• Asiela

Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari

Jag fick för några dagar sedan reda på att jag troligen har PCO, utifrån ultraljud och det jag berättade. Tog tester för att utreda vidare. Jag fick provera utskriven för att få igång mensen och fick även pergotime. Jag fick ordinerat en halv tablett pergotime första omgången. Ska sedan på återbesök i jan för att se om jag haft ägglossning, annars ökas dosen. Känner mig lättad över att ha fått reda på vad som troligen är orsaken till att jag inte blivit gravid. Visserligen har vi inte försökt så länge (7 månader) men jag har under denna tid varit otroligt frustrerad över min kropp med ont i äggledarna och oregelbunden mens. Är tacksam över att jag så pass snart fick en tid på gyn för att kolla upp det som jag misstänkte. Så nu testar vi för första gången pergotime denna månad. Om jag räknat rätt borde jag börja min kur runt nyår. Är det någon annan som nyligen börjat/kommer börja med pergotime? Vore kul att följas åt på vägen mot ett plus :)

• Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari
  • kärolajnan

Väntar också med spänning om det blir någon mens eller inte i helgen. Har tagit den första kuren , helt utan biverkningar. Tyvärr känner jag inte en endast symptom på graviditet. Tog ägglossningstest och stickan gav utslag på eftermiddagen, hade sex på kvällen och gjorde ett nytt test (clearblue) på morgonen efter och då var det ingen glad gubbe. Undrar om stickorna är tillförlitliga? Vet att doktorn sa att bara för att de ger utslag så är det inga garantier för att ägget faktiskt släpper :( Är så fruktansvärt rädd för att inte heller detta ska hjälpa oss.. Lovade mig själv att inte hoppas för mycket men det är ju lättare sagt än gjort...

• Fiiaa
    kärolajnan skrev 2014-02-05 20:40:58 följande:

Väntar också med spänning om det blir någon mens eller inte i helgen. Har tagit den första kuren , helt utan biverkningar. Tyvärr känner jag inte en endast symptom på graviditet. Tog ägglossningstest och stickan gav utslag på eftermiddagen, hade sex på kvällen och gjorde ett nytt test (clearblue) på morgonen efter och då var det ingen glad gubbe. Undrar om stickorna är tillförlitliga? Vet att doktorn sa att bara för att de ger utslag så är det inga garantier för att ägget faktiskt släpper :( Är så fruktansvärt rädd för att inte heller detta ska hjälpa oss.. Lovade mig själv att inte hoppas för mycket men det är ju lättare sagt än gjort...

De stämmer det där med att äggen inte alltid släpper, (även på vanligtvis) man kan få positivt äl test ändå.

Första kuren jag åt släppte inte mina ägg, kollade på äl prov. Men alla andra kurer har gått bra!

Tyvärr inte gravid på 6 kurer men tabletterna funkar.

Du som gjorde vul idag, vilken dag är du på?
  • jemo2014
    CaptainEm skrev 2014-02-05 18:17:27 följande:

usch då :( förstår verkligen känslan..

jag är så rädd att det inte funkar på mig heller.. idag ringde jag upp och pratade in på telefonsvararen att dom skulle ringa upp, för jag har väntat i merän 2 veckor på provsvaren!! vill inte vänta mer nu, hoppas att denna enkel kur fungerade som den skulle.. hade biverkningar och mens som det var tänkt, så blir verkligen besviken nu om jag ändå inte hade äl..

styrkekram! och bara att kämpa vidare.. :)

Tack! Jo, det är ju bara att kämpa vidare. Men jag känner mig så överraskad ändå, att kroppen inte ens kommer igång med hjälp av medicin! Hoppas det är något som växer till sig till på måndag i alla fall :)
  • jemo2014
    Asiela skrev 2014-02-05 20:17:06 följande:
    Du har all rätt att känna dig bitter! Fy vad tråkigt. Hoppas du får bättre besked på måndag, vi håller tummarna här inne!
    Fick du många biverkningar av pergo?

