• niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

• Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • lillenora
    MissOrange skrev 2014-01-19 16:10:21 följande:

Ja och det är samma Gud ( swt) som lärt mig vad gott och ont, rätt och fel är. Jesus (fvmh) är en viktigt profet för oss muslimer också, och han respekteras lika mycket som Muhammad (fvmh). Inom islam varnas det också för falska profeter. Om du anser att det stämmer in på islam är helt upp till dig.
    Det är inte alls samma G-d. I sura 1:2 står det att allah är denna världens gud. Jesus sa att denna världens furste är satan.
  • lillenora

Vidare så står det i koranen att allah är en bedragare. Min G-d är ingen bedragare.

• DandelionDust
    MissOrange skrev 2014-01-19 16:00:33 följande:

Om man tror på helvetet så tror man på Gud (swt) eller hur? Tror man så vill man följa Hans lagar för att undvika helvetet och för att kunna få en stor belöning, att leva för evigt i paradiset, utan att bli gammal, utan smärtor osv. Vi troende accepterar att det finns ett straff om man syndar. Jämför det lite som en regering som straffar kriminella. Men Gud Allah (swt) har enligt oss troende skapat oss. Och Han kan ge oss ett liv som ingen annan kan, att leva för evigt utan plågor. Men då får man försöka att vara en bra människa, att glädja Allah (swt). Syndar man kan man be om förlåtelse. Finns många verser som talar om hur förlåtande Allah (swt) är.
    Och tror man att man ska plågas i helvetet i all evighet, så försvinner ju ganska mycket av det fria valet också, eller hur?

Enligt ts lever en muslimsk kvinna i synd om hon gifter sig med en icke-muslimsk man. Hon tvingas alltså välja bort sin kärlek i rädsla för att brinna i helvetet.

Hur är det om man är homosexuell? Tvingas de också välja bort kärleken, för att slippa plågas senare?

En regering straffar kriminella, men religionen straffar alltså människor som bara vill älska den de älskar?
  • DandelionDust
    DandelionDust skrev 2014-01-19 16:17:56 följande:
    Och tror man att man ska plågas i helvetet i all evighet, så försvinner ju ganska mycket av det fria valet också, eller hur?

Enligt ts lever en muslimsk kvinna i synd om hon gifter sig med en icke-muslimsk man. Hon tvingas alltså välja bort sin kärlek i rädsla för att brinna i helvetet.

Hur är det om man är homosexuell? Tvingas de också välja bort kärleken, för att slippa plågas senare?

En regering straffar kriminella, men religionen straffar alltså människor som bara vill älska den de älskar?
    Menar: Men GUD straffar alltså människor som bara vill älska den de älskar.
  • Nikki

när jag läste religion i grunskolan, så gjorde vi studiebesök hos olika kyrkor och sånt, men vi gick aldrig på studie besök i en moske, varför? våran lärare sa att hon gjorde det med en kalss i en annan skola som hon jobbade på med yngre barn, när dom väl var inne i mosken och skulle få visning runt så frågade mannen " finns det någon i kalssen som är muslimer??" ingen räckte upp handen, då sade mannen " ja alltså är man inte muslim och inte tror på islam , då hamnar man i helvetet", sa mannen till barnen och läraren blev arg efterso, välidt många barn blev rädda...står det verkligen så i koranen, att icke muslimer kommer att hamna i helvetet ??

• niicky ts
    Fjärilslarv skrev 2014-01-19 14:57:20 följande:
    Varför svarar du inte på min fråga ts? Jag frågade varför du väljer en kvinnoförtryckande religion?
    Det är ingen kvinnoförtryckande religion, utan mycket kulturellt blandas ihop med religionen och det finns muslimer som misstolkar Koranverser och inte har en helhetsbild över hela islam. Jag älskar islam och min tro är på Allah och islam. Islam lär ut att behandla kvinnor med kärlek och respekt. Det är en fin religion i grund och botten. Jag låter inte enskilda muslimer förstöra religionen, utan jag läser på från grund och botten, Koranen, haditherna, vad säger imamerna osv. och förstår islams rätta budskap.

Jag har lagt fram många exempel tidigare i tråden som visar att män och kvinnor är lika värda inom islam. Jag har även lagt fram bevis för att islam är emot tvångsäktenskap, kvinnomisshandel och kvinnlig könsstympning. Det känns väldigt meningslöst nu att visa bevis för er när ni ändå tror att enskilda muslimer som kanske till och med är analfabeter är mer tillförlitliga personer än muslimska lärda som spenderar en stor del av sina liv till att läsa om islam och lära ut (syftar inte på mig själv utan de källor jag hänvisar till). Imamer som startar kampanjer för att stoppa förtrycket som människorna hittat på. Jag och många muslimer försöker också stoppa dessa kulturella sedvänjor. För min del har det varit bortkastad tid, då ni är fast i era övertygelser om att islam är en hemsk religion och är fast beslutna att hålla kvar vid det, oavsett om bevisen finns rakt framför er. När jag får fördomsfulla frågor kan jag inte göra de till personliga frågor eftersom jag känner att jag behöver bemöta fördomarna också.

