• niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

• Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-18 20:50:09 följande:
    Ja, det ser fint ut när man rycker dem ur sitt egentliga kontext. Jag vet inte om det beror på att man hittar verserna på internet eller inte. Men om suran du citerar talar om "grunden för islam" och då man läser vidare till versen efter så beskriver islam en barbarisk "grund" med vendetta som utväg i religionen. Hur känner du för det?

Jag vet inte hur du har tolkat versen? Ja, det står att den som har dödat någon ska stå till svars för det. Det står inte på vilket sätt personerna ska stå till svars. Alla personer i Sverige får stå till svars för sina brott också i domstol. Om en man har mördat en annan man ska han stå till svars för det och få ett straff.

Däremot står det om att straff som skadestånd ska gå till på ett fredligt sätt, men inget annat angivet straff står med i versen. Om offret vill att gärningsmannen ska få ett lindrigare straff får han påtala det. Vet du vad stå till svars för betyder? Stå till svars för är synonymt med ansvara. Man ska ta ansvar för sina handlingar. I Koranversen står det att vi människor ska stå till svars för brott vi begår på jorden och Gud uppmanar till att inte begå fler brott. Om du tycker att det är hemskt att människor får stå till svars för alla sina handlingar behöver alla länder ta bort sina rättssystem och vi kan riva fängelser etc.
  • JTA
    niicky ts skrev 2014-01-18 20:51:53 följande:

Nej, Gud skapade jorden, naturen, djur och människor under sex dagar. När Han vill skapa något säger Han "var" och det är eller som Adam och Eva ex. som Han skapade av lera. Exakt hur Gud skapade jorden vet jag inte vad jag tror och jag har läst att muslimer också ställer sig den frågan. Kanske skedde Big Bang för att skapa jorden, men isånafall var det med Guds vilja. Allt som finns i världen däremot har Gud skapat på det sätt som jag förklarade förut. Jag tror att allt skapades av Gud och att Han har ett syfte med att skapa jorden och livet. Detta är vad jag tror på och inget jag försöker övertyga andra om. Just nu kan jag inte räknas som muslim eftersom jag inte har konverterat än, men jag tror på islam och vad islam lär ut :)

Med din andra fråga menar du om det står i Koranen att det finns en Gud och att Koranen är Guds ord?

Du är alltså kreationist? Jag tror inte islams källtexter säger att allt skapades på sex dagar. Universums ålder och evolutionen är fakta, de är inte ens (vetenskapliga) teorier. Du gör det onödigt svårt för dig. Beror det på att det är för svårt att tänka sig en stegvis utveckling enligt naturvetenskapliga principer?

Vad har du för utbildning/yrke?
  • JTA

niicky ts:

Vad tror du om meningen med vårt liv på jorden och vad händer när vi dör?

• niicky ts
    JTA skrev 2014-01-18 21:07:16 följande:
    Du är alltså kreationist? Jag tror inte islams källtexter säger att allt skapades på sex dagar. Universums ålder och evolutionen är fakta, de är inte ens (vetenskapliga) teorier. Du gör det onödigt svårt för dig. Beror det på att det är för svårt att tänka sig en stegvis utveckling enligt naturvetenskapliga principer?

Vad har du för utbildning/yrke?
    Så Koranen tillhör inte islams källtexter?

"Det är Gud som har skapat himlarna och jorden och allt däremellan under sex dagar och som tronar [över skapelsen] i Sin allmakts härlighet. Ni har ingen beskyddare utom Honom och ingen som kan tala till er förmån – vill ni inte tänka över detta?" (Koranen 32:4)

"Himlarna och jorden är Hans verk och när Han beslutar att något skall vara säger Han endast till det: ”Var!” – och det är." (Koranen 2:117)

På gymnasiet läste jag på omvårdnadsprogrammet och blev utbildad till undersköterska och nu pågår jag min utbildning på socionomprogrammet på högskolenivå.

• JTA
    niicky ts skrev 2014-01-18 21:04:52 följande:
    Jag vet inte hur du har tolkat versen? Ja, det står att den som har dödat någon ska stå till svars för det. Det står inte på vilket sätt personerna ska stå till svars. Alla personer i Sverige får stå till svars för sina brott också i domstol. Om en man har mördat en annan man ska han stå till svars för det och få ett straff.

Däremot står det om att straff som skadestånd ska gå till på ett fredligt sätt, men inget annat angivet straff står med i versen. Om offret vill att gärningsmannen ska få ett lindrigare straff får han påtala det. Vet du vad stå till svars för betyder? Stå till svars för är synonymt med ansvara. Man ska ta ansvar för sina handlingar. I Koranversen står det att vi människor ska stå till svars för brott vi begår på jorden och Gud uppmanar till att inte begå fler brott. Om du tycker att det är hemskt att människor får stå till svars för alla sina handlingar behöver alla länder ta bort sina rättssystem och vi kan riva fängelser etc.
    Versen handlar om vedergällning enligt gammaltestamentlig princip: öga för öga, tand för tand. Om en man blivit dödad, skall det vedergällas med att en annan man dödas. Om en kvinna dödas, skall en annan kvinna dödas. Om en slav dödas, skall en annan slav dödas.

