Inlägg från: Toboas |Visa alla inlägg
  • Toboas

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Så du tror på Adam och Eva och förkastar evolutionen som  förklaringsmodell?

Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • Toboas
    niicky ts skrev 2014-01-18 17:26:01 följande:
    Ja, det gör jag! Det är Guds egna ord. Forskare har försökt hitta bevis för att Koranen skulle vara falsk, men inget bevis har hittats. Snarare finns det mycket bevis som verifierar verserna och det finns folk som förundras hur det kan stå saker i Koranen som folk inte hade kunskap om på 600-talet, t.ex. hur ett barn blir till. Jag utreder alla verser i Koranen och hittar så mycket bevis för det mesta, så jag blir bara mer övertygad i min tro och blir fascinerad när jag ser hur bra det överensstämmer med verkligheten. Islam uppmanar människor att utforska religionen och bevis är viktigt inom islam. Gud har även uppmanat människor att försöka skriva en likvärdig text som Koranen, men ingen har lyckats. Däremot finns det forskningar som visar att vissa delar av Bibeln är falska och dessutom är Bibeln skriven av människor generationer efter att Jesus dog.
    Vilken översättning använder du? Jag har flera gånger hört argumentet att det finns saker i koranen som bevisar att gud ligger bakom men aldrig stött på något påstående som håller för granskning. Jag skulle jättegärna ta del av något exempel om du har ett.
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • Toboas
    niicky ts skrev 2014-01-18 19:28:28 följande:
    Nej, jag säger inte att alla ska ha kunskap om de religiösa texterna, men jag fick en fråga om jag tror på allt som står i Koranen och besvarade att alla de frågor som jag ställde kan besvaras av Koranen, och det är vad jag tror på. Jag är nyfiken vad andra människor svarar på de frågorna som jag ställde oavsett hur de tror att jorden och livet uppstod.

Teorier är ett allmänt ord som brukar användas för händelser som man inte har bevis för. Jag har inte bevis för att Gud har skapat jorden och livet heller, så man kan klassa denna religiösa tro som teori också. Det är allmänt känt att man brukar säga evolutionsteorin ex. och om du vill kan jag fråga hur tror ni att jorden och livet skapades, utan att använda begreppen teorier :)
    När man talar om vetenskap så betyder teori det du påstår. En teori kan beskrivas som en förklaringsmodell som har stöd av evidens. Ur vetenskaplig synvinkel så är gud inte en teori, det är i bästa fall en hypotes eftersom det inte finns något som stödjer tanken på att det ska finnas en gud.

Det var därför du fick uppmaningen ovan att inte tala om "teori" för det blir lite pinsamt när det blir uppenbart att du inte förstod vad det betyder i det sammanhang du talar om.
  • Toboas
    Toboas skrev 2014-01-18 19:41:52 följande:
    När man talar om vetenskap så betyder teori det du påstår. En teori kan beskrivas som en förklaringsmodell som har stöd av evidens. Ur vetenskaplig synvinkel så är gud inte en teori, det är i bästa fall en hypotes eftersom det inte finns något som stödjer tanken på att det ska finnas en gud.

Det var därför du fick uppmaningen ovan att inte tala om "teori" för det blir lite pinsamt när det blir uppenbart att du inte förstod vad det betyder i det sammanhang du talar om.
    Argh!! "När man talar om vetenskap så betyder teori INTE det du påstår." Bra början på inlägget.
  • Toboas
    niicky ts skrev 2014-01-18 19:53:18 följande:
    Okej, säg det till alla andra också som använder ordet teori :) Jordens uppkomst är ännu inte vetenskapligt bevisat och vi vet inte vilken vetenskap eller religion eller vad det än må vara som är den sanna. För mig spelar det ingen roll om det kallas för teori eller vetenskap, men faktum kvarstår att ingenting är helt bevisat. Jag frågade efter allas tankar om frågan hur jorden blev till och eftersom alla tror olika finns det säkerligen folk som har teorier som faktiskt inte är vetenskapliga (bortsett från Big bang eller evolutionen etc.)
    Jag vet att det är jättemånga som använder ordet felaktigt. Det förändrar dock inte det faktum att när man talar om vetenskapliga teorier så handlar det om saker som det finns belägg för.

Om man tar evolutionsteorin så är det alltså en förklaringsmodell som stämmer med de observationer som finns.

Jordens uppkomst förklaras väl vetenskapligt ungefär såhär: Vårt solsystem bildades av resterna av supernovaexplosioner, från början var det bara små objekt som tack vare gravitation drogs samman i större objekt, i mitten bildades solen, utanför den samlades materian till det som senare blev planeter. Från att ha varit flytande så svalnade jorden och började få en fast yta.

En motfråga: Tror du att jorden skapades i ett steg av en gud?

