• niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

• Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • lillenora
    OLilly skrev 2014-01-19 19:34:37 följande:
    Det var inte jag som skrev ajaj utan lillenora. Jag fick nästan förklarat vad det betydde. 
    "Nästan"... Förstod du inte?
  • OLilly
    lillenora skrev 2014-01-19 19:33:35 följande:
    Det bygger på islams doktrin om att underkuva alla icke-muslimer till ett islamskt rike. Där man går runt i dhimmi status med avsaknade rättigheter som att inte få delta i vissa aktiviteter och betala yizzia osv. När jag såg den versen så såg jag ett islamiskt ideal med muslimer som övermän som bestämmer och styr. Och den hälsningen ser i mina ögon ut att vara mer påtvingad än att komma från ett "fri" hjärta. Jag säger hellre en fridshälsning till någon jag menar den än att göra det för att jag är en dhimmi.
    Det är din tolkning av versen. Men jag tycker det låter som om du har förutfattade meningar om hur muslimer kan vara och deras avsikter. Det tycker jag låter trist. 
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • niicky ts
    OLilly skrev 2014-01-19 19:34:37 följande:
    Det var inte jag som skrev ajaj utan lillenora. Jag fick nästan förklarat vad det betydde. 
    Haha ja jag vet inte vart den där lillenora får allt ifrån :)

Okej, berätta gärna vad som bör tilläggas i svaret? :)
  • OLilly
    lillenora skrev 2014-01-19 19:36:04 följande:
    "Nästan"... Förstod du inte?
    Jo, nu är det mera klart.
  • OLilly

Nä, nu ska jag gå vara social med familjen. Ha det gott! :)

• lillenora
    OLilly skrev 2014-01-19 19:38:31 följande:
    Nä, nu ska jag gå vara social med familjen. Ha det gott! :)
    Det gör du rätt i. God natt :)
  • niicky ts
    OLilly skrev 2014-01-19 19:37:38 följande:
    Jo, nu är det mera klart.
    Tror det var ett sarkastiskt svar riktat mot mig hen menade för att jag "nästan" svarade rätt på din fråga.
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-19 19:39:52 följande:
    Det gör du rätt i. God natt :)
    Får jag fråga hur gammal du är lillenora? :)
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 19:40:03 följande:
    Tror det var ett sarkastiskt svar riktat mot mig hen menade för att jag "nästan" svarade rätt på din fråga.
    Nej, det var inte riktat nån sarkasm mot dig. Jag svarade hur jag kände över den suran. Jag kunde ha utvecklat den för jag vet vad passagen lär i "kontext" men eftersom det var hennes favoritsura så talade jag bara om hur jag kände för den. Och jag tror hon förstod. Det blev omkast i inläggen med det framkommer i inlägg nummer 304.
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.