Inlägg från: MissOrange |Visa alla inlägg
  • MissOrange

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

JTA skrev 2014-01-19 11:45:58 följande:
    Hur kan du INTE ha en åsikt om detta? Du levde inte heller under Muhammeds tid. Det är svårt att påstå att islam är en fredens religion och samtidigt känna till att samtliga historiker, både muslimska och ickemuslimska, både dåtida och nutida, beskriver islams expansion som anfallskrig. Jag förstår förvisso varför du undviker frågan, men du förstår säkert att du därmed framstår som intellektuellt ohederlig.

Ja du...så tänkte jag också innan jag faktiskt bestämde mig för att studera islam lite noggrannare och lära mig att skilja på Islam och muslimer.
  • MissOrange
    JTA skrev 2014-01-19 11:53:49 följande:
    Så du menar att det vore anakronistiskt att ha åsikter om den moral som Muhammed och de tidiga muslimerna utvecklade? Vi har inget att lära av dem? O temper, o mores.

Men det du pratar om fanns ju redan innan islam. Islam byggde upp ett bättre samhälle (du verkar vara påläst så detta är du säkert medveten om själv) men ja visst pga korruption och annat så har det dalat. Men detta är inte pga islam som religion, utan att muslimerna har fri vilja och att vissa väljer att göra orätt och då blir det inte ett perfekt samhälle som man önskar. Islam gav kvinnor mer rättigheter än vad de hade i det tidigare samhället. De fick ärva. De fick rätt att skilja sig etc.
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-19 12:48:50 följande:
    Kvinnor hade rättigheter långt före islam och att muslimerna gett kvinnor mer rättigheter är båg, och det vet du innerst inne.

Är du påläst om det samhället innan Profetens (fvmh) födelse? Väldigt lustigt att folk konverterade på den tiden om de nu hade fått sämre levnadsvilkor. Folk anslöt sig till Profeten (fvmh) redan innan några "erövringar" gjordes.
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-19 13:08:23 följande:
    Det var väldigt få som blev muslimer medan muhammad var lugn och sansad. Senare när våldet kom in så var det många som tvingades att konvertera, men redan då var det många som lämnade islam och en av dem var Ibn Abi Sarh som var muhammads personliga skrivare av koranen. Sedan att det utbröt krig direkt efter att muhammad dog på grund av att folk såg tillfälle att lämna islam när han inte längre är i livet talar för sig själv. Och att ni har dödsdomar mot apostater är ett bevis av att folk faktiskt lämnar islam och har gjort det sedan muhammads tid. 

Ja folk lämnar islam. Och folk konverterar till islam.
  • MissOrange
    JTA skrev 2014-01-19 13:12:59 följande:
    Jag är påläst. Muslimerna erövrade genom anfallskrig en väldigt stor del av den då kända världen. Förutsättningarna lär ha varit olika i olika områden. Rättigheter för kvinnor var inte okända i många delar. T.ex. hade kvinnor skapliga rättigheter i Romarriket redan runt år noll. I Grekland, tidigare, var det sämre ställt. Att påstå att kvinnor fick rättigheter endast i och med islam är historielöst. Dessutom är det ett märkligt argument - det skulle innebära att ni muslimer anser det rätt att vi, svenskarna, anfaller och erövrar de muslimska länderna. För vi har ju ett mycket mer jämställt samhälle. Konvertering till islam i de erövrade områdena var till en början inte alls uppmuntrad - araberna ansåg att islam var deras, elitens, religion. Konvertering eroderade också skattebasen eftersom ickemuslimer betalade högre skatt. Konverteringarna fick fart först efter ett par hundra år och lär ha berott på många olika faktorer, inte minst social karriär. Man ville gärna relatera sig med den styrande eliten. Detta är konventionell kunskap i historia. Ta vilken modern bok som helst om de tidiga muslimska erövringarna på biblioteket och läs själva. T.ex. Armstrong eller Kennedy. Konverteringarna fortgår för övrigt i modern tid - för första gången på 2000 år finns nu knappast några kristna i Irak. Från Syrien flyr de kristna för livet. I Egypten brinner kyrkorna.

