Inlägg från: OLilly
|
-
-
Se bara upp för oärliga forum, bloggar och webbsidor!niicky skrev 2014-01-17 19:24:22 följande:Ja, jag gillar mer att läsa på datorn än i böcker då jag brukar lägga till i favoriter och kopiera text som jag vill komma ihåg. Föra anteckningar tycker jag också är enklast att göra på datorn :)
Det finns ju också e-böcker som man kan ladda ner om du tycker datorn är enklare. Biblioteken brukar ju ha en hel del som man kan ladda ner. -
[25:63] Den Nåderikes [sanna] tjänare går lugnt och värdigt [och utan later] på jorden, och när avgudadyrkarna vill inleda ett samtal med dem, svarar de med fredshälsningen.lillenora skrev 2014-01-18 19:28:32 följande:Finns det någon sura som tilltalar dig speciellt mycket, någon som ligger varm om hjärtat och är talande för det du tror på?
......skulle väl vara min då :) -
TS: Varför tycker du att du behöver samla kunskap från andra källor än Koranen?
-
Det jag undrade var varför DU tyckte att du behövde samla kunskap från andra källor, men som svar ser jag bara vad "MAN behöver". VEM har sagt att MAN behöver det? Var har du läst det?niicky ts skrev 2014-01-19 18:50:35 följande:Därför att profeten Muhammed lär ut om islam och vidareutvecklar budskapen ifrån Koranen i haditherna. Man behöver ha en helhetsbild av islam, vilket inkluderar både Koranen och haditherna. Vissa suror i Koranen är specifierade till en specifik händelse och genom haditherna förstår man vad Koranen syftar på. Profeten Muhammed fick ta emot Koranens suror stegvis.
Varför jag hänvisar så mycket till hemsidor är för att jag som ännu inte har tillräckligt med kunskap inte får lära ut om islam. Jag kommer få stå till svars för detta om jag vilseleder någon om islams läror med mina tolkningar eller lär ut felaktigheter. Genom att hänvisa till andra lärda så är det svar av personer med mer kunskap än mig och som svarar till alla som vill läsa. Deras svar är öppet för vem som helst att läsa. Jag gör egna tolkningar och reflektioner också som brukar överensstämma med deras svar, men jag vill inte sprida mina tolkningar vidare när jag ännu har mycket kvar att lära om islam. -
Vilka muslimer? Varför skulle de medvetet vilja måla upp islam som falskt?niicky ts skrev 2014-01-19 19:00:30 följande:Nej, som sagt har jag läst Koranen flera gånger redan och läst mycket ifrån haditherna, gjort anteckningar, tolkningar, samlat bevis m.m. Jag har inte ens blivit muslim än och har fortfarande mycket kvar att lära om islam så därför vill jag inte sprida mina tolkningar. Det är bortkastad tid att förklara detta om och om igen. Jag vet vad jag tror i olika frågor inom islam.
Ja, många muslimer sprider medvetet lögner om islam. Ska jag sjunka till deras nivå och göra likadant för det? Haha alltså kan du ställa lite mer relevanta frågor. Ja, jag tror att Koranen är sann och att det är Guds ord. Jag har dock egna känslor och åsikter också.
Tänk på de extra bördorna du gav dig själv nu för att ha spridit lögn om vad det står i Koranen :P -
25:63] Den Nåderikes [sanna] tjänare går lugnt och värdigt [och utan later] på jorden, och när avgudadyrkarna vill inleda ett samtal med dem, svarar de med fredshälsningen.lillenora skrev 2014-01-19 18:50:49 följande:Så på vilket sätt är denna talande för det du tror på???
(Noterar att avgudadyrkare vill inleda med fredshälsning, aj aj)
varför "ajaj"? :)
Suran beskriver kortfattat hur en sann muslim bör vara.
-
Jo, jag har redan förstått att du inte är muslim :)lillenora skrev 2014-01-19 19:18:57 följande:Jag skrev aj aj för att jag ser suran ur ett icke muslimskt perspektiv. Och som du kanske vet från tidigare så är jag en av dem som inte underkastar mig islam. Så med "fredhälsningen" så tänkte jag mig den arabiska varianten av Shalom Aleshem och jag vill inte säga det. Jag kan däremot hälsa fredligt, vara vänlig men med ett vanligt hej.
Vad med den hälsningen ser du som negativ? -
Det var inte jag som skrev ajaj utan lillenora. Jag fick nästan förklarat vad det betydde.niicky ts skrev 2014-01-19 19:30:17 följande:Varför ajaj? Jag vet inte?
Det får du gärna berätta :)
Denna vers visar att muslimerna och avgudadyrkarna har lagt deras konflikter bakom sig och att de nu ska leva i fred och visa vänlighet mot varandra. -
Det är din tolkning av versen. Men jag tycker det låter som om du har förutfattade meningar om hur muslimer kan vara och deras avsikter. Det tycker jag låter trist.lillenora skrev 2014-01-19 19:33:35 följande:Det bygger på islams doktrin om att underkuva alla icke-muslimer till ett islamskt rike. Där man går runt i dhimmi status med avsaknade rättigheter som att inte få delta i vissa aktiviteter och betala yizzia osv. När jag såg den versen så såg jag ett islamiskt ideal med muslimer som övermän som bestämmer och styr. Och den hälsningen ser i mina ögon ut att vara mer påtvingad än att komma från ett "fri" hjärta. Jag säger hellre en fridshälsning till någon jag menar den än att göra det för att jag är en dhimmi.
-
Jo, nu är det mera klart.lillenora skrev 2014-01-19 19:36:04 följande:"Nästan"... Förstod du inte?
-
Nä, nu ska jag gå vara social med familjen. Ha det gott! :)
-
TS har lämnat tråden! Se inlägg 340!