• Asiela

Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari

Jag fick för några dagar sedan reda på att jag troligen har PCO, utifrån ultraljud och det jag berättade. Tog tester för att utreda vidare. Jag fick provera utskriven för att få igång mensen och fick även pergotime. Jag fick ordinerat en halv tablett pergotime första omgången. Ska sedan på återbesök i jan för att se om jag haft ägglossning, annars ökas dosen. Känner mig lättad över att ha fått reda på vad som troligen är orsaken till att jag inte blivit gravid. Visserligen har vi inte försökt så länge (7 månader) men jag har under denna tid varit otroligt frustrerad över min kropp med ont i äggledarna och oregelbunden mens. Är tacksam över att jag så pass snart fick en tid på gyn för att kolla upp det som jag misstänkte. Så nu testar vi för första gången pergotime denna månad. Om jag räknat rätt borde jag börja min kur runt nyår. Är det någon annan som nyligen börjat/kommer börja med pergotime? Vore kul att följas åt på vägen mot ett plus :)

• Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari
  • jemo2014
    nicopej skrev 2014-02-09 19:13:15 följande:
    Ok tack då kör vi på som tänkt. Tycker mest det är så skumt när jag frågad läkaren just om det boostar ägglossningen o hon sa nej, för jag har ändå i efterhand läst att det är just därför många får det och äter det. Tvekar mer och mer på läkarkåren här i göteborg på sahlgrenska, de känns jädrigt veliga. Men tack för svar.
    Låter inte så seriöst... Vad är anledningen till att du ska äta Pergotime då sa läkaren? Någon anledning måste det väl finnas få vi hoppas :)
  • jemo2014
    chow skrev 2014-02-09 19:35:03 följande:
    Hej tjejer. jag har ätit primolut nor denna månad och började äta pergotime för 3 dagar sedan.

Jag plussade igår på graviditetstest. Ska jag lita på testet eller har dessa hormoner gett falskt positivt gravtest??
    Oj! Grattis! Inte ger väl Pergotime utslag på graviditetstest? Du har nog lyckats bli gravid, du!
  • nicopej

jemo 2014, jag har oregelbunden mens och lite pco och vi lyckas inte bli med barn, o då de inte hittar nåt fel mer än just oregelbunden mens tycker hon väl att det är den här vägen man ska gå enligt byråkratin. Sen verkar det ju som att det kan hjälpa ägglossningen o boosta den lite så att man får "bättre" ägglossning men det var inget hon sade utan sånt jag googlat mig till. Jag tror bara hon menade på att det är det man prövar innan man kör IVF, för det är den vägen bara. För nåt vettigt svar fick jag inte ur henne. Tur det finns google.

• jemo2014
    nicopej skrev 2014-02-10 12:51:24 följande:

jemo 2014, jag har oregelbunden mens och lite pco och vi lyckas inte bli med barn, o då de inte hittar nåt fel mer än just oregelbunden mens tycker hon väl att det är den här vägen man ska gå enligt byråkratin. Sen verkar det ju som att det kan hjälpa ägglossningen o boosta den lite så att man får "bättre" ägglossning men det var inget hon sade utan sånt jag googlat mig till. Jag tror bara hon menade på att det är det man prövar innan man kör IVF, för det är den vägen bara. För nåt vettigt svar fick jag inte ur henne. Tur det finns google.

... och familjeliv hehe!
    Min gyn är också mycket fåordig faktiskt. Det mesta har jag googlat mig till alternativt läst om på familjeliv. Hoppas Pergo kommer att funka för dig :) Jag ska strax på vul idag för att kolla om det finns någon blåsa som växt. Känns dock inte så!
  • Asiela
    jemo2014 skrev 2014-02-10 13:53:57 följande:
    ... och familjeliv hehe!
    Min gyn är också mycket fåordig faktiskt. Det mesta har jag googlat mig till alternativt läst om på familjeliv. Hoppas Pergo kommer att funka för dig :) Jag ska strax på vul idag för att kolla om det finns någon blåsa som växt. Känns dock inte så!
    Jag är nyfiken, fanns det nån blåsa på vul? :)
  • Asiela

Avslutade i fredags min andra pergotime kur. Nu blir det till att mysa massor och sedan vänta.

En fråga; kollade man kvaliteten på era pojkvänners spermier innan ni fick pergo utskrivet? För det gjorde de inte i vårt fall.

• nicopej
    Asiela skrev 2014-02-10 20:24:32 följande:
    Avslutade i fredags min andra pergotime kur. Nu blir det till att mysa massor och sedan vänta.
    En fråga; kollade man kvaliteten på era pojkvänners spermier innan ni fick pergo utskrivet? För det gjorde de inte i vårt fall.
    Man kollade kvaliteten på min sambos spermier typ det första man gjorde i vår utredning. Det är väl för att det är enkelt och är det problem med dem så kan man slippa gå vidare med tjejen. Efter det gjorde vi alla andra undersökningar, var ju ingen väntetid på hans heller så det fick vi snabbt besked på.
  • Fiiaa
    Asiela skrev 2014-02-10 20:24:32 följande:

Min sambo är kollad, hans spermier är slöa och lite få i antalet, men vi kör ändå med pergotime innan man är berättigad till ivf, vi ska snart köra våran 7e kur:/
  • Asiela
    Fiiaa skrev 2014-02-10 21:46:28 följande:
    Min sambo är kollad, hans spermier är slöa och lite få i antalet, men vi kör ändå med pergotime innan man är berättigad till ivf, vi ska snart köra våran 7e kur:/
    Oj 7 kurer? Hur många kurer ska man göra innan man blir erbjuden ivf?
  • Svente
    Asiela skrev 2014-02-10 21:51:01 följande:
    Oj 7 kurer? Hur många kurer ska man göra innan man blir erbjuden ivf?
    Hos oss på Mora lasarett är det sex kurer som gäller.
Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari