• niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

• Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • Sanaa

Strunta i folk som har fördomar om islam, tycker att du är en väldigt stark person som vågar stå på dig! Följ ditt hjärta du vet vad som är bäst för dig. Min make konverterade till islam för ca 5 år sedan och vi har det väldigt bra!

• Smiskarn

Konvertera till Islam frivilligt? Som en bonus kan du väl flytta ner med din kille till pakistan, Iran eller liknande land för att uppleva det härliga livet dom islamiska kvinnorna har det. Får du en riktig upplevelse tror jag. Lycka till!

• Skywalker11
    Smiskarn skrev 2014-01-23 19:30:08 följande:
    Konvertera till Islam frivilligt? Som en bonus kan du väl flytta ner med din kille till pakistan, Iran eller liknande land för att uppleva det härliga livet dom islamiska kvinnorna har det. Får du en riktig upplevelse tror jag. Lycka till!

Hur frivilligt det nu är?
  • Bosna
    niicky skrev 2014-01-17 17:36:37 följande:
    Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!
    eftersom du vill konvertera till shia-muslim, då din uppfattning om islam är fel......

läsa nogrant Kuran, om profet och och hans nära , hur de uppfatade islam som religion då ska du innse att shia- islam är bara en sekta som följer inte Kuran och profet....

liksom kristedum som har sekter så islam har det samma ! 
  • Rikard
    niicky ts skrev 2014-01-18 17:26:01 följande:
    Ja, det gör jag! Det är Guds egna ord. Forskare har försökt hitta bevis för att Koranen skulle vara falsk, men inget bevis har hittats. Snarare finns det mycket bevis som verifierar verserna och det finns folk som förundras hur det kan stå saker i Koranen som folk inte hade kunskap om på 600-talet, t.ex. hur ett barn blir till. Jag utreder alla verser i Koranen och hittar så mycket bevis för det mesta, så jag blir bara mer övertygad i min tro och blir fascinerad när jag ser hur bra det överensstämmer med verkligheten. Islam uppmanar människor att utforska religionen och bevis är viktigt inom islam. Gud har även uppmanat människor att försöka skriva en likvärdig text som Koranen, men ingen har lyckats. Däremot finns det forskningar som visar att vissa delar av Bibeln är falska och dessutom är Bibeln skriven av människor generationer efter att Jesus dog.
    Detta är helt enkelt inte sant. Det finns mycket som inte stämmer i Koranen. T.ex.  påstår Koranen att det finns ett slags gud, vilket helt enkelt är lögn. Vidare är det lögn att denna gud (som inte finns) har skapat världen (som inte ens är skapad). Precis som det är lögn att det finns änglar som kommer och uppenbarar heliga skrifter för vissa människor.
  • Rikard
    niicky skrev 2014-01-17 17:51:58 följande:
    /.../  Jag har aldrig trott på treenigheten och att Jesus är Guds son som kristendomen lär ut. /.../
    Du återkommer ofta till detta med treenigheten (som jag för övrigt också finner helt snurrig). Det låter nästan som om du väljer Islam främst för att du väljer bort treenigheten. Är det så?

Om jag förstår dig rätt så har du alltid trott på något slags gudar. Vad har du för grund till det?
    Har du övervägt även andra religioner eller är kristendom och islam de enda religioner du "utforskat?
  • OLilly

TS har lämnat tråden! Se inlägg 340!

There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • yanlizkartal
    niicky skrev 2014-01-17 18:02:51 följande:
    Jag har dock inte läst så mycket i haditherna då shia-muslimer har höga krav på tillförlitliga källor, t.ex. är uppgifter från profeten Muhammeds familj och nära anhöriga de personer som anses vara tillförlitliga källor när det handlar om profetens liv.
    det sant dem har harda krav men det samma

• yanlizkartal
    niicky skrev 2014-01-17 17:51:58 följande:
    Jag vill bli muslim därför att det känns som den rätta religionen för mig. Jag har aldrig trott på treenigheten och att Jesus är Guds son som kristendomen lär ut. Inom islam behöver man inte byta efternamn när man gifter sig, utan det är viktigt att man får behålla sin egen identitet och ursprung. Så det är helt upp till mig om jag vill byta efternamn eller inte. Jag tycker dock att det är fint när makar och hela familjen har samma efternamn, så jag kan tänka mig att byta. Det får jag fundera på när jag ska gifta mig.

Ja, jag kommer att bära hijab/slö
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.