Jag förstår inte ens hur det är möjligt att bilkörning ("att kvinnor inte får köra bil") och bussåkning ("att kvinnor måste sitta längst bak i bussen") kan förknippas med islam. Islam grundades långt innan motorfordon ens uppfanns så hur kan dessa påståenden jag tog upp vara sanna? Det är en logisk omöjlighet! Koranen skrevs ner på 600-talet och haditherna skrevs ner fram till 800-talet. Bilen uppfanns på 1800-talet. Det är makthavarna i dagens Saudiarabien som har lagt till egna regler i islam, vilket är förbjudet för dem att göra. Kvinnoförtryck har inte plats i islams läror.
  • lillenora
    Nikki skrev 2014-01-19 16:27:08 följande:
    när jag läste religion i grunskolan, så gjorde vi studiebesök hos olika kyrkor och sånt, men vi gick aldrig på studie besök i en moske, varför? våran lärare sa att hon gjorde det med en kalss i en annan skola som hon jobbade på med yngre barn, när dom väl var inne i mosken och skulle få visning runt så frågade mannen " finns det någon i kalssen som är muslimer??" ingen räckte upp handen, då sade mannen " ja alltså är man inte muslim och inte tror på islam , då hamnar man i helvetet", sa mannen till barnen och läraren blev arg efterso, välidt många barn blev rädda...står det verkligen så i koranen, att icke muslimer kommer att hamna i helvetet ??
    Islam lär till och med att Kristna och Judar skall bära muslimers synder i helvetet. Samtidigt så förkastar muslimer den Kristna läran om att Jesus tog på sig människans synder och menar att alla bär sina egna synder. Så det är en motsägande teologi. 
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-19 16:16:54 följande:
    Vidare så står det i koranen att allah är en bedragare. Min G-d är ingen bedragare.

3:54? Jo jag vet att det sprids påhitt. Det är inte deceiver utan planner. "And they (disbelievers) plotted (to kill Jesus), and Allah planned too. And Allah is the best of the planners."
  • kvs
    MissOrange skrev 2014-01-19 12:44:35 följande:

Men det du pratar om fanns ju redan innan islam. Islam byggde upp ett bättre samhälle (du verkar vara påläst så detta är du säkert medveten om själv) men ja visst pga korruption och annat så har det dalat. Men detta är inte pga islam som religion, utan att muslimerna har fri vilja och att vissa väljer att göra orätt och då blir det inte ett perfekt samhälle som man önskar. Islam gav kvinnor mer rättigheter än vad de hade i det tidigare samhället. De fick ärva. De fick rätt att skilja sig etc.
    Faktum är att vi vet väldigt lite om samhället på den arabiska halvön innan Islams intåg. Både perser och romare var tämligen ointresserade av den landplätten.

Vad man dock snabbt kan konstatera (enligt muslimska källor) är att Khadija var VD (för att använda en modern term) för ett skapligt framgångsrikt handelsbolag. Hur vanligt är det med kvinnliga företagsledare i arabvärlden idag?

Vi kan också dra vissa paralleller till drottningen av Saba som omnämns i GT. Nu kan vi inte med säkerhet säga var Saba låg eller om hon är en verklig person. Vad vi kan säga är att israelerna inte såg på statsbildningarna på den arabiska halvön som starkt patriarkaliska. Kvinnliga statschefer har lyst med sin frånvaro genom den muslimska historien (Indonesien/Aceh är undantaget som bekräftar regeln som har haft två...).

----

Vad jag egentligen försöker säga är att vi inte kan säga hur Islam påverkade livet för Average Joe. Sannolikt var den en förbättring för vissa och en försämring för andra.

Jag har dock svårt att tro att Muhammad motiverades av någon form av altruism, hans mål var med största sannolikhet att skaffa sig så mycket makt som möjligt eller bara en get-rich-scheme. För att citera L. Ron Hubbard: "Writing for a penny a word is ridiculous, if a man really wants to make a million dollars the best way is to start his own religion".

• niicky ts
    DandelionDust skrev 2014-01-19 16:17:56 följande:

Va? Jag är tillsammans med en muslimsk man. Det du tar upp i andra frågan är en synd ja, men det behöver inte betyda att man hamnar i Helvetet. Gud förlåter många synder och det är Han som dömer på Domens dag. Dessutom var det inte med mig diskussionen om muslimska kvinnor får gifta sig med icke-muslimska män hölls nyss utan jag har besvarat andra frågor.
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.