• Asiela

Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari

Jag fick för några dagar sedan reda på att jag troligen har PCO, utifrån ultraljud och det jag berättade. Tog tester för att utreda vidare. Jag fick provera utskriven för att få igång mensen och fick även pergotime. Jag fick ordinerat en halv tablett pergotime första omgången. Ska sedan på återbesök i jan för att se om jag haft ägglossning, annars ökas dosen. Känner mig lättad över att ha fått reda på vad som troligen är orsaken till att jag inte blivit gravid. Visserligen har vi inte försökt så länge (7 månader) men jag har under denna tid varit otroligt frustrerad över min kropp med ont i äggledarna och oregelbunden mens. Är tacksam över att jag så pass snart fick en tid på gyn för att kolla upp det som jag misstänkte. Så nu testar vi för första gången pergotime denna månad. Om jag räknat rätt borde jag börja min kur runt nyår. Är det någon annan som nyligen börjat/kommer börja med pergotime? Vore kul att följas åt på vägen mot ett plus :)

• Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari
  • kärolajnan

Hoppas att det är okej att jag följer med i denna tråden. Fick efter nästan ett år under utredning reda på att jag inte har normal ägglossning trots regelbunden mens. Blev väldigt förvånad att de berättar det NU efter så lång tid trots att de borde ha kunnat se det på både blodprov och VUL som gjordes i mars resp. juni.... Har beräknad mens imorgon och på dag 5 ska jag börja med normalkost pergotime. Håller tummarna för ett få plussa tillsammans med er!

• Asiela
    Glinda skrev 2014-01-06 21:54:51 följande:

Jag hoppar in här!

Vi har försökt ett år med andra barnet, fick pergo i dec att ta varannan månad i sex månader. I dec funkade det tyvärr inte men nu har jag äl igen, i dag el i morgon då hoppas på bättre tur.

Har ej PCO dock lång oregelbunden cykel som har kortats ner nu!

Välkommen :) blev första barnet till "på naturlig väg" eller med hjälp av pergo? Hoppas det tar sig snart med barn nr 2 :)
  • Asiela
    Novabusen skrev 2014-01-07 19:03:57 följande:

Så, då har jag pratat med fertilitetsläkaren. Hon vill kolla hormonnivån på det hormonet som styr amning.. Kommer inte ihåg namnet.. Prolaktin?? Nä. Vet inte. Ska göra blodprov igen så skulle hon behandla efter det, antingen hormonet eller vidare i fertilitetsbehandling.. Allt ska ta sån tid... Men nu har jag iaf kommit vidare från kvinnokliniken till fertilitetsmottagningen... Så om ett år kanske man kan få ett pluss då! Har ju bim 9-13 jan men det är garanterat negativt så ingen bebis 2014! Så jävla less just nu...

Nej va tråkigt, lider med dig! Det är helt sanslöst att allt ska ta sådan tid. Ska du tillbaka och ta blodprov igen och sedan få annan behandling? Jag håller alla tummar och tår jag kan att det är positivt denna månad!!
  • Asiela
    kärolajnan skrev 2014-01-07 20:24:31 följande:

Hoppas att det är okej att jag följer med i denna tråden. Fick efter nästan ett år under utredning reda på att jag inte har normal ägglossning trots regelbunden mens. Blev väldigt förvånad att de berättar det NU efter så lång tid trots att de borde ha kunnat se det på både blodprov och VUL som gjordes i mars resp. juni.... Har beräknad mens imorgon och på dag 5 ska jag börja med normalkost pergotime. Håller tummarna för ett få plussa tillsammans med er!

Välkommen du med :) är det första barnet? Är det första kuren pergotime för dig?
  • Novabusen

Ja, utifrån svaret på blodprovet så blir det antingen behandling av för högt hormonvärde, då blir det medicin och hjärnröntgen annars får jag väl vänta ett år på IVF. Just nu, vill jag faktiskt typ bara självdö...

• jemo2014

Halloj hej!
    Jag har kikat runt på detta forum hela hösten men inte varit särskilt aktiv. Nu börjar dock allvaret :)
    Jag har misstänkt att jag har pco i många, många år eftersom jag haft biverkningar som acne, behåring, oregelbunden mens osv. Men eftersom jag aldrig tidigare velat bli gravid och eftersom mitt användande av preventivmedel minskade besvären så brydde jag mig inte om att få en diagnos.
    Men i våras slutade jag med preventivmedlet och ingenting hände, mensen blev mer och mer oregelbunden, jag fick mer finnar osv. Tidigt i höstas (efter vårt augusti bröllop) började vi på allvar försöka med bebisverkstad. Vi började med ägglossningsstickor och diverse appar. Men det var ju omöjligt för oss eftersom jag aldrig fick utslag på äl stickan och mensen var så oregelbunden.
    I december hörde jag av mig till Sophiahemmet och fick otroligt nog en tid bara dagen efter jag ringt då de fått en avbokning. Där fick jag göra ett vaginalt ul och hon konstaterade "svår pcos" på en gång. Tyckte att det var skönt med en diagnos. Med henne var det "ord och inga visor", hon skrev ut pergotime på en gång och gav instruktioner samt att hon ställde oss i ivf-kö på en gång så vi skulle slippa vänta om det inte funkade med pergo :) Så härligt med nån som tar tag i allt på en gång!

Så nu inväntar jag mensen som förhoppningsvis kommer snart (vet ju aldrig när den kommer) och då blir det 5 dagar med pergo och besök hos gyn på 12e dagen för att kika om jag är på g för ägglossning :) Spännande!
    Nu känns det som att det faktiskt kan bli ett barn. 

Jag gillar dock inte att äta medicin och jag är livrädd för biverkningarna. Någon som mått dåligt av pergo?

• Novabusen

Jemo2014: Välkommen!

Jag har mått riktigt dåligt och haft många biverkningar så för mig blev det bara två kurer. Jag tror inte att du behöver vara orolig, de flesta får bara lite biverkningar som hjärtrusning och värmevallningar :) Hoppas pergotime kan hjälpa er :)

• jemo2014
    Novabusen skrev 2014-01-08 14:33:14 följande:
    Jemo2014: Välkommen!
    Jag har mått riktigt dåligt och haft många biverkningar så för mig blev det bara två kurer. Jag tror inte att du behöver vara orolig, de flesta får bara lite biverkningar som hjärtrusning och värmevallningar :) Hoppas pergotime kan hjälpa er :)
    Tråkigt att höra! 
    Det jag är riktigt rädd för är biverkningen som gäller synen. Jag tog körkort i fredags och vill såklart underhålla mitt körande så mycket som möjligt, men om jag får synrubbningar känns det ju inte aktuellt!

MEN jag är ändå jätteglad att jag fått möjligheten att testa pergotime och hoppas såklart att det ska resultera i en efterlängtad graviditet. Det är så dystert varje gång stickan visar negativt så nu hoppas jag på ett resultat snart. För ett år sedan hade jag inte en tanke på att det kunde vara så svårt att bli på smällen :) Jag har ju gjort allt för att undvika det mellan jag var 15 och 28 liksom hehe...

Någon som vet statistik på hur stor chansen är att bli graviditet med pcos + pergotime?
    Är jag liksom överdrivet positiv till detta eller är det faktiskt stor chans att det går vägen?
  • Fiiaa

Novabusen- är de sköldkörteln det är fel på då? Vet att många äter levaxin innan de ska bli gravida för hormonvärdet är högt?

Sen den där procenten du skriver, enligt min gyn å många andra forum är de 15 % för typ alla varje grav å 30% slutar i missfall:/

Jag har ätit 5 kurer nu ju:( snart börja med 6e..

Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari