Inlägg från: lillenora |Visa alla inlägg
  • lillenora

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Finns det någon sura som tilltalar dig speciellt mycket, någon som ligger varm om hjärtat och är talande för det du tror på?

• lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-18 20:31:35 följande:
    Det var en svår fråga du ställde eftersom Koranen består av så många suror och det finns många suror som står mig varmt hjärtat. Jag har inte tänkt på att anteckna vilka suror som står mig närmast hjärtat och det är svårt att välja bara en. Denna sura har jag skrivit tidigare i tråden, men den förklarar vad uppriktig tro för islam är och vad Guds grundläggande budskap för religionen är. Denna vers står mig varmt om hjärtat och det är någonting som jag vill efterfölja.

’’Sann fromhet äger den som tror på Gud och den Yttersta dagen och änglarna och uppenbarelsen och profeterna och som ger (av) det han äger – vilket pris han än sätter på detta – till de anhöriga, de faderlösa och de behövande, till vandringsmannen och tiggarna och för att friköpa människor ur fångenskap och slaveri och som förrättar bönen och erlägger allmoseskatten och som håller sina löften och som bär lidande och oförrätt med tålamod och håller stånd i farans stund. De har visat att deras tro är sann; de fruktar Gud.’’ Koranen 2:177

Denna vers talar om hela grunden för islam med Guds egna ord. Jag älskar att islam lägger så stor tyngd på att vi människor ska hjälpa varandra. Hela Koranen rakt igenom är fylld med budskap hur vi ska hjälpa behövande och bekämpa förtryck. Att vi ska vara generösa för att hjälpa andra. Välgörenhet och att hjälpa behövande är ett viktigt ämne för mig. Att vi ska tänka på varandra och inte bara på oss själva.

Jag hade gärna gett dig fler suror som står mig varmt om hjärtat, men jag har så många andra frågor att besvara också. Ska försöka få tid till din fråga igen :)
    Ja, det ser fint ut när man rycker dem ur sitt egentliga kontext. Jag vet inte om det beror på att man hittar verserna på internet eller inte. Men om suran du citerar talar om "grunden för islam" och då man läser vidare till versen efter så beskriver islam en barbarisk "grund" med vendetta som utväg i religionen. Hur känner du för det?

• lillenora

Noterar, du kan läsa hela vägen fram till vers 186.

• lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-18 21:04:52 följande:
    Jag vet inte hur du har tolkat versen? Ja, det står att den som har dödat någon ska stå till svars för det. Det står inte på vilket sätt personerna ska stå till svars. Alla personer i Sverige får stå till svars för sina brott också i domstol. Om en man har mördat en annan man ska han stå till svars för det och få ett straff.

Däremot står det om att straff som skadestånd ska gå till på ett fredligt sätt, men inget annat angivet straff står med i versen. Om offret vill att gärningsmannen ska få ett lindrigare straff får han påtala det. Vet du vad stå till svars för betyder? Stå till svars för är synonymt med ansvara. Man ska ta ansvar för sina handlingar. I Koranversen står det att vi människor ska stå till svars för brott vi begår på jorden och Gud uppmanar till att inte begå fler brott. Om du tycker att det är hemskt att människor får stå till svars för alla sina handlingar behöver alla länder ta bort sina rättssystem och vi kan riva fängelser etc.
    Jag tycker inte att man skall ta bort rättssystem utan brott skall bestraffas, men jag ser ingen lösning i att man kapar av handen på exempelvis tjuvar. Jag tycker däremot att en tjuv skall sitta av ett tidsbestämt straff, samhällstjänst eller något annat som gör "nytta". En människa kan bidra med så mycket mer i samhället om man inte amputerar personen i fråga. Men det är inte vad koranen lär ut och det är inte vad jag pratar om.

Däremot så är inte koranen så svårtolkad egentligen, enbart om du vill tro att den lär ut annat än den gör. Den är väldigt klar och öppen i vad som skall ske. Och anledningen till att du inte såg min "tolkning" kanske beror på att du inte läste vidare till vers 186 som är tydlig. Det du behöver göra för att förstå min "tolkning" är att vända dig till den islamska världen och se hur det "tolkas" och praktiseras där. 
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-18 21:48:51 följande:
    Samma sak gäller för muslimer. Jag önskar att alla muslimer kunde få en helhetsbild av islam och lära vad islam egentligen lär ut och inte dra saker ur sitt sammanhang.
    Så de muslimer som är födda och uppväxta i muslimska familjer med islam som enda religion har helt fel angående islam, och du som studerat i ett år vet bättre än dem?
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-18 21:58:52 följande:
    Jag gör inte egna tolkningar utan all min information har jag fått från muslimska hemsidor och imamer. Ställ alla dina frågor till en imam och se vad han svarar.
    Tack för tipset men jag tänker själv. Oroande att du inte gör det själv.
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-18 22:27:19 följande:

Imamer är de som har störst kunskap om islam i vår tid. Så vi kan kolla på vad imamer har uttalat sig om olika frågor:

Terrorism:

arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.2919504-imam...-

Kvinnomisshandel:

fragaimamen.se/jag-misshandlade-min-fru-och-u.../

Hedersmord:

fragaimamen.se/vad-sager-islam-om-hedersmord/

Kvinnlig könsstympning:

www.dn.se/nyheter/varlden/imamer-mot-kvinnlig.../

Här är ett projekt som startades upp i Skottland av en imam mot tvångsäktenskap. Han styrker att islam är emot tvångsäktenskap och han gör allt han kan för att fler muslimer ska få kunskap om det. Projektets tanke är att fler imamer ska ha med detta ämne i sina predikningar i moskéerna:

www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-17908548

Jag tror inte på dessa imamerna du länkar till för dem är selektiva. Och oftast säger dem en sak till media men en annan sak till muslimer sinsemellan. Det gick en dokumentär för inte länge sedan där 8 av 10 Svenska imamer tyckte att mannen hade rätt att slå kvinnor. Dem filmades i smyg och jag tycker det är mer talande.

Dessutom så såg jag att du skrev att du tror att så länge man är god så kommer man till himlen. Och med tanke på att du också skrev att du låter någon annan tolka och tänka åt dig så måste jag fråga.

Hur gör du om din imam ställer upp en äktenskapsbryterska för stening. Står du emot och ger henne en röst, eller förblir du en god muslim och håller tyst?
  • lillenora
    MissOrange skrev 2014-01-18 22:23:08 följande:

Måste inflika här, nej de har inte helt fel, MEN det är många som inte är medvetna om att mycket i deras traditioner tex är endast kultur och inte islam. Dessutom finns det i varje land och kultur oärliga och korrupta människor som gör det de gör för själva tjäna på det. Tex Terrorism och dödandet av oskyldiga människor har ingen plats i islam. Många födda muslimer brukar har stor respekt för konvertiter och deras kunskap just därför att konvertiter ofta forskar noggrannt innan de konverterar. Lite back to basics, medan vissa födda muslimer lär sig från sin omgivning och kultur och då kanske det inte alltid blir så bra om det tex finns korrupta lärda och maktgalna människor som utnyttjar folk.
    Men enligt TS så låter dessa muslimer någon annan tänka åt dem, och så länge en koran kunnig imam leder och bygger ett samhälle på islamska traditioner byggda på muhammads sunna som den islamska staten faktiskt bygger på så blir det inte bra. Se på den islamska världen. Muslimer flyr och de som kommer till väst tror att islam blir så mycket bättre för att dem är här. Men det är islam som är problemet och det måste muslimer förstå. Och det förstår dem inte så länge nån annan tolkar islam åt dem.
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.