Upprepning av en tidigare fråga: Har du något exempel på saker i koranen som enligt dig bevisar att det måste finnas någon med större kunskap om världen än vad man kan anta att Muhammed hade tillgång till?
  • Toboas
    niicky ts skrev 2014-01-18 20:00:51 följande:
    Okej, jag har hört och läst begreppet evolutionsteorin många gånger så har inte reflekterat över att det är fel benämning och att man ska kalla det för vetenskap istället. Jag frågade även efter alla läsares åsikter och tankar, oavsett om de är vetenskapliga eller inte. Jag står för att jag gjorde ett pinsamt misstag, men det är ingenting som vi behöver fortsätta diskutera om nu när ni har upplyst mig om att man inte ska använda det begreppet i detta sammanhanget :)
    Nej, nej. Evolutionsteori är det rätta namnet. Problemet är att den vardagliga betydelsen av "teori" betyder något annat än den vetenskapliga betydelsen. Men du hade ju förstått det så då släpper jag det. Glad
  • Toboas
    Um3 skrev 2014-01-18 22:30:38 följande:
    One example of the harmony between the Qur'an and modern science is the subject of the age of the universe. Cosmologists estimate the age of the universe as 16-17billion years. The Qur'an states that the entire universe was created in six days. These two time frames, which may seem contradictory, are actually surprisingly compatible. In fact, both these figures concerning the age of the universe are correct. In other words, the universe was created in six days, as revealed in the Qur'an, and this period corresponds to 16-17 billion years in the way that we experience time.

In 1915 Einstein proposed that time was relative, that the passage of time altered according to space, the speed of the person travelling and the force of gravity at that moment. Bearing in mind these differences in the passage of time, the period of time in which the universe was created as revealed in seven different verses of the Qur'an is actually highly compatible with scientists' estimations. The six-day period revealed in the Qur'an can be thought of as six periods. Because, taking into account the relativity of time, a "day" refers only to a 24-hour period experienced on Earth under current conditions. Elsewhere in the universe, however, at another time and under other conditions, a "day" could refer to a much longer period of time. Indeed, the word "ayyamin" in the period of six days (sittati ayyamin) in these verses (Qur'an 32:4, 10:3, 11:7, 25:59, 57:4, 50:38, and 7:54) means not only "days," but also "age, period, moment, term."

In the first period of the universe, the passage of time took place much faster than that with which we are familiar today. The reason for this is that, at the moment of the Big Bang, our universe was compressed into a very small point. The expansion of the universe and increase in its volume ever since the moment of that explosion has extended the borders of the universe to millions of light years. Indeed, the stretching of space ever since that moment has had very important ramifications for universal time.

The energy at the moment of the Big Bang slowed down the flow of time 1012 (one million million) times. When the universe was created the speed of universal time was higher up to a million million times, as time is experienced today. In other words, a million million minutes on Earth is the equivalent of just one minute in universal time.

When a six-day period of time is calculated according to the relativity of time, it equates to six million million (six trillion) days. That is because universal time flows a million million times faster than time on Earth. Calculated in terms of years, 6 trillion days equates to approximately 16.427 billion years. This is within the estimated range for the age of the universe.

6,000,000,000,000 days/365.25 = 16.427104723 billion years

Allah, there is no god but Him, the Living, the Self-Sustaining. He is not subject to drowsiness or sleep. Everything in the heavens and the earth belongs to Him. Who can intercede with Him except by His permission? He knows what is before them and what is behind them but they cannot grasp any of His knowledge save what He wills. His Footstool encompasses the heavens and the earth and their preservation does not tire Him. He is the Most High, the Magnificent. 
    (Qur’an, 2:255)

On the other hand, each of the six days of creation equates to very different periods, as we perceive time. The reason for this is that the speed of the passage of time declines in proportion to the expansion of the universe. Ever since the Big Bang, as the size of the universe doubled, so the passage of time halved. As the universe grew, the speed at which the universe doubled increasingly slowed down. This rate of expansion is a scientific fact acknowledged the world over and described in the text book The Fundamentals of Physical Cosmology. When we calculate every day of creation in terms of Earth time, the following situation emerges:

Looked at from the moment when time began, the first day of creation (first phase) lasted 24 hours. This period, however, is the equivalent of 8 billion years in Earth terms. The second day of creation (second phase) lasted 24 hours. This, however, lasted half as long, in our terms, as the preceding day, in other words 4 billion years. The third day (third phase) lasted half as long as the second day, in other words 2 billion years. The fourth day (fourth phase) lasted 1 billion years. The fifth day (fifth phase) lasted 500 million years. And the sixth day (sixth phase) lasted 250 million years. Conclusion: When the six days of creation, in other words the six phases, are added together in Earth terms, the resulting figure is 15 billion 750 million years. This figure displays an enormous parallel with modern-day estimations.

This conclusion is one of the facts revealed by 21st century science. Science has once again confirmed a fact revealed in the Qur'an 1,400 years ago. This harmony between the Qur'an and science is one of the miraculous proofs that the Qur'an is the revelation of Allah, the Creator, the Omniscient.

Det brukar tillhöra god ton att länka de texter som man kopierar från andra källor.

Så genom att säga att 6 dagar motsvarar 14 miljarder år så är Koranen och vetenskapen kompatibla. Ja, det känns ju inte som en desperat efterhandskonstruktion alls.

