Inlägg från: elyse |Visa alla inlägg
  • elyse

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

niicky skrev 2014-01-17 17:51:58 följande:
    Jag vill bli muslim därför att det känns som den rätta religionen för mig. Jag har aldrig trott på treenigheten och att Jesus är Guds son som kristendomen lär ut. Inom islam behöver man inte byta efternamn när man gifter sig, utan det är viktigt att man får behålla sin egen identitet och ursprung. Så det är helt upp till mig om jag vill byta efternamn eller inte. Jag tycker dock att det är fint när makar och hela familjen har samma efternamn, så jag kan tänka mig att byta. Det får jag fundera på när jag ska gifta mig.

Ja, jag kommer att bära hijab/slöja.
    Jag tror att Vaniljpinglan undrade om du kommer att byta ut ditt förnamn, kanske till ett mer muslimskt. Man "behöver" inte byta efternamn vid giftermål enligt svensk lagstiftning heller... 
  • elyse

Men det finns ju massor av avgreningar förutom shia och sunni! Sufism, t.ex.

• elyse
    niicky skrev 2014-01-17 18:46:46 följande:

Ja, det vet jag. Jag är medveten om nio stycken olika indelningar av islam. Då sunni är den största grenen av islam är det också den inriktningen som det finns mest information om och inte lika mycket om shia-islam och de andra inriktningarna. Jag har dock bara läst om sunni och shiaislam, samt lite om sufism då det stod med på en av sunnisidorna. Shia-islam är det som känns rätt för mig och det jag vill konvertera till.

Jag har läst på om alla religioner för att försäkra mig om vilken religion som jag tror är den rätta. Hade det varit t.ex. hinduism hade jag fördjupat mig i den religionen och konverterat dit om det kändes rätt.

Det finns ju massor av information i bokform. Jag har själv en bok om just sufism och det fanns många att välja mellan. Läser du bara på nätet? 
  • elyse
    niicky skrev 2014-01-17 19:24:22 följande:
    Ja, jag gillar mer att läsa på datorn än i böcker då jag brukar lägga till i favoriter och kopiera text som jag vill komma ihåg. Föra anteckningar tycker jag också är enklast att göra på datorn :)
    Låter farligt. Böcker brukar i regel ha tydligare källförteckningar. 
  • elyse
    niicky skrev 2014-01-17 20:03:42 följande:

- Jag tror på att Ali är profeten Muhammeds efterträdare. Jag gillar att imamerna inom shia-islam har högre krav på sig för att kunna bli imamer än vad sunni-imamer har och de har utforskat islam under en väldigt lång tid. Imamer har en oerhört viktig roll och därför anser jag att imamer ska ha väldigt stor kunskap om islam innan de lär ut till andra, oavsett om det är sunni eller shia. Sedan finns det vissa regler som skiljer sig mellan shia och sunni, t.ex. vissa äktenskapsfrågor.

Hur tänker du om sighe-systemet?
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.