niicky ts skrev 2014-01-19 13:44:48 följande:
Islam förbjuder inte abort helt, utan det finns vissa villkor som måste vara uppfyllda för att få göra en abort. Jag tycker att det är rätt att det ska finnas legitima villkor, så att fler människor slutar slarva med preventivmedel och tar mer ansvar. Preventivmedel är ett enkelt sätt att hindra oönskad graviditet (även om de inte har 100 % skydd) och att färre liv då släcks i "onödan". Gillar man inte kondom eller vet med sig att man har lätt för att glömma ta p-piller dagligen så bör man se över andra alternativ av preventivmedel. Finns det legitima skäl för en abort tycker jag självklart det ska vara tillåtet.
Jag dömer inga människor utan tycker att alla är lika värda. Jag tycker att alla människor ska ha rätt till kärlek, även homosexuella. Jag tycker dock att ett par kan hålla intima handlingar så som kyssar, tafsande etc. i avskildhet utan att andra människor behöver se på, oavsett vilken sexuell läggning det rör sig om. Nu går jag emot islams läror som är emot homosexualitet, men jag måste vara ärlig i mina svar. Det finns ingen som är perfekt i att följa sin tro. Jag är väldigt neutral till homosexualitet i mitt handlande dock. Jag köper inte biljetter till Pride till exempel för att aktivt visa stöd. Här har en imam blivit intervjuad om islams ställning till homosexualitet och transsexualitet:
www.islamisktforum.se/zintervju/intervju14.ht...
Jag tror att alla människor kan bli trygga i det kön som de har fötts i, med stöd av psykologisk hjälp. Jag menar absolut inte att transsexuella är psykiskt sjuka, utan att det kan ligga någon underliggande orsak till personens känslor och upplevelser ex. händelser från barndomen som har påverkat personen. Jag är inte emot transsexuella och tycker att alla människor är lika värda. Jag tvivlar dock på om en operation är nödvändigt om det finns en möjlighet att personen kan bli trygg i sin nuvarande könstillhörighet.
Ja, det är klart att man ska kunna använda preventivmedel som skyddar mot oönskad graviditet. Inom islam är det tillåtet att ta preventivmedel. Här besvarar en imam om islams ställning till preventivmedel (lägg särskilt märke till att det ligger mycket fokus på kvinnans vilja i dessa haditherna):
fragaimamen.se/ar-preventivmedel-tillatet-ar-.../
Frågeställningarna är riktade till dig TS. Folk undrar vad "
du" tycker men du skickar länkar till andras åsikter. Tycker du inget alls? Har du egen vilja min vän?