Anser du att de flesta konverteringar som görs är under tvång och liknande?
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-19 13:26:45 följande:
    Jupp, men det tar inte bort faktumet att muhammads egna anhängare lämnade och till o med flydde efter hans död. Tycker det är mer talande. Hade han varit en profet så hade dem inte gjort så. Men ni har ju folk som gör tänkandet åt er i modern tid och dessutom dominerar den muslimska världen av analfabeter enligt TS som överlämnar allt tolkande åt imamer. Så jag är inte förvånad.

Ett antal lämnade, inte alla. Islam har ökat inte sant? Minskar inte. Alla muslimer uppmuntras att söka kunskap. Men ja det är många som förlitar sig på sina imamer. Själv går jag direkt till källorna.
  • MissOrange
    JTA skrev 2014-01-19 13:34:03 följande:
    Nej. Att kristna håller på att försvinna från mellanöstern har mer med utrotning och flykt att göra.

Där håller jag med dig. Jag har bott i Egypten och vet om problematiken där. Det finns mycket hat och okunskap där. Muslimer som deltar i detta gör det inte för Allah (swt) . Vi ska respektera kristna. Muslimska män får gifta sig med en muslimsk, kristen eller judisk kvinna. Finns ingenting som säger att muslimer ska förfölja och utrota kristna.
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-19 13:48:32 följande:
    Men Kristna män får inte gifta sig med en muslimsk kvinna, inte rättvis religion det där. Pekar snarare på att Egyptierna praktiserar det koranen lär och jag förstår att du vill göra en disko variant av islam. Men den existerar inte.

Eftersom inom islam "ärver" barnen faderns religion. Din senare mening makes no sense. Läs vad jag har skrivit tidigare. Vi ska inte utrota kristna. Hur kan du få det till att (egyptierna som vi pratar om som förföljer) praktiserar det Koranen lär? För att icke muslimer ska förstå detta räcker det inte med att endast skumma igenom hata-sidor på nätet.
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-19 14:05:22 följande:
    Du rättfärdigar ett orättvist beteende och ser inte att detta är ett av sätten att kränka den muslimska kvinnas rätt att välja partner. Dessutom så är detta en annan anledning till att islam växer snabbt. Man förbjuder icke-muslimer att förälska sig i muslimah's för att "mannens" barn skall bli muslimer. Och du som precis sa att islam gav kvinnan rättigheter. Det ser inte så ut.

Inom islam har vi rättigheter som går under Allahs (swt) lag. Men visst, vill hon gifta sig med en icke muslim då kan hon välja det medvetandes om att det är en synd. Det betyder att deras äktenskap inte är giltigt för Allah (swt) vilket betyder att hon har sex utanför äktenskapet vilket är en synd. Vi som är troende ifrågasätter inte detta på samma sätt som du gör, vi tror på Allah (swt) och vet att allt som är förbjudet har en mening bakom det. Män inom islam har skyldigheter som vi kvinnor inte har. De ska försörja sin fru och barn. Kvinnor behöver inte arbeta. Sen betyder det ju inte att alla följer detta, vi har tidigare pratat om att alla har en fri vilja.
  • MissOrange
    DandelionDust skrev 2014-01-19 14:43:09 följande:
    En fri vilja, men under hot. Hur fri är viljan då?

Jag har redan sagt tidigare i tråden att det förekommer men att det inte finns stöd för det. Det är fel. Själv har jag då inte konverterat under hot och tvång.
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-19 14:51:45 följande:
    Det finns inte under några som helst särskilda omständigheter som tillåter en muslimah att gifta sig med en icke-muslimsk man. Sen om inte alla följer detta i västvärlden så betyder inte det att det är islamsk att bryta mot islamska lagar. Islam är inte en sekulariserad ideologi med demokratiska värderingar utan en teokrati med allahs lagar som står över allt annat. 

Japp eftersom vi anser att det är Allah (swt) som i slutändan kommer döma oss för vårt handlande, då är det ganska givet att vi följer Hans lagar. Jag var kristen tidigare och har alltid varit troende och velat följa Allahs(swt) lagar. Ingen har hjärntvättat mig. Jag föddes i en icke religiös familj. Det är min tro och den kommer alltid finnas där. Jag försöker inte tvinga folk att tro på det jag tror på men jag förväntar mig att lika mycket som jag respekterar icke muslimer runt omkring mig, att de ska respektera att jag har en annan tro och att denna tro faktiskt har gjort mig till en mycket bättre människa än vad jag var tidigare. Min tro och livsstil har inte försämrat mitt liv på ett enda sätt. Endast stärkt den.
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-19 15:14:45 följande:
    Det är bra, jag hoppas att du om du i framtiden får en dotter, om du inte redan har en bryter mot allahs lag och låter henne få rätten att välja livspartner själv. Muslim eller icke-muslim. Du som tror att islam har gett kvinnan mer rättigheter än någonsin. Vidare då du nämner det i samma inlägg. På vilket sätt var du en Kristen tidigare om du kommer från en icke-religiös familj??? Jag menar. Att bli Kristen är "inget man föds till" utan är ett val man gör i livet. Den fria viljan.

