• tinaaaaaa

5:2 nu kör vi!

Nu är det dags för mig att testa något nytt.
    Efter många om och men blev det 5:2.
    Framför att för att i alla andra dieter måste man tänka på vad man äter varje dag. Nu räcker det jag tänker på det två dagar i veckan!
    Fast tanken på att inte få äta så mycket är jobbigt, men 4 veckor ska jag verkligen försöka mig på detta.

Någon som vill följas åt ? Kanske du precis börjat med 5:2 eller du har kört det ett tag?
    Ska vi stötta varandra?

• Svar på tråden 5:2 nu kör vi!
  • pessaret
    Lilly80 skrev 2014-03-15 09:15:51 följande:
    ja, promenader. minst 30 min, har visserligen bara gått 3 dagar i veckan, men ska försöka utöka det, passa på när den stora är på dagis, på kvällarna är jag däckad.
    vad äter du dina fastedagar då? och vad äter du dina vanliga dagar? du kanske har ett för stort intag av kcal i genomsnitt per vecka?

• Lilly80

Jag dricker pulver på fastedagarna, dom andra dagarna äter jag som vanligt, har slutat dock med bröd och äter mer grönsaker.

• pessaret
    Lilly80 skrev 2014-03-16 21:10:41 följande:
    Jag dricker pulver på fastedagarna, dom andra dagarna äter jag som vanligt, har slutat dock med bröd och äter mer grönsaker.

Räkna kalorier en vecka och kolla så du inte omedvetet "överäter" resten av veckan. Eller byt metod! 5:2 kanske bara inte är för din kropp, funderat på att testa 8:16?
  • Lilly80
    pessaret skrev 2014-03-17 06:34:31 följande:

Räkna kalorier en vecka och kolla så du inte omedvetet "överäter" resten av veckan. Eller byt metod! 5:2 kanske bara inte är för din kropp, funderat på att testa 8:16?
    Har tänkt det, men svårt med 8:16 när man har barn.
  • Myzan

Om du använder 5:2 för att gå ner i vikt så är nyponsoppa inte speciellt bra val. Visserligen ligger du under dina 600 men d är väldigt mycket socker du stoppar i dig. Om det är viktminskning man är ute efter så måste man tänka på vad man stoppar i sig så att kroppen mår bra och man får i sig alla viktiga vitaminer och mineraler så att kroppen mår bra. Motionera är superbra men du får tyvärr bara äta dina 600. Annledning till att du blir hungrig dina fastedagar kankse beror på att du stoppar i dig "fel" mat. Om du sattsar på protein och bra fettkälla och grönsaker som du står dig länge på så borde du inte bli hungrig och kan fortsätta med dina joggingturer.

GlenndenStore skrev 2014-03-15 08:28:19 följande:
    Jag kör en liter nyponsoppa idag = 450 kcal. Eventuellt även 3-4 morötter. En sak jag undrar med 5:2 är att eftersom jag joggar 7 km om dagen så är det en kaloriförbränning på ca 500 kcal. Får jag då "äta upp" de 500 kcal oxå så att jag får äta 1100 kcal eller inte??  Någon som vet det? Annars kanske jag får sluta jogga de dagar jag kör 600 kcal eftersom jag blir väldigt hungrig.

• Myzan

Äter du kanske för mycket dom andra dagarna. Försök att hålla koll och räkna även dina ät dagar så kanske det gör susen.

Lilly80 skrev 2014-03-14 08:43:22 följande:
    jag gå inte ner, pendla 1 kg upp och ner sen jag började med det, har kört sen vecka 3 ungefär  med uppehåll på 2 veckor.

• Myzan

Kan du försöka gå över till vanlig mat istället? Pulverdrinkarna innehåller ju ganska mycket socker och passar inte för alla. Kanske vv-sopa skulle funka för dig eller göra en sallad.

Lilly80 skrev 2014-03-16 21:10:41 följande:

• Lilly80
    Myzan skrev 2014-03-17 20:06:15 följande:
    Kan du försöka gå över till vanlig mat istället? Pulverdrinkarna innehåller ju ganska mycket socker och passar inte för alla. Kanske vv-sopa skulle funka för dig eller göra en sallad.
    Det har jag faktiskt inte tänkt på, har tagit det för det är smidigt och veta att man få i sig rätt .
  • Myzan

Tex viktväktarnas thaisoppa innehåller bara 90 kcal per burk. Perfekt.

Lilly80 skrev 2014-03-17 20:21:40 följande:
    Det har jag faktiskt inte tänkt på, har tagit det för det är smidigt och veta att man få i sig rätt .

Svar på tråden 5:2 nu kör vi!