• Asiela

Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari

Jag fick för några dagar sedan reda på att jag troligen har PCO, utifrån ultraljud och det jag berättade. Tog tester för att utreda vidare. Jag fick provera utskriven för att få igång mensen och fick även pergotime. Jag fick ordinerat en halv tablett pergotime första omgången. Ska sedan på återbesök i jan för att se om jag haft ägglossning, annars ökas dosen. Känner mig lättad över att ha fått reda på vad som troligen är orsaken till att jag inte blivit gravid. Visserligen har vi inte försökt så länge (7 månader) men jag har under denna tid varit otroligt frustrerad över min kropp med ont i äggledarna och oregelbunden mens. Är tacksam över att jag så pass snart fick en tid på gyn för att kolla upp det som jag misstänkte. Så nu testar vi för första gången pergotime denna månad. Om jag räknat rätt borde jag börja min kur runt nyår. Är det någon annan som nyligen börjat/kommer börja med pergotime? Vore kul att följas åt på vägen mot ett plus :)

• Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari
  • 4barnsmamma2014
    CaptainEm skrev 2014-01-28 09:13:27 följande:
    Jag är precis likadan!minns förra nyår,(2012-2013) då trodde jag att jag var gravid och väntade på BIM.. Inget då.. Minns i mars 2013 då jag troligtvis fick ett missfall.. Minns på midsommar när jag återigen var nykter och trodde jag var gravid, Men sen kom mensen.. Så många gånger som jag trott att, nu äntligen kanske det tagit sig. Men icke. Att alltid, varje månad bli besviken och bryta ut i gråt, för att det inte gick denna månaden heller. Att nästa månad så kanske! Nu ett år senare, hade BIM i söndags, trodde ett tag att det verkligen blivit något nu, men första pergokuren! Mensen har inte kommit, men däremot har jag haft blodiga flytningar. Kommer blod på pappret men inget på trosskyddet, bara behövt byta skydd en gång om dagen då det kommit lite blod. Såhär har det varit i 3 dagar nu.. Och idag fick jag sån mensvärk. Mensvärk och ont i ryggen hela helgen.. Men vad är detta? Mens? Eller vad annars?
    Har du gjort något grav.test? Det kan ju faktiskt lika gärna vara så att du är gravid...
  • CaptainEm
    4barnsmamma2014 skrev 2014-01-28 09:30:12 följande:
    Har du gjort något grav.test? Det kan ju faktiskt lika gärna vara så att du är gravid...

nej har ej gjort det, då jag inte vill bli besviken. och eftersom det kommer blod tänker jag att det kan vara mens på gång.. det kommer ju inte mycket blod om det är mens, men tänker att det är för mycket för att jag ska vara gravid? det vanligaste är väl ändå att inte blöda alls vid graviditet. tror bara 20 % blöder vid graviditet. det kommer  blod på pappret, då ser det ganska rikligt ut, men knappt någonting på bindan..

• Asiela

Jag hade äl 17-18 denna månad, har då troligen bim 30-31 om jag tänker rätt. Jag hoppas verkligen att det tagit sig på första försöket! Dock vågar jag inte hoppas. Jag gör det man egentligen inte ska : läser runt på familjeliv om symptom man känner innan bim. Jag läser om tjejer som berättar hur de kände när ägget befruktats och om de som "bara visste" att de var gravida. Jag läser om ömmande bröst, täta toalett besök och ont i "tjejmagen" (vad nu det är). Och om svullen mage, illamående och trötthet. Jag har inget av det! Nada!

Jag tror egentligen att många av tjejerna, precis som jag, inte velat någonting annat än bli gravid vilket bidrar till inbillning och önskvärda symptom. Men det är så svårt att tänka logiskt när jag inte vill någonting annat än att må pyton, ha ömma bröst och kräkas som en tok på morgonen.

