• niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

• Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-19 18:25:16 följande:
    Om du ignorerar det som faktiskt står i koranen så blir det som du vill ha det till. Och det förklarar varför så många muslimer inte har en aning om vad koranen lär.

Sen avslutar du med att skriva de som "Medvetet sprider lögner om islam". Det är ju något som muslimer själva gör och dessutom så står det i koranen att det enbart är losers som tar allahs ord för givet. Gör du det?
    Nej, som sagt har jag läst Koranen flera gånger redan och läst mycket ifrån haditherna, gjort anteckningar, tolkningar, samlat bevis m.m. Jag har inte ens blivit muslim än och har fortfarande mycket kvar att lära om islam så därför vill jag inte sprida mina tolkningar. Det är bortkastad tid att förklara detta om och om igen. Jag vet vad jag tror i olika frågor inom islam.

Ja, många muslimer sprider medvetet lögner om islam. Ska jag sjunka till deras nivå och göra likadant för det? Haha alltså kan du ställa lite mer relevanta frågor. Ja, jag tror att Koranen är sann och att det är Guds ord. Jag har dock egna känslor och åsikter också.

Tänk på de extra bördorna du gav dig själv nu för att ha spridit lögn om vad det står i Koranen :P
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 19:00:30 följande:
    Nej, som sagt har jag läst Koranen flera gånger redan och läst mycket ifrån haditherna, gjort anteckningar, tolkningar, samlat bevis m.m. Jag har inte ens blivit muslim än och har fortfarande mycket kvar att lära om islam så därför vill jag inte sprida mina tolkningar. Det är bortkastad tid att förklara detta om och om igen. Jag vet vad jag tror i olika frågor inom islam.

Ja, många muslimer sprider medvetet lögner om islam. Ska jag sjunka till deras nivå och göra likadant för det? Haha alltså kan du ställa lite mer relevanta frågor. Ja, jag tror att Koranen är sann och att det är Guds ord. Jag har dock egna känslor och åsikter också.

Tänk på de extra bördorna du gav dig själv nu för att ha spridit lögn om vad det står i Koranen :P
    Säg vilken lögn jag har spridit om koranen så skall jag kontra dig genom att klistra in den här både på arabiska och svenska. Så får du se om jag ljuger eller inte. Om du törs anta utmaningen.
  • lillenora
    Vilka bördor, du sa ju att du inte trodde på det. Har du ändrat uppfattning nu?
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-19 18:57:28 följande:
    TS, du kanske inte inser att de länkar du ger ut är dina egna svar. Så om du är rädd så skall du ju inte sitta på internet och skicka länkar fram o tillbaka när du inte ens vet vad det är dem lär ut. Speciellt inte om du inte vill att islam skall framstå som ond och du får iväg kommentarer där man rättfärdigar våld och uppmanar hets mot Judar.
    Det är hemsidor som vem som helst har tillgång till. Imamer har en skyldighet att vara väl pålästa och lära ut om islams sanna läror. De ska föregå med gott exempel och vi ska kunna förlita oss på dem. Om de lär ut fel är det de som kommer få stå till svars för det.

Jag vet vad det står på hemsidorna. Hahaha alltså sluta nu vart har jag rättfärdigat våld och uppmanar hets till judar? Vart får du allt ifrån? Det var du som läste år 1945, men det står FRÅN 1945 på hemsidan och du bara förvränger massa. Kom med relativa frågor istället och sluta förtala mig för någonting jag inte gör.
  • OLilly
    niicky ts skrev 2014-01-19 18:50:35 följande:
    Därför att profeten Muhammed lär ut om islam och vidareutvecklar budskapen ifrån Koranen i haditherna. Man behöver ha en helhetsbild av islam, vilket inkluderar både Koranen och haditherna. Vissa suror i Koranen är specifierade till en specifik händelse och genom haditherna förstår man vad Koranen syftar på. Profeten Muhammed fick ta emot Koranens suror stegvis.

Varför jag hänvisar så mycket till hemsidor är för att jag som ännu inte har tillräckligt med kunskap inte får lära ut om islam. Jag kommer få stå till svars för detta om jag vilseleder någon om islams läror med mina tolkningar eller lär ut felaktigheter. Genom att hänvisa till andra lärda så är det svar av personer med mer kunskap än mig och som svarar till alla som vill läsa. Deras svar är öppet för vem som helst att läsa. Jag gör egna tolkningar och reflektioner också som brukar överensstämma med deras svar, men jag vill inte sprida mina tolkningar vidare när jag ännu har mycket kvar att lära om islam.
    Det jag undrade var varför DU tyckte att du behövde samla kunskap från andra källor, men som svar ser jag bara vad "MAN behöver". VEM har sagt att MAN behöver det? Var har du läst det? 
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • OLilly

Vilka muslimer? Varför skulle de medvetet vilja måla upp islam som falskt?
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-19 19:06:05 följande:
    Vilka bördor, du sa ju att du inte trodde på det. Har du ändrat uppfattning nu?
    Du förvrängde verserna och påstod att judar och kristna får ta muslimers bördor, vilket inte framställs i verserna. Jag visste inte vilka verser du pratade om innan du visade mig, därefter har jag bara sagt min egen tolkning av verserna (stackfurallah). Ja jag tror att de som vilseleder andra och medvetet sprider lögner om islam kommer få extra bördor.
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 19:08:24 följande:
    Det är hemsidor som vem som helst har tillgång till. Imamer har en skyldighet att vara väl pålästa och lära ut om islams sanna läror. De ska föregå med gott exempel och vi ska kunna förlita oss på dem. Om de lär ut fel är det de som kommer få stå till svars för det.
    Om du sitter och klistrar in länkar till hemsidor och låter dessa "tala för dig" så är det ju dina svar.
    niicky ts skrev 2014-01-19 19:08:24 följande:
    Jag vet vad det står på hemsidorna. Hahaha alltså sluta nu vart har jag rättfärdigat våld och uppmanar hets till judar? Vart får du allt ifrån? Det var du som läste år 1945, men det står FRÅN 1945 på hemsidan och du bara förvränger massa. Kom med relativa frågor istället och sluta förtala mig för någonting jag inte gör.
    Nu har jag inte sagt att "du" rättfärdigar våld. Om du inte kan se vad jag skriver till dig hur kan du vara så säker på att det du länkar till är det du vill ha sagt. Jag läste det finstilta och talade om vad som stod på hemsidan min vän. Jag för bara en vänlig dialog.
  • OLilly
    lillenora skrev 2014-01-19 18:50:49 följande:
    Så på vilket sätt är denna talande för det du tror på???

(Noterar att avgudadyrkare vill inleda med fredshälsning, aj aj)
    25:63] Den Nåderikes [sanna] tjänare går lugnt och värdigt [och utan later] på jorden, och när avgudadyrkarna vill inleda ett samtal med dem, svarar de med fredshälsningen. 

varför "ajaj"? :)

Suran beskriver kortfattat hur en sann muslim bör vara.

• niicky ts
    OLilly skrev 2014-01-19 18:28:35 följande:
    [25:63] Den Nåderikes [sanna] tjänare går lugnt och värdigt [och utan later] på jorden, och när avgudadyrkarna vill inleda ett samtal med dem, svarar de med fredshälsningen. 

......skulle väl vara min då :)
    Ja, det är en fin vers :)
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.