Tycker du vedergällning är en bra idé?

• JTA
    niicky ts skrev 2014-01-18 21:17:28 följande:

"Det är Gud som har skapat himlarna och jorden och allt däremellan under sex dagar och som tronar [över skapelsen] i Sin allmakts härlighet. Ni har ingen beskyddare utom Honom och ingen som kan tala till er förmån – vill ni inte tänka över detta?" (Koranen 32:4)

"Himlarna och jorden är Hans verk och när Han beslutar att något skall vara säger Han endast till det: ”Var!” – och det är." (Koranen 2:117)
    Aha, ojdå. Jag hade precis för mig att det finns någon vers som talar om en gradvis utveckling, vilket kunde tolkas som evolution. Men då hade jag fel. Så saken är alltå värre än vad till och med jag trodde/hoppades.
    niicky ts skrev 2014-01-18 21:17:28 följande:

På gymnasiet läste jag på omvårdnadsprogrammet och blev utbildad till undersköterska och nu pågår jag min utbildning på socionomprogrammet på högskolenivå.
    Som undersköterska borde du ha lärt dig en smula om naturvetenskap. Ändå väljer du att bortse från etablerade teorier om evolutionen och verkar inte ha en aning om vad begreppet teori står för? Hur kommer det sig?

Universums ålder och evolutionen är dessutom inte ens (vetenskapliga) teorier - de är observerade faktum.

• niicky ts
    JTA skrev 2014-01-18 21:09:21 följande:
    niicky ts:

Vad tror du om meningen med vårt liv på jorden och vad händer när vi dör?
    Jag tror att meningen med livet är att vi ska göra goda handlingar, leva ett gott liv och ta hand om jorden på ett bra sätt. Jag tror att Gud prövar oss i det här livet för att se om vi ska beviljas Paradiset eller Helvetet.

När Domedagen är här kommer Gud återuppväcka oss alla från döden för att ställa oss till svars för våra handlingar i livet och hur vi använde våra tillgångar. Har vi levt ett gott liv efter Guds vilja får vi leva i Paradiset för evigt och om vi har gjort stora synder kommer vi få leva i Helvetet för evigt. Gud är dock barmhärtig och förlåter mycket synd, men när Domedagen är här får vi ingen tid till att komma med undanflykter och Gud kommer då inte acceptera ånger som vi kommer uppstå den dagen. Vi har tiden på jorden till att leva ett gott liv och be om att Gud ska förlåta våra synder. Gud vet att ingen människa är utan synd, men det är Han som bestämmer vem som ska förlåtas och inte.
  • Orcha

Jag klampar in för att min spontana tanke inte handlar om religion, per se, utan om den problematiken islam som religion skapat runt om i världen.
    Känns det inte en smula otäckt att frivilligt konvertera till en religion som så många ser ner på, inte minst vad gäller andra verklighetsfrånvändande åsikter mot västvärldens?
    Det kan innebära att bli sammankopplad med en liten klick extremister, terrorister etc. tex.

I UK åker jag i en väldigt high fart. Här hemma småpyser jag mest...
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-18 21:04:52 följande:

Jag tycker inte att man skall ta bort rättssystem utan brott skall bestraffas, men jag ser ingen lösning i att man kapar av handen på exempelvis tjuvar. Jag tycker däremot att en tjuv skall sitta av ett tidsbestämt straff, samhällstjänst eller något annat som gör "nytta". En människa kan bidra med så mycket mer i samhället om man inte amputerar personen i fråga. Men det är inte vad koranen lär ut och det är inte vad jag pratar om.

Däremot så är inte koranen så svårtolkad egentligen, enbart om du vill tro att den lär ut annat än den gör. Den är väldigt klar och öppen i vad som skall ske. Och anledningen till att du inte såg min "tolkning" kanske beror på att du inte läste vidare till vers 186 som är tydlig. Det du behöver göra för att förstå min "tolkning" är att vända dig till den islamska världen och se hur det "tolkas" och praktiseras där. 
  • JTA
    niicky ts skrev 2014-01-18 21:27:46 följande:
    Jag tror att meningen med livet är att vi ska göra goda handlingar, leva ett gott liv och ta hand om jorden på ett bra sätt. Jag tror att Gud prövar oss i det här livet för att se om vi ska beviljas Paradiset eller Helvetet.

När Domedagen är här kommer Gud återuppväcka oss alla från döden för att ställa oss till svars för våra handlingar i livet och hur vi använde våra tillgångar. Har vi levt ett gott liv efter Guds vilja får vi leva i Paradiset för evigt och om vi har gjort stora synder kommer vi få leva i Helvetet för evigt. Gud är dock barmhärtig och förlåter mycket synd, men när Domedagen är här får vi ingen tid till att komma med undanflykter och Gud kommer då inte acceptera ånger som vi kommer uppstå den dagen. Vi har tiden på jorden till att leva ett gott liv och be om att Gud ska förlåta våra synder. Gud vet att ingen människa är utan synd, men det är Han som bestämmer vem som ska förlåtas och inte.
    Så det räcker med att göra goda handlingar och ta hand om jorden så får man paradiset i evighet?

Man behöver alltså inte vara muslim?

Kan man vara buddist? Eller ateist?
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.