Japp det var därför jag nämnde att jag föddes i en icke religiös familj, att det var mitt val, jag började tro på Gud eller Allah (swt) tidigt helt utan inflytande från min familj. Och det var också mitt val att sedan konvertera till islam. Jag ser det inte som att jag lämnade kristendomen utan lämnade bakom mig vissa saker jag inte trodde på, jag ser det som att jag utvecklade min tro och "hamnade" rätt. Fortrfarande samma Gud och samma profeter plus 1.
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-19 15:32:37 följande:
    Men det svarar inte på min fråga, på vilket sätt var du Kristen?

Tron på Allah (swt), läste bibeln, bad och kände ett starkt band med Allah (swt).
  • MissOrange
    DandelionDust skrev 2014-01-19 15:50:22 följande:
    Nu var det ju inte det jag menade alls. Hela själva religionen är ju ett hot/tvång... "lev såhär eller plågas i helvetet i all evighet." Var exakt ligger den fria valet i det? Du pratade om den fria viljan i religionen, att alla lever som de vill. Tex att en muslimsk kvinna får gifta sig med en icke-muslimsk man, men då får hon ta konsekvensen av att leva i synd och hamna i helvetet... men det är ju "hennes fria val." Är det verkligen ett fritt val, om man nu tror på helvetet? OM man tror på helvetet så känns nog inte valet så fritt längre... eller?

Om man tror på helvetet så tror man på Gud (swt) eller hur? Tror man så vill man följa Hans lagar för att undvika helvetet och för att kunna få en stor belöning, att leva för evigt i paradiset, utan att bli gammal, utan smärtor osv. Vi troende accepterar att det finns ett straff om man syndar. Jämför det lite som en regering som straffar kriminella. Men Gud Allah (swt) har enligt oss troende skapat oss. Och Han kan ge oss ett liv som ingen annan kan, att leva för evigt utan plågor. Men då får man försöka att vara en bra människa, att glädja Allah (swt). Syndar man kan man be om förlåtelse. Finns många verser som talar om hur förlåtande Allah (swt) är.
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-19 15:51:18 följande:
    Om du läste Bibeln så fick du ju lära dig vad som är gott och ont, hur kommer det sig att du ser något gott i det muhammad gjorde? Jesus sa att falska profeter känner man igen på dess frukt och vi ser alla frukten av islam.

Ja och det är samma Gud ( swt) som lärt mig vad gott och ont, rätt och fel är. Jesus (fvmh) är en viktigt profet för oss muslimer också, och han respekteras lika mycket som Muhammad (fvmh). Inom islam varnas det också för falska profeter. Om du anser att det stämmer in på islam är helt upp till dig.
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-19 16:16:54 följande:
    Vidare så står det i koranen att allah är en bedragare. Min G-d är ingen bedragare.

3:54? Jo jag vet att det sprids påhitt. Det är inte deceiver utan planner. "And they (disbelievers) plotted (to kill Jesus), and Allah planned too. And Allah is the best of the planners."
  • MissOrange
    Skywalker11 skrev 2014-01-22 11:49:57 följande:
    Sykos, vad är det. Psyko vet jag, men sykos. Är hon det för att hon ifrågasätter den muslimska tron? Vart har ts tagit vägen. Vill veta vad hon/ni konventerade muslimer anser om abort Sen tror jag inte ett dugg på det hon påstår om att hon konverterar nu inte har nå samband med att hon har en muslimsk pojkvän

TS har skrivit stt hon lämnat tråden och vill man fortsätta diskutera så önskar hon att man skapar en ny tråd. Har du frågor till muslimer så kan du skapa en ny tråd så får du säkert svar på dina frågor, finns många muslimer på forumet
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.