• niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

• Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • niicky
    elyse skrev 2014-01-17 17:54:42 följande:
    Jag tror att Vaniljpinglan undrade om du kommer att byta ut ditt förnamn, kanske till ett mer muslimskt. Man "behöver" inte byta efternamn vid giftermål enligt svensk lagstiftning heller... 
    Ja, jag missförstod nog hennes fråga. Jag kommer inte byta ut mitt förnamn och det är inget man behöver göra inom islam heller. Jag vet att man inte behöver byta efternamn i varken islam eller kristendomen utan det är ett individuellt val eller kulturellt :)
  • niicky
    Queenie70 skrev 2014-01-17 18:01:38 följande:
    Jahapp där kom det. Synd. Om du sökt dig till religionen utan att det fanns en man inblandad hade jag haft en del intressanta frågor. Nu blir det mer en tröttsam suck och ett konstaterande att du lika gärna kunnat starta en tråd som hette; jag ska göra golf till ett livsstil eftersom jag träffat en man som golfar. Tagiskt och ointressant med andra ord.
    Du får gärna ställa dina frågor nu när jag har förklarat att mitt val inte har någonting med min sambo att göra :) Det är en stor synd att anta tron i felaktigt syfte.
  • Solrosens

Vad tycker dina föräldrar om att du ska konvertera och lämna allt de stod för?

• niicky
    elyse skrev 2014-01-17 18:07:28 följande:
    Men det finns ju massor av avgreningar förutom shia och sunni! Sufism, t.ex.

Ja, det vet jag. Jag är medveten om nio stycken olika indelningar av islam. Då sunni är den största grenen av islam är det också den inriktningen som det finns mest information om och inte lika mycket om shia-islam och de andra inriktningarna. Jag har dock bara läst om sunni och shiaislam, samt lite om sufism då det stod med på en av sunnisidorna. Shia-islam är det som känns rätt för mig och det jag vill konvertera till.

Jag har läst på om alla religioner för att försäkra mig om vilken religion som jag tror är den rätta. Hade det varit t.ex. hinduism hade jag fördjupat mig i den religionen och konverterat dit om det kändes rätt.

• Queenie70
    niicky skrev 2014-01-17 18:38:20 följande:
    Du får gärna ställa dina frågor nu när jag har förklarat att mitt val inte har någonting med min sambo att göra :) Det är en stor synd att anta tron i felaktigt syfte.

Problemet är att jag inte tror dig och därför tappat intresset.
  • niicky
    Solrosens skrev 2014-01-17 18:40:21 följande:
    Vad tycker dina föräldrar om att du ska konvertera och lämna allt de stod för?
    Min mamma är väldigt religiöst kristen, går till kyrkan och kollar på en kristen kanal m.m. så hon gillar inte att jag ska bli muslim, men hon respekterar mitt val och förstår att jag måste få välja det som jag tror på. Hon har endel fördomar om islam och jag förklarar då för henne vad som är sant och inte.

Min pappa är inte religiös alls och tycker att alla religioner är onödiga. Han tycker det är för mycket regler och att det hade räckt med att följa de tio budorden i Bibeln. Han tycker det är löjligt att jag inte äter gris, men respekterar det och lagar mat utan gris om jag äter hos honom eller som på julen när jag tog med mig mycket egen mat för att undvika att äta av det som är gris på julbordet. Han respekterar dock att jag ska bli muslim och tycker att det är upp till mig själv att välja.

• elyse
    niicky skrev 2014-01-17 18:46:46 följande:

Ja, det vet jag. Jag är medveten om nio stycken olika indelningar av islam. Då sunni är den största grenen av islam är det också den inriktningen som det finns mest information om och inte lika mycket om shia-islam och de andra inriktningarna. Jag har dock bara läst om sunni och shiaislam, samt lite om sufism då det stod med på en av sunnisidorna. Shia-islam är det som känns rätt för mig och det jag vill konvertera till.

Jag har läst på om alla religioner för att försäkra mig om vilken religion som jag tror är den rätta. Hade det varit t.ex. hinduism hade jag fördjupat mig i den religionen och konverterat dit om det kändes rätt.

Det finns ju massor av information i bokform. Jag har själv en bok om just sufism och det fanns många att välja mellan. Läser du bara på nätet? 
  • Toboas

Så du tror på Adam och Eva och förkastar evolutionen som  förklaringsmodell?

Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • OLilly
    Vad är det i shia som tilltalar dig mer än sunni? Hur tror du att omgivningen reagerar på att du kommer bära hijab? Vet din familj, vänner och arbetsgivare/skola om det än?  Känner du dig redo för konstiga reaktioner och eventuella kommentarer som du kan och kommer att få från folk du stöter på?  Praktiserar din sambo islam? 
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.