• Asiela

Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari

Jag fick för några dagar sedan reda på att jag troligen har PCO, utifrån ultraljud och det jag berättade. Tog tester för att utreda vidare. Jag fick provera utskriven för att få igång mensen och fick även pergotime. Jag fick ordinerat en halv tablett pergotime första omgången. Ska sedan på återbesök i jan för att se om jag haft ägglossning, annars ökas dosen. Känner mig lättad över att ha fått reda på vad som troligen är orsaken till att jag inte blivit gravid. Visserligen har vi inte försökt så länge (7 månader) men jag har under denna tid varit otroligt frustrerad över min kropp med ont i äggledarna och oregelbunden mens. Är tacksam över att jag så pass snart fick en tid på gyn för att kolla upp det som jag misstänkte. Så nu testar vi för första gången pergotime denna månad. Om jag räknat rätt borde jag börja min kur runt nyår. Är det någon annan som nyligen börjat/kommer börja med pergotime? Vore kul att följas åt på vägen mot ett plus :)

• Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari
  • CaptainEm

hm snurrade till att med min app på mobilen ,den säger att det är beräknad mens en vecka efter äl. men i självaverket är det väl ca 2 veckor. jaja ;)

• Asiela

Jag hade inte heller några biverkningar:) hade precis som ni laddat upp mental förberedelse för flera biverkningar så jag blev förvånad när jag inte kände ett dugg.

Jag fick igår morse och i morse glad gubbe på äl test. Har haft sex nästan varje/varannan dag sedan jag slutade med pergotime. Hade sex två gr igår och kommer ha sex ikväll. Jag hoppas att det räcker! Min syster är här och hälsar på, så jag kunde inte ha sex imorse tyvärr...

Jag vet egentligen att det räcker, men det är första gången jag får positivt på äl test och jag blir så otroligt nojig över att inte ha sex tillräckligt. Jag blir dum i skallen av detta och tappar allt sund förnuft, jag bara fokuserar på min sambos sperma. Herregud.

• kärolajnan

Jag ska också testa med ÄL-stickor för att se om det händer något. Hoppas bara nu att jag inte har för höga förhoppningar och blir mer besviken än någonsin. För det känns ändå som att vi aldrig varit såhär nära att få barn innan men man vet ju heller aldrig hur lång tid det tar. Nästa steg är ju IVF och det finns ju inga som helst garantier...

• jemo2014
    Asiela skrev 2014-01-17 16:29:08 följande:
    Får lite sånt, dock inte så mycket. Men jag reagerar också på det och känner mig otroligt obekväm i situationen.
    Måste säga att jag fått en helt ny syn på det. För tyvärr var jag innan också en av dem som frågade vänner och bekanta "ska inte ni skaffa barn" eller "ska ni inte skaffa en till snart". Nu förstår jag hur otroligt jobbig den frågan är så jag frågar aldrig längre sånt.
    4barnsmamma2014 skrev 2014-01-17 18:22:13 följande:
    Usch vad dåligt!!

Jag fick höra mer sånt med andra barnet faktiskt. Alla höll på hela tiden "jaha när kommer nästa" "är det inte dags nu" osv osv
    Jag ska verkligen aldrig fråga folk något liknande. Det är så jobbigt att höra hela tiden och särskilt när jag så tydligt visar varje gång att jag inte tycker att det är kul och att jag vill prata om annat. Jag tycker ändå att vuxna människor borde veta bättre, att det kan vara känsligt och att alla inte bar kan få barn hur som helst... Ofrivillig barnlöshet är ju ändå inte så ovanligt, de flesta lär ju ha någon eller några i sin bekantskapskrets som har haft svårt att bli gravida.

Anledningen till att de är på mig så mycket är att jag gifte mig i augusti. Som att giftermål automatiskt gör att storken kommer... 

• johanniePa

hej

Har idag fått pregotime utskrivet och väntar nu på min mens ska komma. Har pcos och undrar hur många äggblåsor som mognat för er ? har läst att de är lätt att bli överstimulerad, blev ni de ?

• CaptainEm
    johanniePa skrev 2014-01-20 16:15:41 följande:
    hej Har idag fått pregotime utskrivet och väntar nu på min mens ska komma. Har pcos och undrar hur många äggblåsor som mognat för er ? har läst att de är lätt att bli överstimulerad, blev ni de ?  

Hej Välkommen till klubben ;) Jag var och tog blodprov idag, första gången efter första pergokuren, så vet ej om några ägg släpptes, än. Dock är jag säker på att jag hade ägglossning förra veckan :) men får se hur blodprovet ser ut, om 1-2 veckor tror jag att jag får svar. Hoppas på att dosen stämde! ( 1 tablett) kändes som det har fungerat iallafall :) hoppas det går bra för dig!
  • Asiela
    johanniePa skrev 2014-01-20 16:15:41 följande:

hej

Har idag fått pregotime utskrivet och väntar nu på min mens ska komma. Har pcos och undrar hur många äggblåsor som mognat för er ? har läst att de är lätt att bli överstimulerad, blev ni de ?

Jag ska på onsdag ta blodprov för att se om jag haft äl - vilket jag vet att jag haft då jag i fredags och lördags fick glad gubbe på ältest. :)

Vet inte om jag blivit överstimulerad av dosen (en tablett) eftersom jag inte varit på vul.
  • 4barnsmamma2014

Börjar närma sig ägglossning nu för min del :) märker det på sekretet. Men är ännu bara på dag 12.

Man känner sig ju helt sjuk i huvudet, fokuserar bara på sperma och ägglossning haha ;)

• jemo2014

Är det någon av er som har "ägglossningssmärtor" men ingen ägglossning?
    Jag hade verkligen ägglossningssmärtor, men kan man ha det utan ägglossning? Jag har ju inte ätit min första dos Pergo än. Kroppen är så komplicerad...

Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari