• JTA

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

niicky ts skrev 2014-01-18 20:51:53 följande:

Nej, Gud skapade jorden, naturen, djur och människor under sex dagar. När Han vill skapa något säger Han "var" och det är eller som Adam och Eva ex. som Han skapade av lera. Exakt hur Gud skapade jorden vet jag inte vad jag tror och jag har läst att muslimer också ställer sig den frågan. Kanske skedde Big Bang för att skapa jorden, men isånafall var det med Guds vilja. Allt som finns i världen däremot har Gud skapat på det sätt som jag förklarade förut. Jag tror att allt skapades av Gud och att Han har ett syfte med att skapa jorden och livet. Detta är vad jag tror på och inget jag försöker övertyga andra om. Just nu kan jag inte räknas som muslim eftersom jag inte har konverterat än, men jag tror på islam och vad islam lär ut :)

Med din andra fråga menar du om det står i Koranen att det finns en Gud och att Koranen är Guds ord?

Du är alltså kreationist? Jag tror inte islams källtexter säger att allt skapades på sex dagar. Universums ålder och evolutionen är fakta, de är inte ens (vetenskapliga) teorier. Du gör det onödigt svårt för dig. Beror det på att det är för svårt att tänka sig en stegvis utveckling enligt naturvetenskapliga principer?

Vad har du för utbildning/yrke?
  • JTA

niicky ts:

Vad tror du om meningen med vårt liv på jorden och vad händer när vi dör?

• JTA
    niicky ts skrev 2014-01-18 21:04:52 följande:
    Jag vet inte hur du har tolkat versen? Ja, det står att den som har dödat någon ska stå till svars för det. Det står inte på vilket sätt personerna ska stå till svars. Alla personer i Sverige får stå till svars för sina brott också i domstol. Om en man har mördat en annan man ska han stå till svars för det och få ett straff.

Däremot står det om att straff som skadestånd ska gå till på ett fredligt sätt, men inget annat angivet straff står med i versen. Om offret vill att gärningsmannen ska få ett lindrigare straff får han påtala det. Vet du vad stå till svars för betyder? Stå till svars för är synonymt med ansvara. Man ska ta ansvar för sina handlingar. I Koranversen står det att vi människor ska stå till svars för brott vi begår på jorden och Gud uppmanar till att inte begå fler brott. Om du tycker att det är hemskt att människor får stå till svars för alla sina handlingar behöver alla länder ta bort sina rättssystem och vi kan riva fängelser etc.
    Versen handlar om vedergällning enligt gammaltestamentlig princip: öga för öga, tand för tand. Om en man blivit dödad, skall det vedergällas med att en annan man dödas. Om en kvinna dödas, skall en annan kvinna dödas. Om en slav dödas, skall en annan slav dödas.

Tycker du vedergällning är en bra idé?

• JTA
    niicky ts skrev 2014-01-18 21:17:28 följande:
    Så Koranen tillhör inte islams källtexter?

"Det är Gud som har skapat himlarna och jorden och allt däremellan under sex dagar och som tronar [över skapelsen] i Sin allmakts härlighet. Ni har ingen beskyddare utom Honom och ingen som kan tala till er förmån – vill ni inte tänka över detta?" (Koranen 32:4)

"Himlarna och jorden är Hans verk och när Han beslutar att något skall vara säger Han endast till det: ”Var!” – och det är." (Koranen 2:117)
    Aha, ojdå. Jag hade precis för mig att det finns någon vers som talar om en gradvis utveckling, vilket kunde tolkas som evolution. Men då hade jag fel. Så saken är alltå värre än vad till och med jag trodde/hoppades.
    niicky ts skrev 2014-01-18 21:17:28 följande:
    Så Koranen tillhör inte islams källtexter?

"Det är Gud som har skapat himlarna och jorden och allt däremellan under sex dagar och som tronar [över skapelsen] i Sin allmakts härlighet. Ni har ingen beskyddare utom Honom och ingen som kan tala till er förmån – vill ni inte tänka över detta?" (Koranen 32:4)

"Himlarna och jorden är Hans verk och när Han beslutar att något skall vara säger Han endast till det: ”Var!” – och det är." (Koranen 2:117)

På gymnasiet läste jag på omvårdnadsprogrammet och blev utbildad till undersköterska och nu pågår jag min utbildning på socionomprogrammet på högskolenivå.
    Som undersköterska borde du ha lärt dig en smula om naturvetenskap. Ändå väljer du att bortse från etablerade teorier om evolutionen och verkar inte ha en aning om vad begreppet teori står för? Hur kommer det sig?

Universums ålder och evolutionen är dessutom inte ens (vetenskapliga) teorier - de är observerade faktum.

• JTA
    niicky ts skrev 2014-01-18 21:27:46 följande:
    Jag tror att meningen med livet är att vi ska göra goda handlingar, leva ett gott liv och ta hand om jorden på ett bra sätt. Jag tror att Gud prövar oss i det här livet för att se om vi ska beviljas Paradiset eller Helvetet.

