Inlägg från: MissOrange |Visa alla inlägg
  • MissOrange

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Svennetjejen skrev 2014-01-18 12:55:58 följande:
    Kommer du fortsätta fira jul och andra svenska högtider? Vad säger din son om att du börjat klä dig i slöja? Herregud..

Superduperläskigt med ett extra klädesplagg liksom..
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-18 21:54:14 följande:
    Så de muslimer som är födda och uppväxta i muslimska familjer med islam som enda religion har helt fel angående islam, och du som studerat i ett år vet bättre än dem?

Måste inflika här, nej de har inte helt fel, MEN det är många som inte är medvetna om att mycket i deras traditioner tex är endast kultur och inte islam. Dessutom finns det i varje land och kultur oärliga och korrupta människor som gör det de gör för själva tjäna på det. Tex Terrorism och dödandet av oskyldiga människor har ingen plats i islam. Många födda muslimer brukar har stor respekt för konvertiter och deras kunskap just därför att konvertiter ofta forskar noggrannt innan de konverterar. Lite back to basics, medan vissa födda muslimer lär sig från sin omgivning och kultur och då kanske det inte alltid blir så bra om det tex finns korrupta lärda och maktgalna människor som utnyttjar folk.
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-18 22:43:54 följande:
    Men enligt TS så låter dessa muslimer någon annan tänka åt dem, och så länge en koran kunnig imam leder och bygger ett samhälle på islamska traditioner byggda på muhammads sunna som den islamska staten faktiskt bygger på så blir det inte bra. Se på den islamska världen. Muslimer flyr och de som kommer till väst tror att islam blir så mycket bättre för att dem är här. Men det är islam som är problemet och det måste muslimer förstå. Och det förstår dem inte så länge nån annan tolkar islam åt dem.

Problemet är ju att de så kallade islamska staterna inte är rena islamska stater. Problemet är att det oftast är ledarna som blir korrupta och börjar pilla på lagböcker, bankmedel och annat roligt så att de själva kan leva loppan. Känner många muslimer som är så otroligt besvikna och i princip skäms för sina egna länder eftersom det bara blir sämre och sämre och folk kommer längre bort ifrån religionen, och det är av den orsaken problemen ökar. När man inte fruktar Allah längre, ja då är ju fritt fram att kriga, mörda fruar och annat idiotiskt.
  • MissOrange
    JTA skrev 2014-01-18 23:26:09 följande:
    Du är allt bra trosviss du. Gå till biblioteket och låna någon bok om de tidiga muslimska erövringarna. Vilken som helst lär duga för att ge dig en helt ny nivå av bildning.

Vilka menar du nu? Under Profetens (fvmh) livstid eller senare? Mycket av det jag har läst som jag anser inte följer de regler som jag tidigare skrev om hände efter hans död. Redan under den första tiden började man gå isär och religionen splittrades ju även (shia och sunni tex). De flesta som anser att det är själva religionen som är boven i dramat inser ju inte att Allah har gett människan en fri vilja. Jämför med korstågen. Inte sjutton handlade det i slutändan om att predika kristendomen. Gick en aning långt kan man säga. So once and for all, islam är inte muslimernas handlingar. Islam är perfekt. Människan är det inte. Människan felar.
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-18 23:28:24 följande:
    Hur förklarar du att det är dödsstraff för apostater som lämnar islam om det inte är ett tvång? Angående kvinnan så sa Aisha att hon aldrig sett kvinnor lida lika mycket som den muslimska kvinnan.

Angående dödsstraff för apostater får jag återkomma. Vill kolla upp korrekta hadither först innan jag säger något jag inte är säker på. Och det sista du nämner, har jag inte hört, men antar att hon syftar på att många blev martyrer på den tiden och det var ett hårt liv för muslimer överlag innan de utvandrade. Ska kolla upp den hadithen också.
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-19 00:09:55 följande:
    Kolla gärna upp det med någon som tänker ut ett svar, jag läser det finstilta. Och angående Aisha så sa hon det i samband med att en kvinna hade fått stryk av sin man, hon hade fått så mycket stryk att hennes hud var grönare än tyget på plagget hon bar. Så kvinnan gick till muhammad för att få hjälp men han tog parti med hennes make eftersom maken sa att hon varit olydig. Kolla upp det i Sahih al-Bukhari, Volume 7, Book 72, Number 715.

Jaha det är den du menar. Jag känner igen den men inte riktigt på det sättet du skriver. Ska kolla upp den tills imorgon.
  • MissOrange
    kvs skrev 2014-01-19 00:45:43 följande:
    Var har du fått det här ifrån? Muhammed avrättade krigsfångar på löpande band (se t ex här), tvångskonverteringar var vanligt och de som inte stred (kvinnor och barn) förslavades.

Nja fast den där händelsen var något helt annat än en erövring eller att sprida Islam. De hade ett avtal och de bröt mot det, då dömdes det som ett brott, och om du kollar up en hadith som finns med i din link, Sahih al-bukhari 5:58:148, valde de sjävla att deras egen ledare Sad Bin Muadh skulle bestämma straffet.
  • MissOrange
    JTA skrev 2014-01-19 09:45:01 följande:
    Så du menar att det islamiska kalifatets expansion efter Muhammeds död var emot islam? Du tar alltså avstånd från erövringarna? De var fel, borde inte ha gjorts?

Har ingen åsikt om det, jag levde inte då och har inte sett det med egna ögon, men jag tar avstånd ifrån saker som görs för egen vinning och emot Koranens ord. Allah (swt) är den enda som kan döma och endast Han vet vilka människor som syndat. Det finns korrupta lärda inom islam. Detta år något Profeten (fvmh) nämner i hadith när han talar om domedagens tecken.
  • MissOrange
    JTA skrev 2014-01-19 11:35:46 följande:
    Så att avrätta samtliga män och förslava kvinnor och barn är rimliga straff enligt dig? Inget problematiskt alls med det?

Jag kommer inte ifrågasätta vad som hände då. Du glömmer bort att på den tiden var livet helt annorlunda. Då fanns det slavar, man hade dödsstraff osv. Profeten (fvmh) uppmuntrade att fria slavar.
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.