niicky ts skrev 2014-01-18 21:48:51 följande:
Jo det är klart det känns obehagligt att det är bilden av vad många människor har av muslimer. Jag läser dock på om islam och vad den verkligen står för och islam lär inte ut om terrorism. Jag drar inte alla över en kant, då det finns onda människor oavsett vilken religion de tillhör eller om de är ateister. Man får inte heller dra Koranverser ur sitt sammanhang utan att få en helhetsbild och jämföra med haditherna. Koranverser som folk förknippar med terrorism är feltolkade och handlar om en specifik händelse under profetens Muhammeds tid. Koranen uppenbarades inte på en dag utan steg för steg och de Koranverserna som folk syftar till är specifikt för den händelse som utspelade sig när de fick ta emot just de surorna.
Jag ska ta fram vad islam säger om krig, terrorism m.m. Bibeln är en annan religiös bok och med hjälp av den hade kristendomen kunnat misstolkas extremt mycket också och inte anses vara en fredlig religion.
Om man ska dra verser ur sina sammanhang som denna sida har gjort så förespråkar kristendomen all möjlig skit. Jag vill inte peka ut någon religion för att vara ond för kristendomen är en fin religion, precis som islam, men skillnaden är att när det gäller Bibeln har folk en helhetsbild och de ser till hela Bibeln innan de tolkar verserna, vilket denna hemsida inte har gjort om kristendomen:
www.ateistbibeln.se/amne/barnmisshandel/
Samma sak gäller för muslimer. Jag önskar att alla muslimer kunde få en helhetsbild av islam och lära vad islam egentligen lär ut och inte dra saker ur sitt sammanhang.All respekt till dig och ditt livsval.
Det verkar som att du är genomtänkt i din tanke.
Det du kommer att få dras med är just ditt val, av såväl "oss" som muslimer.
Förhoppningsvis hittar du en balans just där som funkar för dig.
Lycka till, habib.