När Domedagen är här kommer Gud återuppväcka oss alla från döden för att ställa oss till svars för våra handlingar i livet och hur vi använde våra tillgångar. Har vi levt ett gott liv efter Guds vilja får vi leva i Paradiset för evigt och om vi har gjort stora synder kommer vi få leva i Helvetet för evigt. Gud är dock barmhärtig och förlåter mycket synd, men när Domedagen är här får vi ingen tid till att komma med undanflykter och Gud kommer då inte acceptera ånger som vi kommer uppstå den dagen. Vi har tiden på jorden till att leva ett gott liv och be om att Gud ska förlåta våra synder. Gud vet att ingen människa är utan synd, men det är Han som bestämmer vem som ska förlåtas och inte.
    Så det räcker med att göra goda handlingar och ta hand om jorden så får man paradiset i evighet?

Man behöver alltså inte vara muslim?

Kan man vara buddist? Eller ateist?
  • JTA
    MissOrange skrev 2014-01-18 23:13:48 följande:
    Visste du att på Profetens (fvmh) tid, när de "krigade" fanns det strikta regler om hur man ska gå till väga och vad som är förbjudet. Tex är det inget tvång inom islam. Man kan inte hota någon med våld och tvinga de att konvertera. Krigsfångarna som togs behandlades väl. Det var strikt förbjudet att döda oskyldiga som inte frivilligt stred på slagfältet. Barn och gamla fick inte röras. Om en man som står på slagfältet lägger ner sitt vapen och ger upp, får du inte döda honom. Så poängen med allt detta var inte att kriga och roffa åt sig byten och herravälde, det var att sprida islam och ge människorna i dessa samhällen mer rättigheter än vad de hade. De befriade kvinnan från förtryck.
    Du är allt bra trosviss du. Gå till biblioteket och låna någon bok om de tidiga muslimska erövringarna. Vilken som helst lär duga för att ge dig en helt ny nivå av bildning.
  • JTA

Upprepar mina frågor, de kom nog bort:

niicky ts skrev 2014-01-18 21:27:46 följande:
    Jag tror att meningen med livet är att vi ska göra goda handlingar, leva ett gott liv och ta hand om jorden på ett bra sätt. Jag tror att Gud prövar oss i det här livet för att se om vi ska beviljas Paradiset eller Helvetet.

När Domedagen är här kommer Gud återuppväcka oss alla från döden för att ställa oss till svars för våra handlingar i livet och hur vi använde våra tillgångar. Har vi levt ett gott liv efter Guds vilja får vi leva i Paradiset för evigt och om vi har gjort stora synder kommer vi få leva i Helvetet för evigt. Gud är dock barmhärtig och förlåter mycket synd, men när Domedagen är här får vi ingen tid till att komma med undanflykter och Gud kommer då inte acceptera ånger som vi kommer uppstå den dagen. Vi har tiden på jorden till att leva ett gott liv och be om att Gud ska förlåta våra synder. Gud vet att ingen människa är utan synd, men det är Han som bestämmer vem som ska förlåtas och inte.
    Så det räcker med att göra goda handlingar och ta hand om jorden så får man paradiset i evighet?

Man behöver alltså inte vara muslim?

Kan man vara buddist? Eller ateist?
  • JTA
    MissOrange skrev 2014-01-18 23:46:54 följande:
    Vilka menar du nu? Under Profetens (fvmh) livstid eller senare? Mycket av det jag har läst som jag anser inte följer de regler som jag tidigare skrev om hände efter hans död. Redan under den första tiden började man gå isär och religionen splittrades ju även (shia och sunni tex). De flesta som anser att det är själva religionen som är boven i dramat inser ju inte att Allah har gett människan en fri vilja. Jämför med korstågen. Inte sjutton handlade det i slutändan om att predika kristendomen. Gick en aning långt kan man säga. So once and for all, islam är inte muslimernas handlingar. Islam är perfekt. Människan är det inte. Människan felar.
    Så du menar att det islamiska kalifatets expansion efter Muhammeds död var emot islam? Du tar alltså avstånd från erövringarna? De var fel, borde inte ha gjorts?
  • JTA
    niicky ts skrev 2014-01-19 11:18:24 följande:
    fragaimamen.se/vad-har-icke-muslimer-for-ode-.../
    Så med andra ord, om man haft chansen att skaffa sig en korrekt uppfattning om islam och inte tagit den, eller om man tagit chansen men ändå kommit fram till att man inte tror på Muhammeds uppenbarelse - så är det enligt dig rimligt att din gud torterar en i evighet?

Skulle du kunna tortera en annan människa?

• JTA
    MissOrange skrev 2014-01-19 11:27:30 följande:
    Nja fast den där händelsen var något helt annat än en erövring eller att sprida Islam. De hade ett avtal och de bröt mot det, då dömdes det som ett brott, och om du kollar up en hadith som finns med i din link, Sahih al-bukhari 5:58:148, valde de sjävla att deras egen ledare Sad Bin Muadh skulle bestämma straffet.
    Så att avrätta samtliga män och förslava kvinnor och barn är rimliga straff enligt dig? Inget problematiskt alls med det?
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.