Jag är verkligen bitter!
    Den värsta biverkningen jag fick av pergo var att magen svullnade upp och gjorde jätteont i fem dagar, den var som en spänd ballong och jag var tvungen att halvligga för att det skulle kännas ok. Sjukade mig rån jobbet två dagar för att jag inte orkade... Annars var det inte så farligt, lite humörsvängningar och blev väldigt varm och trött...
    Men vill ICKE ta dubbel och trippelkur, hua mig...

• jemo2014

En fråga till er alla här:
    Hur gör ni med jobbet gällande alla läkarbesök? Undrar itne folk vad ni håller på med?
    Jag menar, jag arbetar ju kontorstid heltid och de här ultraljuden är ju alltid under kontorstid... Undrar hur länge det är hållbart för min del. Jag vill verkligen inte berätta om min behandling, jag har sagt att jag har problem med cystor och går till gyn, vilket egentligen inte är en lögn...

• linda4444
    jemo2014 skrev 2014-02-06 08:41:26 följande:
    En fråga till er alla här: Hur gör ni med jobbet gällande alla läkarbesök? Undrar itne folk vad ni håller på med? Jag menar, jag arbetar ju kontorstid heltid och de här ultraljuden är ju alltid under kontorstid... Undrar hur länge det är hållbart för min del. Jag vill verkligen inte berätta om min behandling, jag har sagt att jag har problem med cystor och går till gyn, vilket egentligen inte är en lögn...

Nu är vi visserligen inte så många på mitt jobb. Men jag ha berättat som det är. Så skönt och de ha verkligen förståelse för att jag måste iväg på arbetstid. De frågar alltid hur det gått och ger mig ett fantastiskt stöd. Bara det gör att man mår lite bättre i det hela...
  • jemo2014
    linda4444 skrev 2014-02-06 09:22:54 följande:

Nu är vi visserligen inte så många på mitt jobb. Men jag ha berättat som det är. Så skönt och de ha verkligen förståelse för att jag måste iväg på arbetstid. De frågar alltid hur det gått och ger mig ett fantastiskt stöd. Bara det gör att man mår lite bättre i det hela...
    Jag berättade faktiskt precis för min chef. Kändes riktigt bra! Vi får se om jag berättar för mina arbetskamrater... Eller om jag bara vidhåller att jag har problem med cystor... Får se hur jag gör :)
  • Asiela

Eftersom jag inte gör vul när jag äter pergotime (vet inte varför) så blir det inte så många läkarbesök för min del. Men de gånger jag har varit iväg har jag bara sagt att jag ska iväg på en privat grej. Jag vill inte berätta för de på jobbet.

• jemo2014
    Asiela skrev 2014-02-06 22:23:43 följande:
    Eftersom jag inte gör vul när jag äter pergotime (vet inte varför) så blir det inte så många läkarbesök för min del. Men de gånger jag har varit iväg har jag bara sagt att jag ska iväg på en privat grej. Jag vill inte berätta för de på jobbet.
    Har du aldrig gjort vul när du ätit Pergotime?
    Jag hoppas att det bara är vid första omgången (ja, jag räknar med fler..) eller om man ökar/minskar dosen man behöver gå på undersökning. Jag hoppas ju fortfarande lite på att något ägg ska ha växt till sig på måndag så jag  slipper dubbeldos!

Ville helst inte berätta på jobbet men det var faktiskt skönt att berätta lite (inte allt) för min chef så hon förhoppningsvis har lite mer förståelse :)
  • Asiela
    jemo2014 skrev 2014-02-07 07:45:35 följande:
    Har du aldrig gjort vul när du ätit Pergotime?
    Jag hoppas att det bara är vid första omgången (ja, jag räknar med fler..) eller om man ökar/minskar dosen man behöver gå på undersökning. Jag hoppas ju fortfarande lite på att något ägg ska ha växt till sig på måndag så jag  slipper dubbeldos!

Ville helst inte berätta på jobbet men det var faktiskt skönt att berätta lite (inte allt) för min chef så hon förhoppningsvis har lite mer förståelse :)
    Nu är jag inne på andra kuren pergotime. Behövde inte göra vul varken förra kuren eller denna.
Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari