• tinaaaaaa

5:2 nu kör vi!

Nu är det dags för mig att testa något nytt.
    Efter många om och men blev det 5:2.
    Framför att för att i alla andra dieter måste man tänka på vad man äter varje dag. Nu räcker det jag tänker på det två dagar i veckan!
    Fast tanken på att inte få äta så mycket är jobbigt, men 4 veckor ska jag verkligen försöka mig på detta.

Någon som vill följas åt ? Kanske du precis börjat med 5:2 eller du har kört det ett tag?
    Ska vi stötta varandra?

• Svar på tråden 5:2 nu kör vi!
  • Myzan

Jag äter inte frukost på fastedagarna för då får jag ett bra glapp mellan middagen dagen innan och lunchen sen. Blir ca 19 timmars fasta.

Kristyr81 skrev 2014-03-10 19:53:35 följande:
    Jag vet inte vad som är rätt och fel. Beror kanske på om du äter 5:2 främst för vikten eller för andra fördelar. Enligt Mosley ska fastan vara så lång som möjligt (ex frukost och sedan sen middag). Jag, som äter detta för att gå ner i vikt, tycker att det viktigaste är att äta på ett sätt som gör att man orkar fortsätta. Så dela upp det som du trivs bäst med!

• pessaret
    Myzan skrev 2014-03-11 18:21:16 följande:
    Vad äter du på fastedagarna? Linfr eller psyliumfrö funkar bra.
    det är lite olika, har fastedag idag och frukost blev en latte och en banan, till middag åt jag laxfilé med cremé fraiche och wokade grönsaker.. idag har jag dock druckit lite dåligt med vatten så får skylla mig själv lite känner jag- brukar vara riktigt duktig med det annars.
  • Bunny on speed

Idag åt jag:

07.00 en morot och en halv kopp kaffe

11.00 hundra gram lättkeso och hundra gram blåbär

17.30 hundra gram quornfärs, gurka, sallat, rå lök och hundra gram lätt creme fraishe. Efterrätt: 10 gram rostade sojabönor. Hade jag ägt ett äpple hade jag ätit det typ nu. Ätit 450 kcal under dagen.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Kristyr81

Idag är ingen bra dag. Jag har hållt på med detta i sex-sju veckor och gått ner lika många kilon, vilket är kanon. MEN: När jag läser om 5:2 säger alla att det är jobbigt i början men sen får de MER energi och känner sig pigga. Känner ni så?

Nu sover jag visserligen uselt eftersom min sjumånadersbebis vaknar minst varannan timme på nätterna (och nej, sova på dagen går inte eftersom jag har ett större barn). Efter extra jobbiga nätter är jag gråtfärdig redan före frukost och att fasta en sån dag är SÅÅÅ jobbigt. Visst, skulle kunna byta dag, men vissa veckor funkar det inte riktigt ändå.

Nog gnällt, det jag egentligen vill veta är varför jag inte känner mig piggare, när så många säger att man gör det? Hur är det för er?

• Blåsippan84
    Kristyr81 skrev 2014-03-12 07:39:51 följande:

Idag är ingen bra dag. Jag har hållt på med detta i sex-sju veckor och gått ner lika många kilon, vilket är kanon. MEN: När jag läser om 5:2 säger alla att det är jobbigt i början men sen får de MER energi och känner sig pigga. Känner ni så?

Nu sover jag visserligen uselt eftersom min sjumånadersbebis vaknar minst varannan timme på nätterna (och nej, sova på dagen går inte eftersom jag har ett större barn). Efter extra jobbiga nätter är jag gråtfärdig redan före frukost och att fasta en sån dag är SÅÅÅ jobbigt. Visst, skulle kunna byta dag, men vissa veckor funkar det inte riktigt ändå.

Nog gnällt, det jag egentligen vill veta är varför jag inte känner mig piggare, när så många säger att man gör det? Hur är det för er?

Jag tror det är en naturlig trötthet du har pga allt runt omkring. Skälv känner jag mig piggare vissa dagar å andra inte. Men tror det beror på saker runt omkring, sömn arbetsbelastning och så vidare.
  • Myzan

Ammar du? Du kanske liksom jag har vårtrötthet. Jag blir alltid trött på våren och speciellt när pollen kom er. Jag har aldrig varit pollenallergiker men efter att jag fick barn nr 2 så slog det till och jag blir urtrött på våren.

Kristyr81 skrev 2014-03-12 07:39:51 följande:
    Idag är ingen bra dag. Jag har hållt på med detta i sex-sju veckor och gått ner lika många kilon, vilket är kanon. MEN: När jag läser om 5:2 säger alla att det är jobbigt i början men sen får de MER energi och känner sig pigga. Känner ni så? Nu sover jag visserligen uselt eftersom min sjumånadersbebis vaknar minst varannan timme på nätterna (och nej, sova på dagen går inte eftersom jag har ett större barn). Efter extra jobbiga nätter är jag gråtfärdig redan före frukost och att fasta en sån dag är SÅÅÅ jobbigt. Visst, skulle kunna byta dag, men vissa veckor funkar det inte riktigt ändå. Nog gnällt, det jag egentligen vill veta är varför jag inte känner mig piggare, när så många säger att man gör det? Hur är det för er?

• Myzan

Håller du dig mätt på det? Jag är ingen expert men får du i dig tillräckligt med protein på den dieten?

Bunny on speed skrev 2014-03-11 19:06:38 följande:
    Idag åt jag: 07.00 en morot och en halv kopp kaffe 11.00 hundra gram lättkeso och hundra gram blåbär 17.30 hundra gram quornfärs, gurka, sallat, rå lök och hundra gram lätt creme fraishe. Efterrätt: 10 gram rostade sojabönor. Hade jag ägt ett äpple hade jag ätit det typ nu. Ätit 450 kcal under dagen.

• Kristyr81
    Myzan skrev 2014-03-12 21:19:41 följande:
    Ammar du? Du kanske liksom jag har vårtrötthet. Jag blir alltid trött på våren och speciellt när pollen kom er. Jag har aldrig varit pollenallergiker men efter att jag fick barn nr 2 så slog det till och jag blir urtrött på våren.

Nej, jag ammar inte. Tror nog att det mest beror på brist på sömn, men det är ändå lättare att komma genom dagen när det inte är fasta. Jag struntade i att fasta idag, men år mindre än en normal dag.
  • Bunny on speed

Höll mig mätt, men hade som sagt gärna tagit ett äpple där på kvällen.

Myzan skrev 2014-03-12 21:20:38 följande:
    Håller du dig mätt på det? Jag är ingen expert men får du i dig tillräckligt med protein på den dieten?

• Kristyr81

Men vad ***! Nu fastade jag inte igår men höll igen och har gått UPP tre hg. Naturlig variation kanske, men varför kan den aldrig vara neråt. Motivationsdödare! Ok. Bit ihop och ta nya tag då.

Svar på tråden 5:2 nu kör vi!