• niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

• Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • DandelionDust
    niicky ts skrev 2014-01-19 11:18:24 följande:
    fragaimamen.se/vad-har-icke-muslimer-for-ode-.../
    Det där besvarade inte min fråga.

Jag försöker igen.

Bedöms ALLA personer på SAMMA sätt av din gud?

Varför prövas vissa personer så hårt i livet, medan andra inte prövas alls? En som dör som 100-åring har ju prövats i hundra år, medan bebisen som dör aldrig prövats. En som har en svår uppväxt prövas mer än en som har en kärleksfull.

Om man nu bara får ett liv, borde inte alla födas in i exakt samma förutsättningar? Hur kan gud annars göra en rättvis bedömning om vilka som ska till himlen eller helvetet?
  • Fjärilslarv

Varför vill du anta en kvinnoförtryckande religion?

• MissOrange
    JTA skrev 2014-01-19 13:12:59 följande:
    Jag är påläst. Muslimerna erövrade genom anfallskrig en väldigt stor del av den då kända världen. Förutsättningarna lär ha varit olika i olika områden. Rättigheter för kvinnor var inte okända i många delar. T.ex. hade kvinnor skapliga rättigheter i Romarriket redan runt år noll. I Grekland, tidigare, var det sämre ställt. Att påstå att kvinnor fick rättigheter endast i och med islam är historielöst. Dessutom är det ett märkligt argument - det skulle innebära att ni muslimer anser det rätt att vi, svenskarna, anfaller och erövrar de muslimska länderna. För vi har ju ett mycket mer jämställt samhälle. Konvertering till islam i de erövrade områdena var till en början inte alls uppmuntrad - araberna ansåg att islam var deras, elitens, religion. Konvertering eroderade också skattebasen eftersom ickemuslimer betalade högre skatt. Konverteringarna fick fart först efter ett par hundra år och lär ha berott på många olika faktorer, inte minst social karriär. Man ville gärna relatera sig med den styrande eliten. Detta är konventionell kunskap i historia. Ta vilken modern bok som helst om de tidiga muslimska erövringarna på biblioteket och läs själva. T.ex. Armstrong eller Kennedy. Konverteringarna fortgår för övrigt i modern tid - för första gången på 2000 år finns nu knappast några kristna i Irak. Från Syrien flyr de kristna för livet. I Egypten brinner kyrkorna.

Anser du att de flesta konverteringar som görs är under tvång och liknande?
  • lillenora
    MissOrange skrev 2014-01-19 13:16:46 följande:

Ja folk lämnar islam. Och folk konverterar till islam.
    Jupp, men det tar inte bort faktumet att muhammads egna anhängare lämnade och till o med flydde efter hans död. Tycker det är mer talande. Hade han varit en profet så hade dem inte gjort så. Men ni har ju folk som gör tänkandet åt er i modern tid och dessutom dominerar den muslimska världen av analfabeter enligt TS som överlämnar allt tolkande åt imamer. Så jag är inte förvånad.
  • lillenora

Dessutom Orange, islam är inte den snabbast växande religionen pga konverteringar. Utan pga av att den största delen av den islamska världen r ett 3dje land i fattigdom med stor barnafödande. Det är barnafödandet som gör att religionen växer, inte konverteringar. muslimer föder fler barn per familj än västerlänningar så låt dig inte luras.

• JTA
    DandelionDust skrev 2014-01-19 13:22:20 följande:
    Det där besvarade inte min fråga.

Jag försöker igen.

Bedöms ALLA personer på SAMMA sätt av din gud?

Varför prövas vissa personer så hårt i livet, medan andra inte prövas alls? En som dör som 100-åring har ju prövats i hundra år, medan bebisen som dör aldrig prövats. En som har en svår uppväxt prövas mer än en som har en kärleksfull.

Om man nu bara får ett liv, borde inte alla födas in i exakt samma förutsättningar? Hur kan gud annars göra en rättvis bedömning om vilka som ska till himlen eller helvetet?
    Eftersom gud vet allt så vet han också vad vi skall hitta på. Det gör därmed detsamma hur länge vi lever. Han har haft allt klart för sig från den tidpunkt han skapade allt.

Krux dyker därmed upp:

En person dör av någon anledning i ett tillstånd av äkta tro. Gud vet dock att om hon skulle ha fått fortsätta leva skulle hon så småningom ha förkastat tron.

En annan person dör som övertygad ateist. Gud vet i detta fall att den personen skulle ha kommit till tro om denne fått fortsätta leva.

Vem av dem kommer till himlen och varför?

www.familjeliv.se/Forum-26-66/m63258485.html

• lillenora

Och att man praktiserar polygami gör ju inte saken mindre sant. En familj med en make och 4 fruar. Multiplicera det med antal 6-8 barn per hustru. Imamen kanske kan hjälpa.

• JTA
    MissOrange skrev 2014-01-19 13:24:45 följande:
    Anser du att de flesta konverteringar som görs är under tvång och liknande?
    Nej. Att kristna håller på att försvinna från mellanöstern har mer med utrotning och flykt att göra.
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-19 13:26:45 följande:
    Jupp, men det tar inte bort faktumet att muhammads egna anhängare lämnade och till o med flydde efter hans död. Tycker det är mer talande. Hade han varit en profet så hade dem inte gjort så. Men ni har ju folk som gör tänkandet åt er i modern tid och dessutom dominerar den muslimska världen av analfabeter enligt TS som överlämnar allt tolkande åt imamer. Så jag är inte förvånad.

Ett antal lämnade, inte alla. Islam har ökat inte sant? Minskar inte. Alla muslimer uppmuntras att söka kunskap. Men ja det är många som förlitar sig på sina imamer. Själv går jag direkt till källorna.
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.