• niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

• Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-19 14:22:14 följande:
    Jag klickade på denna också men här rättfärdigar man "terror" med vad som skedde 1945 och vad som sker i Israel. Varför vill man följa en religion som rättfärdigar våld?
    "Å andra sidan är statsterrorism långt mycket förfärligare än individuell- eller gruppterrorism. Varav det förra har resulterat i massakrerande av miljontals civila sedan 1945. Så mycket som vi uppmanar muslimska extremister att upphöra med sin terrorism – fördömer vi likaledes sionistisk terrorism, som har lett till flera hundratusen civila dödsoffer. "

Det står ju att de islamska lärda tar avstånd till och fördömer alla terrordåd som har skett. De döljer inte att det finns muslimer som håller på med terrorism, utan de lyfter fram problematiken och utbildar vad islam säger om det.
    Läs hela texten och se att de lägger fram bevis för att islam INTE stödjer terrorism. Som jag har sagt många gånger och som de försöker säga är att de muslimska terroristerna inte får blandas ihop med vad islam faktiskt lär ut. Det spelar ju ingen roll hur många bevis som du kommer få för bara för att det finns enskilda individer som bryter mot sin religion så spelar det tydligen ingen roll att experter inom islam lär ut islams sanna läror? Personer som är pålästa och har fördjupat sig i sin religion, medan det är mycket möjligt att många av terroristerna är analfabeterna och själva inte har läst om sin religion. Det finns som sagt många muslimer som inte är läskunniga som då inte med säkerhet vet vad deras religion står för.
  • lillenora
    MissOrange skrev 2014-01-19 14:38:28 följande:

Inom islam har vi rättigheter som går under Allahs (swt) lag. Men visst, vill hon gifta sig med en icke muslim då kan hon välja det medvetandes om att det är en synd. Det betyder att deras äktenskap inte är giltigt för Allah (swt) vilket betyder att hon har sex utanför äktenskapet vilket är en synd. Vi som är troende ifrågasätter inte detta på samma sätt som du gör, vi tror på Allah (swt) och vet att allt som är förbjudet har en mening bakom det. Män inom islam har skyldigheter som vi kvinnor inte har. De ska försörja sin fru och barn. Kvinnor behöver inte arbeta. Sen betyder det ju inte att alla följer detta, vi har tidigare pratat om att alla har en fri vilja.
    Det finns inte under några som helst särskilda omständigheter som tillåter en muslimah att gifta sig med en icke-muslimsk man. Sen om inte alla följer detta i västvärlden så betyder inte det att det är islamsk att bryta mot islamska lagar. Islam är inte en sekulariserad ideologi med demokratiska värderingar utan en teokrati med allahs lagar som står över allt annat. 
  • MissOrange
    DandelionDust skrev 2014-01-19 14:43:09 följande:
    En fri vilja, men under hot. Hur fri är viljan då?

Jag har redan sagt tidigare i tråden att det förekommer men att det inte finns stöd för det. Det är fel. Själv har jag då inte konverterat under hot och tvång.
  • Fjärilslarv

Varför svarar du inte på min fråga ts? Jag frågade varför du väljer en kvinnoförtryckande religion?

• lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 14:50:05 följande:
    "Å andra sidan är statsterrorism långt mycket förfärligare än individuell- eller gruppterrorism. Varav det förra har resulterat i massakrerande av miljontals civila sedan 1945. Så mycket som vi uppmanar muslimska extremister att upphöra med sin terrorism – fördömer vi likaledes sionistisk terrorism, som har lett till flera hundratusen civila dödsoffer. "
    Men ser du inte att man "jämför" och rättfärdigar. Du citerar till och med att gruppterrorism är bättre än statsterrorism. Det är helt sjukt. Din talesman till och med kastar ved i elden och skriver "Sionister" i artikeln för att vädra hatet mot Judar som koranen blad efter blad fördömer. 

