• Asiela

Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari

Jag fick för några dagar sedan reda på att jag troligen har PCO, utifrån ultraljud och det jag berättade. Tog tester för att utreda vidare. Jag fick provera utskriven för att få igång mensen och fick även pergotime. Jag fick ordinerat en halv tablett pergotime första omgången. Ska sedan på återbesök i jan för att se om jag haft ägglossning, annars ökas dosen. Känner mig lättad över att ha fått reda på vad som troligen är orsaken till att jag inte blivit gravid. Visserligen har vi inte försökt så länge (7 månader) men jag har under denna tid varit otroligt frustrerad över min kropp med ont i äggledarna och oregelbunden mens. Är tacksam över att jag så pass snart fick en tid på gyn för att kolla upp det som jag misstänkte. Så nu testar vi för första gången pergotime denna månad. Om jag räknat rätt borde jag börja min kur runt nyår. Är det någon annan som nyligen börjat/kommer börja med pergotime? Vore kul att följas åt på vägen mot ett plus :)

• Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari
  • Svente

Jag och min man var på vårt första läkarbesök igår där jag fick diagnosen PCO. Vi fick på en gång utskrivet Prevera och Pergotime för att vi ska sätta igång mens och ägglossning. Ska bli spännande att se vad som kommer att hända nu när jag tar medicin!

Vi är relativt unga (25 & 23) så vi har ju några år på oss att försöka. Men jag längtar något tokigt mycket efter att få vårt första barn! Jag vill bli mamma :)

Men jag är lite fundersam. Min läkare sa åt mig att ringa kliniken på min första mensdag och då skulle jag få en tid på min 16-17 dag under cykeln och då ska de kolla om det mognat något/några ägg. Men det jag funderar på är om man får ha sex under tiden man tar dessa mediciner? Eller måste man vänta på grönt ljus? För det vore ju lite jobbigt att inte få ha det...

• Asiela
    4barnsmamma2014 skrev 2014-01-21 06:40:17 följande:

Börjar närma sig ägglossning nu för min del :) märker det på sekretet. Men är ännu bara på dag 12.

Man känner sig ju helt sjuk i huvudet, fokuserar bara på sperma och ägglossning haha ;)

Ja visst är det helt sanslöst hur man bara har fokus på äl och sperma? Jag tänker inte på annat! Min sambo tycker verkligen jag är jättesexig när jag säger "egentligen är jag inte sugen, men jag tror jag har äl så nu ligger vi"...
  • Asiela
    jemo2014 skrev 2014-01-21 08:06:51 följande:

Är det någon av er som har "ägglossningssmärtor" men ingen ägglossning?
    Jag hade verkligen ägglossningssmärtor, men kan man ha det utan ägglossning? Jag har ju inte ätit min första dos Pergo än. Kroppen är så komplicerad...

Ingen aning. Det där med ägglossning är en gåta för mig. För jag hade denna månad äl (enligt test) men jag hade inga äl flytningar...däremot har jag ont i bröstvårtorna vilket jag aldrig tidigare varit.
  • jemo2014
    Svente skrev 2014-01-21 22:42:48 följande:
    )

Men jag är lite fundersam. Min läkare sa åt mig att ringa kliniken på min första mensdag och då skulle jag få en tid på min 16-17 dag under cykeln och då ska de kolla om det mognat något/några ägg. Men det jag funderar på är om man får ha sex under tiden man tar dessa mediciner? Eller måste man vänta på grönt ljus? För det vore ju lite jobbigt att inte få ha det...
    Vad sent i cykeln du ska dit. Jag ska boka tid för dag 12! Dag 16-17 kan det väl till och med ha passerat äl? 
    För mig var det inget sexförbud i alla fall :) Eller ja.. hon sa inget om det... !
  • jemo2014
    Asiela skrev 2014-01-21 23:02:29 följande:
    Ingen aning. Det där med ägglossning är en gåta för mig. För jag hade denna månad äl (enligt test) men jag hade inga äl flytningar...däremot har jag ont i bröstvårtorna vilket jag aldrig tidigare varit.
    Alla kroppar verkar så olika. Jag sitter jämt och googlar på olika symtom på äl och graviditet men det är liksom lönlöst. Jag måste förstå att alla har olika symtom haha, men jag kan omöjligt låta bli!

