niicky ts skrev 2014-01-18 21:04:52 följande:
Jag vet inte hur du har tolkat versen? Ja, det står att den som har dödat någon ska stå till svars för det. Det står inte på vilket sätt personerna ska stå till svars. Alla personer i Sverige får stå till svars för sina brott också i domstol. Om en man har mördat en annan man ska han stå till svars för det och få ett straff.
Däremot står det om att straff som skadestånd ska gå till på ett fredligt sätt, men inget annat angivet straff står med i versen. Om offret vill att gärningsmannen ska få ett lindrigare straff får han påtala det. Vet du vad stå till svars för betyder? Stå till svars för är synonymt med ansvara. Man ska ta ansvar för sina handlingar. I Koranversen står det att vi människor ska stå till svars för brott vi begår på jorden och Gud uppmanar till att inte begå fler brott. Om du tycker att det är hemskt att människor får stå till svars för alla sina handlingar behöver alla länder ta bort sina rättssystem och vi kan riva fängelser etc.
Jag tycker inte att man skall ta bort rättssystem utan brott skall bestraffas, men jag ser ingen lösning i att man kapar av handen på exempelvis tjuvar. Jag tycker däremot att en tjuv skall sitta av ett tidsbestämt straff, samhällstjänst eller något annat som gör "
nytta". En människa kan bidra med så mycket mer i samhället om man inte amputerar personen i fråga. Men det är inte vad koranen lär ut och det är inte vad jag pratar om.
Däremot så är inte koranen så svårtolkad egentligen, enbart om du vill tro att den lär ut annat än den gör. Den är väldigt klar och öppen i vad som skall ske. Och anledningen till att du inte såg min "
tolkning" kanske beror på att du inte läste vidare till vers 186 som är tydlig. Det du behöver göra för att förstå min "
tolkning" är att vända dig till den islamska världen och se hur det "
tolkas" och praktiseras där.