• Asiela

Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari

Jag fick för några dagar sedan reda på att jag troligen har PCO, utifrån ultraljud och det jag berättade. Tog tester för att utreda vidare. Jag fick provera utskriven för att få igång mensen och fick även pergotime. Jag fick ordinerat en halv tablett pergotime första omgången. Ska sedan på återbesök i jan för att se om jag haft ägglossning, annars ökas dosen. Känner mig lättad över att ha fått reda på vad som troligen är orsaken till att jag inte blivit gravid. Visserligen har vi inte försökt så länge (7 månader) men jag har under denna tid varit otroligt frustrerad över min kropp med ont i äggledarna och oregelbunden mens. Är tacksam över att jag så pass snart fick en tid på gyn för att kolla upp det som jag misstänkte. Så nu testar vi för första gången pergotime denna månad. Om jag räknat rätt borde jag börja min kur runt nyår. Är det någon annan som nyligen börjat/kommer börja med pergotime? Vore kul att följas åt på vägen mot ett plus :)

• Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari
  • Åttiosjua

Kommer troligtvis börja äta pergotime nu i januari och funderade över hur mycket de kostar?

• Fiiaa

Åttiosjua, de kostar typ runt 200 något sånt, inte jätte dyra!

• Glinda

Asiela; tack för välkomnandet! :) Så skönt att kunna snacka av sig med andra i samma situation, jag känner ingen som tagit pergo (vad jag vet)..

Första barnet kom till på naturlig väg men vi hade påbörjat utredning och remiss var skickad till ivf då min man hade dåliga spermier. Dock tycker vår nuvarande gyn att det inte alls är något fel på spermierna.

Jag har egen äl men oregelbunden, ibland väldigt lång, cykel. Därför tyckte han vi skulle testa pergo. Ibland oroar jag mig för att han har fel och det är spermierna som är fel i alla fall och vi bara förlorar tid på det här, snårigt det här..

• Åttiosjua

Fiiaa: okej, nej det var ju inte alls så farligt. Är alltid så svårt att veta med mediciner,de kan vara hur dyra som helst!

• Fiiaa
    Åttiosjua skrev 2014-01-08 20:52:21 följande:

Fiiaa: okej, nej det var ju inte alls så farligt. Är alltid så svårt att veta med mediciner,de kan vara hur dyra som helst!

Du kan alltid kolla priset på FASS om du har namnet på medicinen! Sen blir ju medicinerna billigare när man handlar mycket. Har hört att mediciner inför ivf kostar ca 8000 å då måste vi betala 1900 själv det är frikortet dom går in sen!
  • Glinda

Åttiosjua jag betalade 160 kr för 2 pkt, 5 tabletter i varje pkt.

• Novabusen
    Fiiaa skrev 2014-01-08 19:28:31 följande:

Novabusen- är de sköldkörteln det är fel på då? Vet att många äter levaxin innan de ska bli gravida för hormonvärdet är högt?

Sen den där procenten du skriver, enligt min gyn å många andra forum är de 15 % för typ alla varje grav å 30% slutar i missfall:/

Jag har ätit 5 kurer nu ju:( snart börja med 6e..

Nej tror inte det är sköldkörteln, det sa hon inte. Hormonet påverkas av stress oxå. Den procenten var vad en skrev i pergotime-november-tråden och enligt denne så fanns den infon på olika ställen. Men barnmorskorna säger nog olika oxå, bm i min stad säger ju att fostret lever på gulesäcken till typ v 6 och andra hävdar motsatsen. Så det är nog olika bud :) Många får hjälp av pergotime iaf, tyvärr inte alla :/ Och jag klarar inte av att äta den ens.

I morgon, 9 jan, är det 14 dagar sedan ägglossning så jag sa till min man att jag kan ta ett test då. Han tyckte inte att jag skulle ta test utan invänta mensen bara. Så positiv är han :(

Funderar på att boka en till resa i april som "tröstshopping"... Måste göra nåt för att släppa barnatankarna och inse att det finns en mening med allt. Jag har nog ett annat kall i livet än barn..
  • Gryndrömmen

Hej! Får jag vara med här? :) började med pergotime i tisdags och har oxå pcos..

♥ drömmen om ett gryn ♥ 101211 ♥
  • jemo2014

Det känns som att jag har ägglossning nu och jag har inte börjat med pergotime än.
    Vid "ägglossningstiden" varje månad drar och spänner det i äggstockarna på mig, men det är väl antagligen ägg som inte kommer loss? Eller hur funkar det?
    Har ni också mycket känningar och ont vid "ägglossning" (som uppenbarligen inte funkar) och innan mens?

• Glinda

Jemo2014 jag har oxä känningar vid äl, inte ont men som du säger det spänner och har sig, jag har trott att det är när ägget växer och sen släpper som man känner av, jag har oxå oftast ont innan mens..

Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari