• Asiela

Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari

Jag fick för några dagar sedan reda på att jag troligen har PCO, utifrån ultraljud och det jag berättade. Tog tester för att utreda vidare. Jag fick provera utskriven för att få igång mensen och fick även pergotime. Jag fick ordinerat en halv tablett pergotime första omgången. Ska sedan på återbesök i jan för att se om jag haft ägglossning, annars ökas dosen. Känner mig lättad över att ha fått reda på vad som troligen är orsaken till att jag inte blivit gravid. Visserligen har vi inte försökt så länge (7 månader) men jag har under denna tid varit otroligt frustrerad över min kropp med ont i äggledarna och oregelbunden mens. Är tacksam över att jag så pass snart fick en tid på gyn för att kolla upp det som jag misstänkte. Så nu testar vi för första gången pergotime denna månad. Om jag räknat rätt borde jag börja min kur runt nyår. Är det någon annan som nyligen börjat/kommer börja med pergotime? Vore kul att följas åt på vägen mot ett plus :)

• Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari
  • jemo2014
    Svente skrev 2014-02-11 15:15:28 följande:
    Nu har jag en fråga här.

Kan någon göra mig lite klokare? Är det bara att köra på nu trots att jag fortfarande har kvar lite mens eller hur ska vi göra?
    Det verkar vara så mycket olika riktlinjer för enligt min läkare ska jag aldrig använda mig av äl test eftersom vi pco:Are har något hormon som kan ge falska utslag... Men så kanske det inte är?
  • Svente
    jemo2014 skrev 2014-02-11 15:25:37 följande:
    Det verkar vara så mycket olika riktlinjer för enligt min läkare ska jag aldrig använda mig av äl test eftersom vi pco:Are har något hormon som kan ge falska utslag... Men så kanske det inte är?
    Ååååh.. jag vet inte vad jag ska göra :( För den ger fullt utslag men jag har bara tagit tre tabletter.. 
  • I have a kid

Får man hoppa in ? Hittar ingen annan tråd om Pergotime i Februari

Ska börja Fredag 14e Februari

• jemo2014
    I have a kid skrev 2014-02-11 15:46:19 följande:
     Får man hoppa in ? Hittar ingen annan tråd om Pergotime i Februari

Ska börja Fredag 14e Februari
    Självklart! Jag började också i februari eftersom min mens var så sen :)
    Är det första gången för dig?
  • jemo2014
    Svente skrev 2014-02-11 15:38:50 följande:
    Ååååh.. jag vet inte vad jag ska göra :( För den ger fullt utslag men jag har bara tagit tre tabletter.. 
    Det är väl lika bra att pippa då! ;)
  • linda4444
    jemo2014 skrev 2014-02-11 12:49:24 följande:
    Oj, 8 kurer! Hur orkar du? Jag mådde inte sådär jättetoppen under Pergokuren så jag har svårt att se att jag skulle gå igenom det 8 gånger :( Men jag vet med mig själv att jag MÅSTE skärpa mig med kost och träning. Jag är inte överviktig nu (har varit) men har helt släppt både träning och kost det senaste halvåret - skärpning! Mår inte så bra av lchf, men någon low carb variant ska jag absolut prova. Ska fråga henne om metformin också, vad är det? Jag ska göra en massa blodprover snart, känns bra att kolla upp tex sköldkörteln också :)

Jag har väl inte haft så mycket alternativ då hon skrivit ut kur efter kur. Ska börja med min 9e kur imorgon. Och hoppas innerligt att ett ägg blir befruktat. Min man har väldigt bra simmare så jag hoppas på våran tur nu. Metformin hjälper till att bryta ned sockret i kroppen, då vi med pcos oftas är resistent mot insulin. Är absolut inte överviktig men ha fått det utskrivet ändå. Har inte gått ner i vikt av tabletterna. Och skulle man gå ner i vikt är det inte själva tabletterna som gör det, utan ibörjan kan biverkningarna vara illamående. Och det gör ju så aptiten försvinner och därför kan man gå ner ett par kilo. Inte alla som får dessa biverkningar dock .
  • jemo2014
    linda4444 skrev 2014-02-11 16:37:20 följande:

Jag har väl inte haft så mycket alternativ då hon skrivit ut kur efter kur. Ska börja med min 9e kur imorgon. Och hoppas innerligt att ett ägg blir befruktat. Min man har väldigt bra simmare så jag hoppas på våran tur nu. Metformin hjälper till att bryta ned sockret i kroppen, då vi med pcos oftas är resistent mot insulin. Är absolut inte överviktig men ha fått det utskrivet ändå. Har inte gått ner i vikt av tabletterna. Och skulle man gå ner i vikt är det inte själva tabletterna som gör det, utan ibörjan kan biverkningarna vara illamående. Och det gör ju så aptiten försvinner och därför kan man gå ner ett par kilo. Inte alla som får dessa biverkningar dock .
    Jo jag läste om eventuella biverkningar från Metforminet, lät ju inte kul! Vill absolut inte vara illamående och få ont i magen men jag ska ge det en chans tillsammans med träning och bra kost. Behöver som sagt inte gå ner i vikt egentligen men 2-3 skulle inte göra någon skada :)

Hoppas också att det går er väg! Det är så frustrerande att gå månad efter månad utan att det händer något. Jag vet! 
  • I have a kid
    jemo2014 skrev 2014-02-11 16:33:26 följande:
    Självklart! Jag började också i februari eftersom min mens var så sen :)
    Är det första gången för dig?
    tack :) {#emotions_dlg.flower}Jo ska försöka få mina ägg att lossna :)  Har du tagit det förr? :)
  • Fiiaa
    jemo2014 skrev 2014-02-11 15:23:31 följande:
    Hoppas det löser sig för er snart då! Tyvärr inte så god prognos med problem från båda håll :( Det är därför jag så gärna vill att de kollar min man, så vi inte båda har problem.
    Jag har bekanta där hon hade pco och han slöa spermier, de försökte länge med Pergotime utan resultat. Till slut blev det ivf och det satte sig på första försöket :) I november födde de sin dotter! Det ger mig lite hopp...
    Mina föräldrar hade samma problem men dom har lyckats få 4a barn:) så någon gång borde de gå! Vi har en remiss till ivf som skickas i maj om de inte tagit sig
  • Asiela
    jemo2014 skrev 2014-02-11 09:14:09 följande:

Japp då är det rapport från mitt vul igår:
    Läkaren sa att Pergo inte gett någon verkan på mig, det blir ingen äl och att det blir dubbeldos av Pergo nästa gång även om hon faktiskt lät tveksam över om det skulle funka för mig. Hon erbjöd mig och min man att påbörja en "riktig" fertilitetsutredning och jag tackade ja. Så nu ska min man dit imorgon och ta en massa prover och jag ska dit andra mensdagen för att ta blodprover, jag ska få kallelse till att spola äggledare och sen får vi se vart det leder.. Känns riktigt skönt faktiskt! Jag vill ju inte äta en massa hormoner om det är onödigt, jag menar: tänk om det även är fel på min mans spermier? Då hade all medicin känts förgäves.

Eventuellt kan det ju bli ivf men där är det ca 6 månaders väntetid så det får väl bli efter sommaren i såna fall. Känns helt ok med den tidsaspekten faktiskt... 

Vad skönt att ni blev erbjudna fertilitetsutredning, lika bra att dra igång! :) speciellt när du mådde så dåligt av pergotime.
Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari