• niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

• Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • JTA

Upprepar mina frågor, de kom nog bort:

niicky ts skrev 2014-01-18 21:27:46 följande:
    Jag tror att meningen med livet är att vi ska göra goda handlingar, leva ett gott liv och ta hand om jorden på ett bra sätt. Jag tror att Gud prövar oss i det här livet för att se om vi ska beviljas Paradiset eller Helvetet.

När Domedagen är här kommer Gud återuppväcka oss alla från döden för att ställa oss till svars för våra handlingar i livet och hur vi använde våra tillgångar. Har vi levt ett gott liv efter Guds vilja får vi leva i Paradiset för evigt och om vi har gjort stora synder kommer vi få leva i Helvetet för evigt. Gud är dock barmhärtig och förlåter mycket synd, men när Domedagen är här får vi ingen tid till att komma med undanflykter och Gud kommer då inte acceptera ånger som vi kommer uppstå den dagen. Vi har tiden på jorden till att leva ett gott liv och be om att Gud ska förlåta våra synder. Gud vet att ingen människa är utan synd, men det är Han som bestämmer vem som ska förlåtas och inte.
    Så det räcker med att göra goda handlingar och ta hand om jorden så får man paradiset i evighet?

Man behöver alltså inte vara muslim?

Kan man vara buddist? Eller ateist?
  • lillenora
    MissOrange skrev 2014-01-18 23:13:48 följande:

Visste du att på Profetens (fvmh) tid, när de "krigade" fanns det strikta regler om hur man ska gå till väga och vad som är förbjudet. Tex är det inget tvång inom islam. Man kan inte hota någon med våld och tvinga de att konvertera. Krigsfångarna som togs behandlades väl. Det var strikt förbjudet att döda oskyldiga som inte frivilligt stred på slagfältet. Barn och gamla fick inte röras. Om en man som står på slagfältet lägger ner sitt vapen och ger upp, får du inte döda honom. Så poängen med allt detta var inte att kriga och roffa åt sig byten och herravälde, det var att sprida islam och ge människorna i dessa samhällen mer rättigheter än vad de hade. De befriade kvinnan från förtryck.
    Hur förklarar du att det är dödsstraff för apostater som lämnar islam om det inte är ett tvång?

Angående kvinnan så sa Aisha att hon aldrig sett kvinnor lida lika mycket som den muslimska kvinnan.
  • MissOrange
    JTA skrev 2014-01-18 23:26:09 följande:
    Du är allt bra trosviss du. Gå till biblioteket och låna någon bok om de tidiga muslimska erövringarna. Vilken som helst lär duga för att ge dig en helt ny nivå av bildning.

Vilka menar du nu? Under Profetens (fvmh) livstid eller senare? Mycket av det jag har läst som jag anser inte följer de regler som jag tidigare skrev om hände efter hans död. Redan under den första tiden började man gå isär och religionen splittrades ju även (shia och sunni tex). De flesta som anser att det är själva religionen som är boven i dramat inser ju inte att Allah har gett människan en fri vilja. Jämför med korstågen. Inte sjutton handlade det i slutändan om att predika kristendomen. Gick en aning långt kan man säga. So once and for all, islam är inte muslimernas handlingar. Islam är perfekt. Människan är det inte. Människan felar.
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-18 23:28:24 följande:
    Hur förklarar du att det är dödsstraff för apostater som lämnar islam om det inte är ett tvång? Angående kvinnan så sa Aisha att hon aldrig sett kvinnor lida lika mycket som den muslimska kvinnan.

Angående dödsstraff för apostater får jag återkomma. Vill kolla upp korrekta hadither först innan jag säger något jag inte är säker på. Och det sista du nämner, har jag inte hört, men antar att hon syftar på att många blev martyrer på den tiden och det var ett hårt liv för muslimer överlag innan de utvandrade. Ska kolla upp den hadithen också.
  • lillenora
    MissOrange skrev 2014-01-19 00:00:17 följande:

Angående dödsstraff för apostater får jag återkomma. Vill kolla upp korrekta hadither först innan jag säger något jag inte är säker på. Och det sista du nämner, har jag inte hört, men antar att hon syftar på att många blev martyrer på den tiden och det var ett hårt liv för muslimer överlag innan de utvandrade. Ska kolla upp den hadithen också.
    Kolla gärna upp det med någon som tänker ut ett svar, jag läser det finstilta. Och angående Aisha så sa hon det i samband med att en kvinna hade fått stryk av sin man, hon hade fått så mycket stryk att hennes hud var grönare än tyget på plagget hon bar. Så kvinnan gick till muhammad för att få hjälp men han tog parti med hennes make eftersom maken sa att hon varit olydig. Kolla upp det i Sahih al-Bukhari, Volume 7, Book 72, Number 715.
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-19 00:09:55 följande:
    Kolla gärna upp det med någon som tänker ut ett svar, jag läser det finstilta. Och angående Aisha så sa hon det i samband med att en kvinna hade fått stryk av sin man, hon hade fått så mycket stryk att hennes hud var grönare än tyget på plagget hon bar. Så kvinnan gick till muhammad för att få hjälp men han tog parti med hennes make eftersom maken sa att hon varit olydig. Kolla upp det i Sahih al-Bukhari, Volume 7, Book 72, Number 715.

Jaha det är den du menar. Jag känner igen den men inte riktigt på det sättet du skriver. Ska kolla upp den tills imorgon.
  • kvs
    MissOrange skrev 2014-01-18 23:13:48 följande:

Visste du att på Profetens (fvmh) tid, när de "krigade" fanns det strikta regler om hur man ska gå till väga och vad som är förbjudet. Tex är det inget tvång inom islam. Man kan inte hota någon med våld och tvinga de att konvertera. Krigsfångarna som togs behandlades väl. Det var strikt förbjudet att döda oskyldiga som inte frivilligt stred på slagfältet. Barn och gamla fick inte röras. Om en man som står på slagfältet lägger ner sitt vapen och ger upp, får du inte döda honom. Så poängen med allt detta var inte att kriga och roffa åt sig byten och herravälde, det var att sprida islam och ge människorna i dessa samhällen mer rättigheter än vad de hade. De befriade kvinnan från förtryck.
    Var har du fått det här ifrån? Muhammed avrättade krigsfångar på löpande band (se t ex här), tvångskonverteringar var vanligt och de som inte stred (kvinnor och barn) förslavades.
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-18 22:43:54 följande:
    Men enligt TS så låter dessa muslimer någon annan tänka åt dem, och så länge en koran kunnig imam leder och bygger ett samhälle på islamska traditioner byggda på muhammads sunna som den islamska staten faktiskt bygger på så blir det inte bra. Se på den islamska världen. Muslimer flyr och de som kommer till väst tror att islam blir så mycket bättre för att dem är här. Men det är islam som är problemet och det måste muslimer förstå. Och det förstår dem inte så länge nån annan tolkar islam åt dem.
    Det finns dessutom flera muslimska länder där läskunnigheten är låg. Om du går in på landsguiden.se och jämför statistiken för läskunnigheten i alla muslimska länder i världen kan du se att drygt hälften av alla länder hade en läskunnighet som understeg 80 % år 2009 hos befolkningen. Det innebär att var femte person eller fler i dessa länder inte själva har kunnat läsa varken Koranen eller haditherna. I flera muslimska länder i Afrika understeg läskunnigheten 50 % hos befolkningen. I dessa länder har inte ens hälften av befolkningen själva kunnat läsa på om sin religion. När ett muslimskt land som har 90 % läskunnighet innebär det att var tionde person själva inte har läst ett ord om islam. 

En betydande stor del av alla muslimer i världen har alltså inte läst en enda vers ur Koranen. Det innebär att många muslimer har fått förlita sig på vad andra människor lär dem om islam, vilket kan bli helt fel. Om läskunnigheten är låg är det svårt att skilja på vad som är religion och vad som är kultur.

Tror du att dessa personer kan sin religion bättre än imamer? Tycker du att vi ska förlita oss på att personer som inte har läst ett enda ord vad deras religion lär ut kan islams sanna läror? Självklart finns det människor som har fått de sanna lärorna berättade för sig, men man kan inte veta säkert vad de har fått lära sig.
  • DandelionDust
    niicky ts skrev 2014-01-18 21:27:46 följande:
    Jag tror att Gud prövar oss i det här livet för att se om vi ska beviljas Paradiset eller Helvetet.
    Prövar han alla människor på samma sätt?
    Är det då rättvist att det finns de som dör som spädbarn, medan andra lever i hundra år? Spädbarn/barn har ju aldrig ens fått en möjlighet att göra varken rätt eller fel, så de är ju garanterade paradiset från början isåfall, medan en hundraåring kan ha utsatts för massor av prövningar i livet.

Likså olika förutsättningar vi föds in i, uppfostran etc. Hur ser din gud på att vissa kommer ha mycket lättare att göra "rätt" för sig än andra?
  • Orcha

Lägg av med provocerande dislikes.
    Jag kan inte mycket om religion men är öppen för andra tankar är mina egna.

Det måste ju ändå handla om någon form av respekt för ett annat tänk, eller tro.

I UK åker jag i en väldigt high fart. Här hemma småpyser jag mest...
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.