Jag tycker all typ av terrorism är fel men det är min åsikt och jag har ingen hemsida att länka till för den.
  • lillenora
    Fjärilslarv skrev 2014-01-19 14:57:20 följande:
    Varför svarar du inte på min fråga ts? Jag frågade varför du väljer en kvinnoförtryckande religion?
    Hon svarar inte på frågor, hon säger att islam är komplicerad och att man skall låta imamer tolka åt en.
  • lillenora
    MissOrange skrev 2014-01-19 14:54:26 följande:

Jag har redan sagt tidigare i tråden att det förekommer men att det inte finns stöd för det. Det är fel. Själv har jag då inte konverterat under hot och tvång.
    Men har du kollat upp varför det är dödsstraff ifall man lämnar tron, du skulle göra det sa du.
    Hur får du ihop det med den fria viljan att välja tro om man blir dödad för apostasi?
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-19 14:51:45 följande:
    Det finns inte under några som helst särskilda omständigheter som tillåter en muslimah att gifta sig med en icke-muslimsk man. Sen om inte alla följer detta i västvärlden så betyder inte det att det är islamsk att bryta mot islamska lagar. Islam är inte en sekulariserad ideologi med demokratiska värderingar utan en teokrati med allahs lagar som står över allt annat. 

Japp eftersom vi anser att det är Allah (swt) som i slutändan kommer döma oss för vårt handlande, då är det ganska givet att vi följer Hans lagar. Jag var kristen tidigare och har alltid varit troende och velat följa Allahs(swt) lagar. Ingen har hjärntvättat mig. Jag föddes i en icke religiös familj. Det är min tro och den kommer alltid finnas där. Jag försöker inte tvinga folk att tro på det jag tror på men jag förväntar mig att lika mycket som jag respekterar icke muslimer runt omkring mig, att de ska respektera att jag har en annan tro och att denna tro faktiskt har gjort mig till en mycket bättre människa än vad jag var tidigare. Min tro och livsstil har inte försämrat mitt liv på ett enda sätt. Endast stärkt den.
  • lillenora
    MissOrange skrev 2014-01-19 15:05:53 följande:

Japp eftersom vi anser att det är Allah (swt) som i slutändan kommer döma oss för vårt handlande, då är det ganska givet att vi följer Hans lagar. Jag var kristen tidigare och har alltid varit troende och velat följa Allahs(swt) lagar. Ingen har hjärntvättat mig. Jag föddes i en icke religiös familj. Det är min tro och den kommer alltid finnas där. Jag försöker inte tvinga folk att tro på det jag tror på men jag förväntar mig att lika mycket som jag respekterar icke muslimer runt omkring mig, att de ska respektera att jag har en annan tro och att denna tro faktiskt har gjort mig till en mycket bättre människa än vad jag var tidigare. Min tro och livsstil har inte försämrat mitt liv på ett enda sätt. Endast stärkt den.
    Det är bra, jag hoppas att du om du i framtiden får en dotter, om du inte redan har en bryter mot allahs lag och låter henne få rätten att välja livspartner själv. Muslim eller icke-muslim. Du som tror att islam har gett kvinnan mer rättigheter än någonsin.

Vidare då du nämner det i samma inlägg. På vilket sätt var du en Kristen tidigare om du kommer från en icke-religiös familj??? Jag menar. Att bli Kristen är "inget man föds till" utan är ett val man gör i livet. Den fria viljan.
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-19 15:14:45 följande:
    Det är bra, jag hoppas att du om du i framtiden får en dotter, om du inte redan har en bryter mot allahs lag och låter henne få rätten att välja livspartner själv. Muslim eller icke-muslim. Du som tror att islam har gett kvinnan mer rättigheter än någonsin. Vidare då du nämner det i samma inlägg. På vilket sätt var du en Kristen tidigare om du kommer från en icke-religiös familj??? Jag menar. Att bli Kristen är "inget man föds till" utan är ett val man gör i livet. Den fria viljan.

Japp det var därför jag nämnde att jag föddes i en icke religiös familj, att det var mitt val, jag började tro på Gud eller Allah (swt) tidigt helt utan inflytande från min familj. Och det var också mitt val att sedan konvertera till islam. Jag ser det inte som att jag lämnade kristendomen utan lämnade bakom mig vissa saker jag inte trodde på, jag ser det som att jag utvecklade min tro och "hamnade" rätt. Fortrfarande samma Gud och samma profeter plus 1.
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.