• niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

• Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • JTA
    MissOrange skrev 2014-01-19 11:47:11 följande:
    Jag kommer inte ifrågasätta vad som hände då. Du glömmer bort att på den tiden var livet helt annorlunda. Då fanns det slavar, man hade dödsstraff osv. Profeten (fvmh) uppmuntrade att fria slavar.
    Så du menar att det vore anakronistiskt att ha åsikter om den moral som Muhammed och de tidiga muslimerna utvecklade? Vi har inget att lära av dem? O temper, o mores.
  • JTA
    Toboas skrev 2014-01-19 11:50:44 följande:
    Du glömde alternativet att han är en sadist som gör det du talar om och njuter av det.
    Tack, missade den. Antingen ignorant, sadist eller ickeexisterande.
  • JTA
    MissOrange skrev 2014-01-19 11:53:37 följande:
    Ja du...så tänkte jag också innan jag faktiskt bestämde mig för att studera islam lite noggrannare och lära mig att skilja på Islam och muslimer.
    Så du HAR alltså åsikter om vad de tidiga muslimerna gjorde? T.ex. om kalifatets expansion genom anfallskrig. Låt höra då!
  • JTA

Alltså, det här är intressant men jag har inte tid att hänga här. Kan ni muslimer inte försöka få ihop fullständiga och sammanhängande svar på mina frågor, så tittar jag in lite senare?

• niicky ts
    JTA skrev 2014-01-19 11:41:01 följande:
    Perfekt balanserat? Jordbävningar, flodvågor, öken - delar av din guds skapelse. Parasiter, virus, bakterier - alla skapade av din gud. Krig, orättvisor, förtryck, våld - konsekvenser av den fria vilja din gud gav oss.

Nog kan det vara så att universum och allt har en skapare. Men denne verkar inte längre bry sig, eller har upphört att existera.
    Med perfekt balanserat menade jag att allt är perfekt balanserat för att det ska kunna finnas liv på jorden. Jag syftade på perfekt balans av gaserna i luften, att vi har allt på jorden vi behöver för att kunna leva. Vi har fått ett intellekt, känslor etc. Jag tror inte att Big Bang eller evolutionsteorin kan skapa denna perfekta balans, ett fullständigt intellekt hos människor, en så vacker natur och djur som vi har m.m. och att allt är så fastställt som det är med årstider, övergång mellan natt och dag, graviditeters "normala" längd etc.

Ja, Gud har gett oss en fri vilja och människor kommer få stå till svars för sina handlingar på Domedagen. Gud har uppenbarat sina budskap som Han vill att vi ska leva efter som alla människor har tillgång till. Vilken väg vi väljer att följa är upp till oss. Allt kommer att tas upp på Domedagen och Gud kommer då utdela Sina straff och belöningar.
  • CharlieGallifrey

Vad tycker du om abort?
    Om homosexuella?transexuella?

Tycker du att det är okej med preventilmedel?

Tacksam för svar :)

• niicky ts
    JTA skrev 2014-01-19 11:33:10 följande:
    Så med andra ord, om man haft chansen att skaffa sig en korrekt uppfattning om islam och inte tagit den, eller om man tagit chansen men ändå kommit fram till att man inte tror på Muhammeds uppenbarelse - så är det enligt dig rimligt att din gud torterar en i evighet?

Skulle du kunna tortera en annan människa?

Gud har skapat oss och har ett syfte med skapelsen. Vet man vad Guds vilja är, men själv väljer Djävulens väg så är det Djävulen de själva har valt att tillbringa evigheten med. Gud är barmhärtig och förlåter mycket synd, men om människorna inte vill be Honom om förlåtelse och vill bättra sig så är de inte välkomna till Paradiset.

Nej, jag skulle inte kunna tortera en annan människa. Men det är människorna som själva väljer vilken väg de vill gå och det är inte Gud som torterar, då han är i Paradiset. Helvetet är Djävulens plats.
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 01:02:03 följande:
    En betydande stor del av alla muslimer i världen har alltså inte läst en enda vers ur Koranen. Det innebär att många muslimer har fått förlita sig på vad andra människor lär dem om islam, vilket kan bli helt fel. Om läskunnigheten är låg är det svårt att skilja på vad som är religion och vad som är kultur.
    Det intressanta är att du skriver att det är helt fel att förlita sig på imamer och jag håller med till 100%. Men det märkliga är att du skyller detta på deras okunskap och analfabeti medan du själv som inte är analfabet gör exakt samma sak. 

Sedan kan du ju fråga dig själv hur det kommer sig att människor som förlitar sig helt och hållet på imamer inte kan se skillnad på vad som är islam och inte. För du verkar inte veta det heller trots att du har läskunskap och rådfrågar imamen.
  • lillenora

En fråga till niicky. När muhammad mördade hela Safiyahs familj, torterade hennes  make och våldtog henne efteråt. Tycker du att det är det finaste exemplaret att efterfölja?

• Skywalker11
    niicky skrev 2014-01-17 19:20:16 följande:
    Okej, det var tråkigt. Jag kan tyvärr inte hjälpa att jag är tillsammans med en muslim samtidigt som jag vill konvertera till islam. 

Nä visst...
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.