Blev mycket text... Behövde få skriva av mig lite. Det är så skönt att kunna göra det här :)

• jemo2014

Då har jag tagit mitt första lilla Pergotime-piller idag! Känns mäktigt på något sätt! Och lite läskigt.
    Jag är så glad att jag har Familjeliv, det är nämligen inte många som vet om min resa och vad den innebär. Skönt att kunna skriva av sig ibland.
    Känner mig lite pirrig, är det denna månad jag blir gravid? Hoppas!
    Jag är även nervös för eventuella biverkningar, hoppas innerligt att jag slipper!

Nu börjar det - resan mot ett barn!

• jemo2014
    Asiela skrev 2014-01-28 20:58:11 följande:
    Jag hade äl 17-18 denna månad, har då troligen bim 30-31 om jag tänker rätt. Jag hoppas verkligen att det tagit sig på första försöket! Dock vågar jag inte hoppas. Jag gör det man egentligen inte ska : läser runt på familjeliv om symptom man känner innan bim. Jag läser om tjejer som berättar hur de kände när ägget befruktats och om de som "bara visste" att de var gravida. Jag läser om ömmande bröst, täta toalett besök och ont i "tjejmagen" (vad nu det är). Och om svullen mage, illamående och trötthet. Jag har inget av det! Nada!
    Jag tror egentligen att många av tjejerna, precis som jag, inte velat någonting annat än bli gravid vilket bidrar till inbillning och önskvärda symptom. Men det är så svårt att tänka logiskt när jag inte vill någonting annat än att må pyton, ha ömma bröst och kräkas som en tok på morgonen.
    Blev mycket text... Behövde få skriva av mig lite. Det är så skönt att kunna göra det här :)

Jag söker runt på Familjeliv efter olika graviditetssymtom VARJE månad trots att jag vet att jag inte kan få ägglossning :) Besatt! Det går inte att stoppa...

Det finns ju även de som inte känner någonting av att de är gravida! Det 'är det vi måste lära oss: alla känner olika, det finns inget facit :) Jag hoppas också att det tagit sig för dig vid första försöket - det skulle ge mig hopp!

• 4barnsmamma2014

Ja man är verkligen olika och det kan även skilja från gång till gång!

En gång fick jag ett gallstensanfall och åkte in till akuten. Kom hem med nyheten att jag var gravid.
    Det visade sig att jag var i 10:e veckan och hade inte märkt någonting.
    (Tyvärr gick det inte vägen då heller ... som varje gång när jag lyckats bli spontant gravid utan Pergotime...)

Jag är nu på äl +2 och letar redan tecken haha...

• CaptainEm

jag var till 51% säker till att det blivit något denna gången, första pergokuren! hade en massa symtom, svullen, ömma bröst, molvärk.. ja inbillning kanske..

för trots att mensen spökat och jag trodde att det var någon form av graviditet, så kom mensen igår. som ett slag i magen. väntar nu på provsvar om blodprovet, hoppas dosen funkade!

• Fiiaa

Är de någon här som kan ge lite hopp, jag äter ju pergotime å min sambo har slöa simmare å lite få i antal, är de någon mer som känner igen sig som lyckats bli gravida ändå?

Efter 6 kurer börjar jag tappa hoppet!

• Asiela
    jemo2014 skrev 2014-01-29 08:13:34 följande:

Då har jag tagit mitt första lilla Pergotime-piller idag! Känns mäktigt på något sätt! Och lite läskigt.
    Jag är så glad att jag har Familjeliv, det är nämligen inte många som vet om min resa och vad den innebär. Skönt att kunna skriva av sig ibland.
    Känner mig lite pirrig, är det denna månad jag blir gravid? Hoppas!
    Jag är även nervös för eventuella biverkningar, hoppas innerligt att jag slipper!

Nu börjar det - resan mot ett barn!

Håller med om att det känns häftigt och spännande när man tagit första tabletten :) Jag håller tummarna för dig!

Det är väldigt skönt att kunna prata av sig. Min syster vet och en vän. Jag pratar med dem ibland om allt detta, dock så märks det är de inte kan sätta sig in i min situation och förstå min frustration.
Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari