• Asiela

Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari

Jag fick för några dagar sedan reda på att jag troligen har PCO, utifrån ultraljud och det jag berättade. Tog tester för att utreda vidare. Jag fick provera utskriven för att få igång mensen och fick även pergotime. Jag fick ordinerat en halv tablett pergotime första omgången. Ska sedan på återbesök i jan för att se om jag haft ägglossning, annars ökas dosen. Känner mig lättad över att ha fått reda på vad som troligen är orsaken till att jag inte blivit gravid. Visserligen har vi inte försökt så länge (7 månader) men jag har under denna tid varit otroligt frustrerad över min kropp med ont i äggledarna och oregelbunden mens. Är tacksam över att jag så pass snart fick en tid på gyn för att kolla upp det som jag misstänkte. Så nu testar vi för första gången pergotime denna månad. Om jag räknat rätt borde jag börja min kur runt nyår. Är det någon annan som nyligen börjat/kommer börja med pergotime? Vore kul att följas åt på vägen mot ett plus :)

• Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari
  • CaptainEm

satsa säger jag!

jag tänker så att, om det blir ett barn (vilket jag hoppas och vill för hela min värld!) så får jag ta det då, berätta för chefen hur det ligger till och att som sagt, man vet ju ALDRIG när det bir, då det kan bli nu eller om 5,10,15 år... så jag tycker du ska köra på! :)

• Novabusen
    jemo2014 skrev 2014-01-14 09:48:18 följande:

Tycker inte ni att det är jobbigt att planera för framtiden? Man vet ju inte liksom om det blir ett barn till slut... För vissa blir det ju inte det! Jag har till och med svårt att planera för sommaren för hela tiden tänker jag "orkar jag med det där om jag är gravid?". Dumt att tänka så kanske...

Men till mitt stora problem:
    Jag har blivit headhuntad och fått en fantastisk möjlighet till ett ordentligt karriärlyft, men vet inte om jag vågar? Tänk om jag blir gravid och de vill avsluta min provanställning?! Men tänk om jag INTE blir gravid och går miste om denna fantastiska möjlighet? Hjälp! Vad ska jag göra?

Ta jobbet! Det hade jag gjort! :) ska själv försöka kliva uppåt nu, men nu är ju jag så säker på att jag inte kan bli gravid på naturligt sätt :)
  • jemo2014
    Novabusen skrev 2014-01-14 11:44:54 följande:
    Ta jobbet! Det hade jag gjort! :) ska själv försöka kliva uppåt nu, men nu är ju jag så säker på att jag inte kan bli gravid på naturligt sätt :)
    Åh men det är så svårt! Jag sitter ju nu med en fast och trygg anställning med ett jobb jag trivs. Är det värt att säga upp en fast anställning för en provanställning samtidigt som jag ska påbörja behandling med Pergotime. Tänk om jag då skulle bli på smällen och de avbryter min provanställning och jag är då arbetslös efter mammaledigheten! Och i min bransch är det svårt att "komma igen" och bli attraktiv på arbetsmarknaden då det verkligen gäller att vara up to date... Buhu... Så svårt.

Jag har inte fått specificerat lön, förmåner och andra villkor än så det kanske skulle kunna vara avgörande... Jag är lättköpt haha.,
  • jemo2014
    CaptainEm skrev 2014-01-14 11:38:26 följande:

satsa säger jag!

jag tänker så att, om det blir ett barn (vilket jag hoppas och vill för hela min värld!) så får jag ta det då, berätta för chefen hur det ligger till och att som sagt, man vet ju ALDRIG när det bir, då det kan bli nu eller om 5,10,15 år... så jag tycker du ska köra på! :)

Tycker du att jag ska säga till det eventuella jobbet att jag och min man genomgår fertilitetsutredning? Usch, jag tycker det känns så... privat. Man vet ju som sagt inte om det blir något och det är just det där som är så jobbigt att vara kvinna, att jag är RÄDD för att inte få ett jobb om det kommer ut att jag vill ha barn. Sjukt egentligen. 
  • Novabusen

Du får ju se det som erfarenheter och förhoppningsvis kanske du kan gå tillbaka om det skiter sig? Beror ju på hur bra jobbet är. Jag säger då inget om mitt privatliv i intervjun. Och så tänker jag så här att OM jag skulle bli gravid så tar det ju ett tag innan magen syns såman kanske fått fast innan ;)

• CaptainEm
    jemo2014 skrev 2014-01-14 15:54:17 följande:
    Tycker du att jag ska säga till det eventuella jobbet att jag och min man genomgår fertilitetsutredning? Usch, jag tycker det känns så... privat. Man vet ju som sagt inte om det blir något och det är just det där som är så jobbigt att vara kvinna, att jag är RÄDD för att inte få ett jobb om det kommer ut att jag vill ha barn. Sjukt egentligen. 

nej menar att du ska ta jobbet! satsa på karriären :)
     inte behöva säga något.. men den dagen du blir gravid kanske du bör säga hur det ligger till om dom frågar eller har problem med att. om det blir relativt snart och på provanställning dvs.

• Asiela

Jemo2014; jag förstår hur du tänker, men jag tycker också att du ska satsa =)  Om du blir gravid snart är det ju ändå minst 9 månader innan du ska på mammaledighet.

• Asiela
    4barnsmamma2014 skrev 2014-01-15 16:49:43 följande:

Jag börjar med Pergotime idag smile1.gif

Härligt! Är det första barnet?
Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari