• niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

• Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • Skywalker11
    hansine skrev 2014-01-19 20:51:12 följande:
    Man får behålla sin identiet enligt svenksk lag. Det gäller kristna, hinduer, muslimer, ateister och alla andra.
    sen har väl aldrig ens identitet suttit i ens namn. Jag som person och min familjebakgrund försvinner ju inte för att jag skulle ta min mans efternamn.
  • TS niicky
    Minniemousemommy skrev 2014-01-20 00:34:15 följande:

Kan du snälla svara på mina frågor nu, jag är verkligen jättenyfiken. Klicka på "visa endast" så ser du dom igen, orkar inte spamma.

Förresten, vad tror du händer när man dör och vad tror du meningen med livet är? :)

Jag hade gärna svarat klart på dina frågor, men det blir väldigt tidskrävande. Jag har fullt upp med skola på 200 % just nu och ska åka till Paris om några dagar, så behöver fokusera på skolan. Många av frågorna som du ställde har jag fått frågor om tidigare, så flera av svaren finns redan besvarade i tråden. Då du har mycket allmänna frågor om islam så kan du gå in på fragaimamen.se och fråga eller läsa på tillförlitliga hemsidor som är skrivna av imamer eller böcker. Hoppas du hittar svar på dina frågor :)

Nu avslutar jag frågeställningen och lämnar nu tråden. Då jag inte kan få tråden raderad kommer den finnas kvar, men jag har lämnat den. Jag hoppas ni visar respekt för trådens syfte och inte diskuterar vidare i tråden. Vill ni starta diskussioner med varandra är jag tacksam om ni skapar en ny tråd för detta ändamål. Tack!

• Chocoholica
    TS niicky skrev 2014-01-20 12:56:45 följande:

Jag hade gärna svarat klart på dina frågor, men det blir väldigt tidskrävande. Jag har fullt upp med skola på 200 % just nu och ska åka till Paris om några dagar, så behöver fokusera på skolan. Många av frågorna som du ställde har jag fått frågor om tidigare, så flera av svaren finns redan besvarade i tråden. Då du har mycket allmänna frågor om islam så kan du gå in på fragaimamen.se och fråga eller läsa på tillförlitliga hemsidor som är skrivna av imamer eller böcker. Hoppas du hittar svar på dina frågor :)

Nu avslutar jag frågeställningen och lämnar nu tråden. Då jag inte kan få tråden raderad kommer den finnas kvar, men jag har lämnat den. Jag hoppas ni visar respekt för trådens syfte och inte diskuterar vidare i tråden. Vill ni starta diskussioner med varandra är jag tacksam om ni skapar en ny tråd för detta ändamål. Tack!

Glöm inte att lägga en tilläggskommentar annars kommer du få massor av frågor. Lycka till med allt. Glad
    I'd give up chocolate but I'm no quitter
  • aamina
    niicky ts skrev 2014-01-19 19:58:48 följande:
    Min tro är islam, men räknas inte som muslim än. Jag tror inte på kristendomen, utan just nu tillhör jag ingen religion eftersom jag inte har konverterat än. Den muslimska tron och Allah gör mig lycklig :)

Assalamo alaikom, syster! Jag är en 21-årig konvertit till Islam (konverterade när jag var 17 år) och jag är verkligen jätteglad över att höra att du bestämt dig för att konvertera till Islam!
  • aamina

-det jag skrev försvann, men ville bara säga att du inte behöver några vittnen för att konvertera till Islam. Så länge du tror på Islam, som den sanna vägen och att det inte finns någon gudom värd dyrkan förutom Allâh och att Mohammed är Allâh's sändebud, så är du muslim. Du bör bara yttra 'shahadan' (vittnesbörden), det kan du göra för dig själv i ensamhet. Allâh är ditt vittne. Detta visste inte jag heller när jag skulle konvertera. Men jag kan rekommendera att även säga shahadan i moskén där folk kan vittna, det gjorde jag när jag blev muslim. fick gåvor som bönematta, bönekläder och Koranens budskap (bok). Vilket är väldigt bra. Jag kommer aldrig glömma den dagen, det var det bästa jag varit med om och alla var så snälla mot mig! Kan också berätta att min lillasyster konverterade 1 år efter mig och min mamma konverterade för några månader sen, alhamdolillah! :'-) Må Allâh underlätta för dig, syster.

• Solrosens
    lillenora skrev 2014-01-19 15:49:20 följande:
    Kära vän, det finns inte något i detta svar som talar om ifall du tror att de tidiga muslimerna tog sig fram på kameler, det är den frågeställningen du svarar på. Inte heller svarar du på vad för typ av vapen om inte sablar, pil o båge dem hade eller om du tror dem var fanatiska??? Däremot börjar du blanda in Kristendomen och jämför med islam och du har helt fel där. Det finns inga Kristna terrorister. Jesus var ingen terrorist, han krigade aldrig, han våldtog inga kvinnor. Det gjorde däremot muhammad som var ute på våldsräder, krigade, halshögg Judar, våldtog kvinnor, erövrade kvinnliga sexslavar, torterade, amputerade folk och stenade kvinnor. Jesus gjorde inget av detta och det är Jesu exempel en Kristen följer.

Precis Jesus var ingen terrorist utan en fredlig och god man! Det finns inga kristna terrorister!
  • Kryddmix

Hade varit kul att se folks reaktioner om en muslimsk kvinna bestämmer sig för att konvertera till kristendomen. Undrar om folk hade varit lika diskriminerade då och börjat kalla henne "tappad" och "iq-befriad" eller sagt att det beror på hennes kristna killes tro. Brist på kunskap leder till sådana löjliga kommentarer. För det är ju heeeelt omöjligt att någon skulle vilja bli muslim pga egen vilja.... 

• aamina
    Solrosens skrev 2014-01-21 19:51:19 följande:
    Precis Jesus var ingen terrorist utan en fredlig och god man! Det finns inga kristna terrorister!

Så ni förnekar att Jesus på flera ställen i Bibeln beordrat stening av människor? T.ex stening av sina barn om de är upproriska, äktenskapsförbrytare, avgudadyrkare osv..?? I Bibeln sa Jesus även: [Matteus 10:34]"Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd." I Bibeln sägs det även att om en man har syndat och han blivit förlåten så ska däremot hans nyfödda son dödas och om en man gifter sig med en kvinna och sedan med hennes mor så är det förhatligt och då bör de alla brännas. Kan ge källor om så önskas. Så säg inte att Jesus i Bibeln var så fredlig som ni påstår. Och när någon av er påstår att Mohammed våldtog kvinnor så får ni visa källa på det (om ni kan), för det har aldrig hänt!
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.