Att tiden saktar ner i den takt som anges finns det inte heller något stöd för, det borde i så fall kunna avläsas i den rödförskjutning av ljuset från andra stjärnor. 24 timmar är bara relevant utifrån jordens rotation så antingen var det 24 timmar eller så var det något annat.

Finns det några andra "bevis" i koranen så gör jag gärna ett försök att förklara dem också. Just det här exemplet hade jag faktiskt inte stött på tidigare.
  • Toboas
    JTA skrev 2014-01-19 11:41:01 följande:
    Nog kan det vara så att universum och allt har en skapare. Men denne verkar inte längre bry sig, eller har upphört att existera.
    Du glömde alternativet att han är en sadist som gör det du talar om och njuter av det.
  • Toboas
    niicky ts skrev 2014-01-19 12:01:11 följande:
    Med perfekt balanserat menade jag att allt är perfekt balanserat för att det ska kunna finnas liv på jorden. Jag syftade på perfekt balans av gaserna i luften, att vi har allt på jorden vi behöver för att kunna leva. Vi har fått ett intellekt, känslor etc. Jag tror inte att Big Bang eller evolutionsteorin kan skapa denna perfekta balans, ett fullständigt intellekt hos människor, en så vacker natur och djur som vi har m.m. och att allt är så fastställt som det är med årstider, övergång mellan natt och dag, graviditeters "normala" längd etc.

Ja, Gud har gett oss en fri vilja och människor kommer få stå till svars för sina handlingar på Domedagen. Gud har uppenbarat sina budskap som Han vill att vi ska leva efter som alla människor har tillgång till. Vilken väg vi väljer att följa är upp till oss. Allt kommer att tas upp på Domedagen och Gud kommer då utdela Sina straff och belöningar.
    Jordens atmosfär saknade syre när det första livet dök upp, syrehalten under tidigare perioder var mycket högre än den är idag (vilket möjliggjorde mycket större insekter) så någon "perfekt balans" av gaser har aldrig funnits, däremot har det liv som funnits varit tvunget att anpassa sig till dessa.

Årstiderna och övergången mellan dag och natt förklaras av jordens rotation och bana kring solen. Principen är identisk för alla observerade planeter (även om vissa saknar rotation kring sin egen axel). Jag kan förstå att man på Muhammeds tid tyckte det var fantastiskt att solen dök upp varje morgon och tillskrev detta gud, jag tycker det är märkligt att någon normalbegåvad (vilket jag uppfattat dig som) anser att det krävs ett gudomligt ingripande för att det ska ske.

Förklaringsmodellen som Darwin la fram och arternas uppkomst innehöll delen "det naturliga urvalet". De som överlever och får avkomma sprider sina anlag, de som inte överlever försvinner. När man talar om en "perfekt balans" så bör man tänka på att ungefär 99.9 % av alla arter som existerar har dött ut. Det rimmar såklart illa med tanken på ett perfekt system men där måste man göra ett val - ignorera vetenskapen eller inse att världen inte är skapad i perfekt balans.
  • Toboas
    lillenora skrev 2014-01-19 18:50:49 följande:
    Så på vilket sätt är denna talande för det du tror på???

(Noterar att avgudadyrkare vill inleda med fredshälsning, aj aj)
    [25:63] Den Nåderikes [sanna] tjänare går lugnt och värdigt [och utan later] på jorden, och när avgudadyrkarna vill inleda ett samtal med dem, svarar de med fredshälsningen.

Om Person A är ute och går och Person B vill inleda ett samtal och det står att "de svarar" så syftar det normalt på Person A.
  • Toboas
    Stoltjude skrev 2014-07-31 05:19:55 följande:

Nej' lägg av! Islam är det sista du ska konvertera till. 1. Du har inga rättigheter 2. Du som tjej kan tvingas till sjal. Finns inget nej. 3. Mohammed är en pedofil vilken du verkar gilla. 4. Dra åt helvete du och islam horor

Ja, ditt inlägg visar ju verkligen hur mycket bättre man är som person som icke-muslim...
  • Toboas
    Halvtre skrev 2014-08-20 18:06:38 följande:
    Men det är ju förbjudet att ha sex med barn i västerländska kulturer. Om en Svensk åker till Thailand för det ändamålet så gör han ju fel och bryter mot de lagar som försvarar barn. islam däremot legaliserar pedofili så där ligger en stor skillnad i vad som är rätt och fel. Medan Svenska pedofiler gömmer sig för lagen så kan en muslim i ett islamskt land öppet utöva sin pedofili.

Sen säger du att det finns mest pedofiler i Sverige. Sverige har ca: 9.5 miljoner invånare och det finns ca: 2.5 Miljarder muslimer så muslimer är flest på att utöva denna ohyggliga praksis på småbarn. Den är så djupt rotad i islam att muslimer arbetar hårt på att legalisera det.
    Det känns som det blev åtminstone 1.000.000.000 för många muslimer där.
  • Toboas
    Halvtre skrev 2014-08-22 19:09:02 följande:
    Eller pedofiler.
    Märkligt svar. Blev du irriterad för att jag påpekade ett sakfel?
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.