Igår fick jag vit tjock flytning och på en gång googlade jag "vit tjock flytning tecken på graviditet" och en massa andra kombinationer. Alltså min man skulle dö om han visste vad jag håller på med haha!
    Men ja... tjocka vita flytningar verkar vara ett tidigt tecken på graviditet så på en gång fick jag hopp om att jag nog är på tjocken trots allt. Hopp och förtvivlan = min vardag med pcos.
  • 4barnsmamma2014

Jag har laddat ner en app som heter Fertility friend, där kan man fylla i hur sekretet ser ut, tempen, om man har haft sex m.m. och så får man upp diagram på det och när man beräknar ha äl.

Jag går nu in i mina fertila dagar och kommer troligtvis ha äl på fredag. Men vi får se...den där äl är ju lite lurig...

• Asiela
    Svente skrev 2014-01-21 22:42:48 följande:

Jag och min man var på vårt första läkarbesök igår där jag fick diagnosen PCO. Vi fick på en gång utskrivet Prevera och Pergotime för att vi ska sätta igång mens och ägglossning. Ska bli spännande att se vad som kommer att hända nu när jag tar medicin!

Vi är relativt unga (25 & 23) så vi har ju några år på oss att försöka. Men jag längtar något tokigt mycket efter att få vårt första barn! Jag vill bli mamma :)

Jag märker här på fl att det är väldigt olika det där när man äter pergotime. Vissa får göra flera vul för att hålla koll på hur många ägg som släpper och får ibland sexförbud. Sj fick jag inget sånt, ska idag eller morgon ta blodprov. That's it.
  • Asiela
    jemo2014 skrev 2014-01-22 07:51:22 följande:
    Alla kroppar verkar så olika. Jag sitter jämt och googlar på olika symtom på äl och graviditet men det är liksom lönlöst. Jag måste förstå att alla har olika symtom haha, men jag kan omöjligt låta bli!

Igår fick jag vit tjock flytning och på en gång googlade jag "vit tjock flytning tecken på graviditet" och en massa andra kombinationer. Alltså min man skulle dö om han visste vad jag håller på med haha!
    Men ja... tjocka vita flytningar verkar vara ett tidigt tecken på graviditet så på en gång fick jag hopp om att jag nog är på tjocken trots allt. Hopp och förtvivlan = min vardag med pcos.
    Känner igen det där! Min sambo säger ofta "jaha...vilka symptom googlar du på idag?" och ibland säger han "men lägg ner den där förbaskade telefonen" när han ser att jag är på familjeliv och Google. Hehe.
  • Asiela
    4barnsmamma2014 skrev 2014-01-22 08:00:30 följande:

Jag har laddat ner en app som heter Fertility friend, där kan man fylla i hur sekretet ser ut, tempen, om man har haft sex m.m. och så får man upp diagram på det och när man beräknar ha äl.

Jag går nu in i mina fertila dagar och kommer troligtvis ha äl på fredag. Men vi får se...den där äl är ju lite lurig...

Jag har en app som heter p tracker tror jag. Fungerar på samma sätt. Men eftersom jag är så oregelbunden så har jag inte så stenkoll på den.
  • 4barnsmamma2014
    Asiela skrev 2014-01-22 14:08:16 följande:
    Känner igen det där! Min sambo säger ofta "jaha...vilka symptom googlar du på idag?" och ibland säger han "men lägg ner den där förbaskade telefonen" när han ser att jag är på familjeliv och Google. Hehe.
    Haha ler igenkännande :) han ser vad jag är inne på och undrar vad tusan bim är för något haha
Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari