Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
Ja, jag kommer att bära hijab/slöja.
Men det finns ju massor av avgreningar förutom shia och sunni! Sufism, t.ex.
Ja, det vet jag. Jag är medveten om nio stycken olika indelningar av islam. Då sunni är den största grenen av islam är det också den inriktningen som det finns mest information om och inte lika mycket om shia-islam och de andra inriktningarna. Jag har dock bara läst om sunni och shiaislam, samt lite om sufism då det stod med på en av sunnisidorna. Shia-islam är det som känns rätt för mig och det jag vill konvertera till.
Jag har läst på om alla religioner för att försäkra mig om vilken religion som jag tror är den rätta. Hade det varit t.ex. hinduism hade jag fördjupat mig i den religionen och konverterat dit om det kändes rätt.
- Jag tror på att Ali är profeten Muhammeds efterträdare. Jag gillar att imamerna inom shia-islam har högre krav på sig för att kunna bli imamer än vad sunni-imamer har och de har utforskat islam under en väldigt lång tid. Imamer har en oerhört viktig roll och därför anser jag att imamer ska ha väldigt stor kunskap om islam innan de lär ut till andra, oavsett om det är sunni eller shia. Sedan finns det vissa regler som skiljer sig mellan shia och sunni, t.ex. vissa äktenskapsfrågor.