• Asiela

Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari

Jag fick för några dagar sedan reda på att jag troligen har PCO, utifrån ultraljud och det jag berättade. Tog tester för att utreda vidare. Jag fick provera utskriven för att få igång mensen och fick även pergotime. Jag fick ordinerat en halv tablett pergotime första omgången. Ska sedan på återbesök i jan för att se om jag haft ägglossning, annars ökas dosen. Känner mig lättad över att ha fått reda på vad som troligen är orsaken till att jag inte blivit gravid. Visserligen har vi inte försökt så länge (7 månader) men jag har under denna tid varit otroligt frustrerad över min kropp med ont i äggledarna och oregelbunden mens. Är tacksam över att jag så pass snart fick en tid på gyn för att kolla upp det som jag misstänkte. Så nu testar vi för första gången pergotime denna månad. Om jag räknat rätt borde jag börja min kur runt nyår. Är det någon annan som nyligen börjat/kommer börja med pergotime? Vore kul att följas åt på vägen mot ett plus :)

• Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari
  • Asiela
    Gryndrömmen skrev 2014-01-09 06:56:45 följande:

Hej! Får jag vara med här? :) började med pergotime i tisdags och har oxå pcos..

? drömmen om ett gryn ? 101211 ?
    Välkommen :) är det första barnet?
  • Asiela
    Novabusen skrev 2014-01-08 23:51:09 följande:
    Nej tror inte det är sköldkörteln, det sa hon inte. Hormonet påverkas av stress oxå. Den procenten var vad en skrev i pergotime-november-tråden och enligt denne så fanns den infon på olika ställen. Men barnmorskorna säger nog olika oxå, bm i min stad säger ju att fostret lever på gulesäcken till typ v 6 och andra hävdar motsatsen. Så det är nog olika bud :) Många får hjälp av pergotime iaf, tyvärr inte alla :/ Och jag klarar inte av att äta den ens.

I morgon, 9 jan, är det 14 dagar sedan ägglossning så jag sa till min man att jag kan ta ett test då. Han tyckte inte att jag skulle ta test utan invänta mensen bara. Så positiv är han :(

Funderar på att boka en till resa i april som "tröstshopping"... Måste göra nåt för att släppa barnatankarna och inse att det finns en mening med allt. Jag har nog ett annat kall i livet än barn..
    Vad jag lider med dig! Jag hoppas verkligen att ni får ett plus denna månad. Ja det kan nog vara klok att unna dig något för att försöka få tankarna på annat ett tag, dock är det svårt.
  • Asiela

Nu har jag tagit min sista tablett pergotime på den första kuren. Har som tur är inte haft några speciella biverkningar. Nu är det bara att ligga i och hoppas på ett plus om några veckor :)

• Gryndrömmen
    Asiela skrev 2014-01-09 22:44:53 följande:
    Välkommen :) är det första barnet?

Tack :) ja det är första barnet.. idag började jag få massa vallningar, fy va varm jag varit.. men förhoppningsvis ger det en bra sak :)
    ♥ drömmen om ett gryn ♥ 101211 ♥
  • jemo2014

Om det är så att jag får till ägglossning själv så hade jag det igår eller i förrgår helt klart! Jag hade mycket tydliga känningar i äggstockarna de här två dagarna och jag + man fick till det. tänk om man skulle råka bli på tjocken innan jag hinner börja med Pergo? Skulle vara så härligt att lyckas "själva"...
    Kan man få såna känningar trots att äggen inte släpper eller hur funkar det? Nån som vet? 

• Novabusen

Om du hade känningar så hade du förhoppningsvis äl :)Tog du äl-test?

Jag känner av allt möjligt sedan min operation för två år sedan, blivit känslig efter det. Jag har molvärk var och varannan dag nu känns det som :/ Svårt att tolka tecken då.. Håller tummarna för dig!

• jemo2014
    Novabusen skrev 2014-01-10 09:41:27 följande:
    Om du hade känningar så hade du förhoppningsvis äl :)Tog du äl-test?
    Jag känner av allt möjligt sedan min operation för två år sedan, blivit känslig efter det. Jag har molvärk var och varannan dag nu känns det som :/ Svårt att tolka tecken då.. Håller tummarna för dig!
    Nej, jag tog inget test. Har gett bort alla mina äl stickor eftersom min gyn sa att det är missvisande för oss med pcos? Jag höll på med dom i flera månader och fick stegring, men mitt streck blev aldrig starkare än teststrecket och det stod i instruktionerna att det var bara då man hade ägglossning. Så min gyn tyckte att jag skulle göra mig av med testen för att slippa kissa/testmissbruka varje dag hehe... 
    Och det kanske är lika bra för min del! Men jag hoppas, hoppas det var ägglossning även om det såklart inte är lika med graviditet :)

ALLA är gravida i min närhet. Det är verkligen nu (är 29 år) alla mina kompisar börjar skaffa barn. Och jag vill, jag vill, jag vill. Försöker att inte stressa, men jag vill ju också vara med i gemenskapen... Varför måste jag vara defekt?
  • Novabusen

Jag blir 29 nu i mars, vi börja först av våra kompisar i princip och är fortfarande barnlösa.

Fick blödning idag, så jag hoppar av de trådar jag är med i. Med landstingets fart kommer vi väl få hjälp 2015.

Lycka till allihop :)

• jemo2014
    Novabusen skrev 2014-01-10 15:26:33 följande:
    Jag blir 29 nu i mars, vi börja först av våra kompisar i princip och är fortfarande barnlösa.
    Fick blödning idag, så jag hoppar av de trådar jag är med i. Med landstingets fart kommer vi väl få hjälp 2015.
    Lycka till allihop :)
    Vad tråkigt! Usch, den där mensen är som ett slag i magen varje månad... :(

Men du, har du inte möjlighet att söka dig vidare till ett annat landsting? Verkar ju gå så segt för dig där du bor.
    Jag gick till Sophiahemmet i Stockholm, fick tid på en gång och vid första besöket ställde hon oss i kö till ivf om det inte skulle funka med Pergo. Man vill ju att det ska gå undan!

Det finns väl någon vårdgaranti du kan använda dig av?
  • Novabusen
    jemo2014 skrev 2014-01-10 15:46:03 följande:
    Vad tråkigt! Usch, den där mensen är som ett slag i magen varje månad... :(

Men du, har du inte möjlighet att söka dig vidare till ett annat landsting? Verkar ju gå så segt för dig där du bor.
    Jag gick till Sophiahemmet i Stockholm, fick tid på en gång och vid första besöket ställde hon oss i kö till ivf om det inte skulle funka med Pergo. Man vill ju att det ska gå undan!

Det finns väl någon vårdgaranti du kan använda dig av?
    Det är endast privatklinik i så fall. 7 mån fick vi vänta på utredning. Fick börja utredning i juni, fick pergo efter att ha skällt ut läkaren 2 ggr så började äta pergo i nov. Tål inte pergon så nu kommer det ta tid då jag blivit inskriven på fertilitetskliniken nu i januari där väntetiden är ca 1 år.

Så en jordenruntresa hade suttit fint nu! Vill bara bort från allt nu!
Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari