• niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

• Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • lillenora
    MissOrange skrev 2014-01-19 16:34:42 följande:

3:54? Jo jag vet att det sprids påhitt. Det är inte deceiver utan planner. "And they (disbelievers) plotted (to kill Jesus), and Allah planned too. And Allah is the best of the planners."
    Ja du, det beror på vilken översättning du har. Min engelska översättning säger faktiskt "deceiver" men ta den Svenska översättningen istället från koranens budskap. Där står det:

"Och de [som inte ville tro] smidde onda planer [mot Jesus], men [även] Gud smed planer - ingen smider bättre planer än Gud." S 3:54.

Och som du ser så har dem översatt ordet bedragare till "planer" och samma ord används också i sura 7:99 där det står att ingen kan känna sig säker från allahs bedrägerier utom Kristna och Judar som följer den sanna G-d.

"Kunde de leva trygga, utan att oroa sig för vad Guds plan [innebar för dem]? Nej, ingen kan leva utan denna oro utom de som [redan] är förlorade. " S 7:99

Hur känner du dig som muslim att inte vara säker på allahs bedrägerier när suran klart och tydligt säger att jag kan känna mig säker????
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-19 16:33:22 följande:
    Islam lär till och med att Kristna och Judar skall bära muslimers synder i helvetet. Samtidigt så förkastar muslimer den Kristna läran om att Jesus tog på sig människans synder och menar att alla bär sina egna synder. Så det är en motsägande teologi. 
    Ja, varför ska Jesus ta på sig alla människors synder? Alla borde ju stå till svars för sina handlingar. Jag hoppas verkligen inte att Jesus isåfall skulle ta på sig Saddam Husseins eller Hitlers synder, för deras handlingar borde de själva stå till svars för och möta alla sina offer på Domedagen. Jag tror dock inte på att han korsfästes av judarna, utan att Gud räddade honom.

Du får gärna visa en källa på vart det står att kristna och judar ska bära muslimers synder i helvetet. Det står i Koranen att alla människor ska stå till svars för sina egna handlingar. Det är snarare i kristendomen som kristna har fått ta över Adams synder. Arvsynden finns i kristendomen, inte i islam.
  • lillenora

Tänk att icke-muslimer kan känna sig "säkra" från allahs planer. 

• DandelionDust
    niicky ts skrev 2014-01-19 16:41:47 följande:
    Va? Jag är tillsammans med en muslimsk man. Det du tar upp i andra frågan är en synd ja, men det behöver inte betyda att man hamnar i Helvetet. Gud förlåter många synder och det är Han som dömer på Domens dag. Dessutom var det inte med mig diskussionen om muslimska kvinnor får gifta sig med icke-muslimska män hölls nyss utan jag har besvarat andra frågor.
    Försök läsa inläggen ordentligt innan du svarar på dem. Jag har aldrig sagt att DU lever med en icke-muslimsk man. Däremot var det du som skrev att en muslimsk kvinna som gör det lever i synd.

Tror du att många människor kommer att brinna i helvetet? Säg nu inte bara att gud är den som dömer, jag frågar om vad du TROR nu.

• lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 16:53:00 följande:
    Ja, varför ska Jesus ta på sig alla människors synder? Alla borde ju stå till svars för sina handlingar. Jag hoppas verkligen inte att Jesus isåfall skulle ta på sig Saddam Husseins eller Hitlers synder, för deras handlingar borde de själva stå till svars för och möta alla sina offer på Domedagen. Jag tror dock inte på att han korsfästes av judarna, utan att Gud räddade honom.

Du får gärna visa en källa på vart det står att kristna och judar ska bära muslimers synder i helvetet. Det står i Koranen att alla människor ska stå till svars för sina egna handlingar. Det är snarare i kristendomen som kristna har fått ta över Adams synder. Arvsynden finns i kristendomen, inte i islam.
    Du säger det, men om alla står till svars för sina egna synder varför skall då Kristna och Judar bära era synder?

Alla kommer att stå till svars för sina synder på domedagen, också Kristna, Hitler och Saddam och det är vad Bibel lär ut. Jag pratar inte ens om arvsynd men svara gärna på min fråga, varför skall vi bära era synder om alla står till svars för egna handlingar?????
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-19 17:00:10 följande:
    Du säger det, men om alla står till svars för sina egna synder varför skall då Kristna och Judar bära era synder?

Alla kommer att stå till svars för sina synder på domedagen, också Kristna, Hitler och Saddam och det är vad Bibel lär ut. Jag pratar inte ens om arvsynd men svara gärna på min fråga, varför skall vi bära era synder om alla står till svars för egna handlingar?????
    Som sagt kan du visa en källa på att det du säger  finns i islamisk text? Jag har aldrig hört någonting om det och det är inte vad de lärda har lärt ut.  Som en vers i Koranen säger: Lägg fram bevis om det ni säger är sant.

Så en källa tack innan jag besvarar denna fråga med imamernas källor.
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 17:08:30 följande:
    Som sagt kan du visa en källa på att det du säger  finns i islamisk text? Jag har aldrig hört någonting om det och det är inte vad de lärda har lärt ut.  Som en vers i Koranen säger: Lägg fram bevis om det ni säger är sant.

Så en källa tack innan jag besvarar denna fråga med imamernas källor.
    Jag säger detta i all vänlighet. Jag tycker att du skall tänka efter vad det är du gör för något, studera islam och tänk själv, låt ingen annan säga åt dig vad islam lär och inte lär. Fatta egna beslut så att du inte gör dig en otjänst. Livet är en gåva så ta vara på den. Du behöver inte tro på vad jag säger men snälla tro dig inte blind på vad en imam säger. 

Källan jag har är koranen som borde vara "din" största auktoritet. Istället har du visat att internet och andra människors åsikter har högre auktoritet än den bok du vill tro kommer från allah. Hade den gjort det så hade du trott på den. Och jag som "inte" är muslim ger den mer rättvisa än du själv visar tecken på.

• David76

Är du helrakad? Har hört att alla muslimska kvinnor är det.

• niicky ts
    Nikki skrev 2014-01-19 16:27:08 följande:
    när jag läste religion i grunskolan, så gjorde vi studiebesök hos olika kyrkor och sånt, men vi gick aldrig på studie besök i en moske, varför? våran lärare sa att hon gjorde det med en kalss i en annan skola som hon jobbade på med yngre barn, när dom väl var inne i mosken och skulle få visning runt så frågade mannen " finns det någon i kalssen som är muslimer??" ingen räckte upp handen, då sade mannen " ja alltså är man inte muslim och inte tror på islam , då hamnar man i helvetet", sa mannen till barnen och läraren blev arg efterso, välidt många barn blev rädda...står det verkligen så i koranen, att icke muslimer kommer att hamna i helvetet ??
    Usch vilken oprofessionell imam. Han är direkt olämplig att arbeta som imam. Detta är ett svar från shia-islams lärda vad som händer med icke-muslimer på Domedagen.

http://www.al-islam.org/faith-and-reason-ayatullah-mahdi-hadavi-tehrani/question-13-non-muslims-and-hell
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.