 2014-01-19 14:38:28 följande:
    vi har tidigare pratat om att alla har en fri vilja.
    En fri vilja, men under hot. Hur fri är viljan då?
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 14:34:17 följande:
    Ja, att de kristna spred ett rykte om att muslimer var religiösa fanatiker ridandes på kameler med en sabel i ena handen och att det var under korstågen som denna uppfattning kom till från början. Snälla du läs vad det står på sidorna och se vad Koranen och haditherna säger om krig, terrorism etc. Muslimer ska inte gå till angrepp utan får enbart försvara sig eller gå till angrepp för att bekämpa förtryck och frigöra förtryckta människor. Det är islams läror! Jesus är en profet som muslimer tror på och älskar också.  
    Ja du, hur tror du att de tidiga muslimerna tog sig fram om inte på kameler? (eller häst för den delen)
    Vad tror du de tidiga muslimerna hade för vapen mot korsfararna om inte sablar? (och pil o båge)
    Tror du inte att de tidiga muslimerna var fanatiker?

Jag själv är en fanatiker och ser inget fel i det. Däremot förvånas jag över att du vill tro att ovannämnda frågeställningar är påhittade och rena fördomar. Men det är ju inte du själv som tycker så utan någon annan tycker åt dig. 
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.