• Asiela

Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari

Jag fick för några dagar sedan reda på att jag troligen har PCO, utifrån ultraljud och det jag berättade. Tog tester för att utreda vidare. Jag fick provera utskriven för att få igång mensen och fick även pergotime. Jag fick ordinerat en halv tablett pergotime första omgången. Ska sedan på återbesök i jan för att se om jag haft ägglossning, annars ökas dosen. Känner mig lättad över att ha fått reda på vad som troligen är orsaken till att jag inte blivit gravid. Visserligen har vi inte försökt så länge (7 månader) men jag har under denna tid varit otroligt frustrerad över min kropp med ont i äggledarna och oregelbunden mens. Är tacksam över att jag så pass snart fick en tid på gyn för att kolla upp det som jag misstänkte. Så nu testar vi för första gången pergotime denna månad. Om jag räknat rätt borde jag börja min kur runt nyår. Är det någon annan som nyligen börjat/kommer börja med pergotime? Vore kul att följas åt på vägen mot ett plus :)

• Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari
  • CaptainEm

Jag ska börja på min andra pergokur nästa mens. Men är nu dag 12 i cykeln. Funderar dock på, då jag inte tog pergo senaste Mensen (ska bara ta pergo varannan mens) så är det ju inte säkert jag får ägglossning eller mens som det ska denna månaden. Hur har ni gjort dom månaderna ni inte tagit pergo? Har mensen kommit endå eller?... Min gyn hoppades på att jag Skulle få ägglossning även när jag inte tar pergo, men det är ju ingen garanti..

• johanniePa

Hej behöver akut hjälp! jag har ätit två tabletter pergotime och redan fått utslag på äl testen har gjort 4 st, åkte till gyn akuten igår för att kolla om jag hade äl, men han kunde inte se nån stor blåsa bara en på 6mm, men sa att testen var positiva. Kunde varit en som precis släppt, vad tror ni är ju bara på cd7 !!! Är testen positiva ?

• nicopej

Hej, tänkte att man kanske kan få hoppa in här fast man ska börja med pergotime i februari/mars. Fick det utskrivet i onsdags efter en spolning där allt var bra. Har även lite äggblåsor så läkaren har sagt att jag har lite pco, oregelbunden mens, men ägglossning varje gång. Då jag precis haft mens så ska jag om ca en vecka först äta provera för att få igång mensen och sen då ta pergotime. Då jag läser att många av er har fått ont i magen så blir jag lite nervös. Vi ska åka till kanarieöarna en vecka om 1 ½ vecka. Ungefär lagom till jag kommer börja med provera och sen på slutet av veckan pergotime. Finns det risk att semestern blir förstörd pga magont tror ni? Och hjälper verkligen pergotime om man har ägglossning varje period? Hade en läkare som var allmänt förvirrad och en barnmorska efteråt som inte riktigt heller verkade förstå vitsen med pergotime i mitt fall, känns mest som det är den vägen man ska gå i byråkratin.

• 4barnsmamma2014
    johanniePa skrev 2014-02-09 14:13:29 följande:
    Hej behöver akut hjälp! jag har ätit två tabletter pergotime och redan fått utslag på äl testen har gjort 4 st, åkte till gyn akuten igår för att kolla om jag hade äl, men han kunde inte se nån stor blåsa bara en på 6mm, men sa att testen var positiva. Kunde varit en som precis släppt, vad tror ni är ju bara på cd7 !!! Är testen positiva ?
    Oj, svårt. Vad sa läkaren?
  • kärolajnan

Efter första kuren hade jag inga biverkningar alls. I alla fall inte några jag själv märkte av.. Så du får hoppas på det bästa :)

• jemo2014

Nicopej, de flesta får inga biverkningar alls! Tror inte du behöver oroa dig... Du får säkert Pergotime för att ge din äl en extra "boost"? Det är många som inte har pco men som äter Pergo för att bli gravida.

• nicopej

Ok tack då kör vi på som tänkt. Tycker mest det är så skumt när jag frågad läkaren just om det boostar ägglossningen o hon sa nej, för jag har ändå i efterhand läst att det är just därför många får det och äter det. Tvekar mer och mer på läkarkåren här i göteborg på sahlgrenska, de känns jädrigt veliga. Men tack för svar.

• chow

Hej tjejer. jag har ätit primolut nor denna månad och började äta pergotime för 3 dagar sedan.

Jag plussade igår på graviditetstest. Ska jag lita på testet eller har dessa hormoner gett falskt positivt gravtest??

• Fiiaa
    johanniePa skrev 2014-02-09 14:13:29 följande:

Det dumma med pergotime är att man får ju hormonet som visar lh ökningen, och kan visa tidigt och upp till 10 dagar efter äl.

Men har man haft äl så hade läkaren inte sett en blåsa på 6mm, det ser mer tomt ut efter äl.

Hoppas iaf att du inte haft äl!
  • johanniePa

Hej läkaren sa att han inte visste om de varit äl om blåsan ev hade spruckit. Är så förvirrad :S är en äggblåsa på 6 mm bra eller dålig på cd 6/7 ? Vad tror ni? Kan de bli nån äl av den ? Tack för alla svar !

Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari