• Asiela

Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari

Jag fick för några dagar sedan reda på att jag troligen har PCO, utifrån ultraljud och det jag berättade. Tog tester för att utreda vidare. Jag fick provera utskriven för att få igång mensen och fick även pergotime. Jag fick ordinerat en halv tablett pergotime första omgången. Ska sedan på återbesök i jan för att se om jag haft ägglossning, annars ökas dosen. Känner mig lättad över att ha fått reda på vad som troligen är orsaken till att jag inte blivit gravid. Visserligen har vi inte försökt så länge (7 månader) men jag har under denna tid varit otroligt frustrerad över min kropp med ont i äggledarna och oregelbunden mens. Är tacksam över att jag så pass snart fick en tid på gyn för att kolla upp det som jag misstänkte. Så nu testar vi för första gången pergotime denna månad. Om jag räknat rätt borde jag börja min kur runt nyår. Är det någon annan som nyligen börjat/kommer börja med pergotime? Vore kul att följas åt på vägen mot ett plus :)

• Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari
  • Novabusen

Asiela; ja det är jag :)

Fiia; kul att du hittat hit :)

Ang mens och ppiller är jag inte jätteduktig på. När jag åt hade jag regelbunden mens, så det är nog möjligt att ppiller kan ge dig mens, men frågan är ju om du får ägglossning eller inte...

• Åttiosjua

Novabusen: ja så klart... Men nu vet jag med säkerhet att det är Min mens som har kommit vilket betyder första "egna" mensen på 14 månader!

• Novabusen

Du åt ppiller men slutade för ett år sedan, hade du mens när du åt sist? Som sagt, jag är inte duktig på detta just, har inga egna erfarenheter heller tyvärr :/

• Åttiosjua

Förvirrande, ja vet! När jag slutade med p-piller fick jag först inte mens på 14 mån kan man enkelt förklara det. Mitt främsta pcos symtom har varit utebliven mens och äl. Men nu kom mensen plötsligt av sig själv i går. Utan varken hormoner eller p-piller. Så nu blir jag ju nyfiken på om jag kommer få äl också av sig själv...

• Novabusen

Ok! Jag fattade som att du fått mens när du tog ppiller igen då nån privatläkare sagt det :) Men då är jag med! Det är ju bra att du får blödning själv. Köp äglossningstester och testa från dag 10 så får du se om det ger utslag :) För då har du ju egen ägglossning :)

• Åttiosjua

Ja det kanske jag skulle göra:) har tid på gyn för ul den 15:e, kommer de att se då om jag haft äl el inte? Sist jag gjord ul hade jag flera äggblåsor på båda äggstockarna, hur ser det ut om jag har fått äl? Usch mycket bytt man måste lära sig och förstå!

• Novabusen

Dom kan se på vul att du har äggblåsor, men man brukar oxå få lämna blodprov efter trolig ägglossning så ser de om du haft. Däremot om du inte haft ägglossning tror jag inte att de kan se på vul... För äggstocken krymper igen efter äglossning..

• Asiela

Idag tog jag första tabletten, jag tog en hel tablett trots ordination på en halv. Efter jag tagit den fick jag lite ånger att jag inte följde det läkaren sa, men gjort är gjort. Jag är medveten om att jag kan bli överstimulerad och därav "riskera" att få tvillingar, men jag är själv tvilling och skulle bli superglad om jag väntade tvillingar :) dock känns fler lite övermäktigt..

Jag hoppas innerligt att det tar sig på första, men jag vågar inte hoppas allt för mycket.

• Glinda

Jag hoppar in här!

Vi har försökt ett år med andra barnet, fick pergo i dec att ta varannan månad i sex månader. I dec funkade det tyvärr inte men nu har jag äl igen, i dag el i morgon då hoppas på bättre tur.

Har ej PCO dock lång oregelbunden cykel som har kortats ner nu!

• Novabusen

Så, då har jag pratat med fertilitetsläkaren. Hon vill kolla hormonnivån på det hormonet som styr amning.. Kommer inte ihåg namnet.. Prolaktin?? Nä. Vet inte. Ska göra blodprov igen så skulle hon behandla efter det, antingen hormonet eller vidare i fertilitetsbehandling.. Allt ska ta sån tid... Men nu har jag iaf kommit vidare från kvinnokliniken till fertilitetsmottagningen... Så om ett år kanske man kan få ett pluss då! Har ju bim 9-13 jan men det är garanterat negativt så ingen bebis 2014! Så jävla less just nu...

Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari