• Asiela

Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari

Jag fick för några dagar sedan reda på att jag troligen har PCO, utifrån ultraljud och det jag berättade. Tog tester för att utreda vidare. Jag fick provera utskriven för att få igång mensen och fick även pergotime. Jag fick ordinerat en halv tablett pergotime första omgången. Ska sedan på återbesök i jan för att se om jag haft ägglossning, annars ökas dosen. Känner mig lättad över att ha fått reda på vad som troligen är orsaken till att jag inte blivit gravid. Visserligen har vi inte försökt så länge (7 månader) men jag har under denna tid varit otroligt frustrerad över min kropp med ont i äggledarna och oregelbunden mens. Är tacksam över att jag så pass snart fick en tid på gyn för att kolla upp det som jag misstänkte. Så nu testar vi för första gången pergotime denna månad. Om jag räknat rätt borde jag börja min kur runt nyår. Är det någon annan som nyligen börjat/kommer börja med pergotime? Vore kul att följas åt på vägen mot ett plus :)

• Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari
  • I have a kid
    Hannipie skrev 2014-03-05 20:53:22 följande:
    tack. 
    Jo, jag har ätit pergotime i två månader. Fick det pga kraftigt oregelbunden mens. 

Jag lade aldrig märke tillnågon flytning....idenifierade min äl med ägglossningstest. Kan även tillägga att vi använde oss av clearblues spermiestimulerande glidmedel. 
     Okej, då kanske man får ett plus iaf :) har känt äl smärtor men INTE äl flytning, Åxå ätit pergotime 1 kur. hade 2 ägg denna äl så hoppas iaf att 1 blitt en bebis :)
  • I have a kid
    Hannipie skrev 2014-03-05 21:01:01 följande:
    det tar ändå ett tag för ägget att röra sig mot livmodern.  Vi hade inte sex förrän dagen efter äl. 
    Vi körde stenhårt på varannan dag eftersom en gynekolog rekommenderade det. 
    på det sättet är simmarna fräsch och pigga. Sex för ofta eller för sällan eftersomkvaliten tydligen kunde försämras :)
     Oj va olika till oss sa dom varje dag, men hmmmm alla säger olika....
  • nicopej

Så himla trött på att vänta på mens för att kunna börja med pergotime efter. Började äta provera 10 dar för att få mens tidigare än jag brukar då den kommer mellan vecka 6-8. Men nu har det gått 12 dar sen jag slutade med proveran och barnmorskan säger mellan 5-10 dar normalt. Så nu  måste jag in på ultraljud på måndag för att kolla varför den inte kommer. Och negativt på stickan så inget sånt kul på gång. Åhh så segt! Att inte ens tabletter kan funka!! Så väntar fortfarande på att få börja med pergotime med spänd förhoppning.

• Hannipie
    I have a kid skrev 2014-03-05 21:50:15 följande:
     Oj va olika till oss sa dom varje dag, men hmmmm alla säger olika....
    Skulle gissa att när det gäller sånt här så finns det rätt många åsikter och rön. 
    vi körde varannandag från dag 10 tills efter jag var säker på att äl var över.
    Fungerade den här gången...men det är ju tyvärr ingen garanti.
    tänk att det med att bli med barn ska vara vara så komplicerat och energikrävande...
  • nicopej

1 fint ägg visade ultraljudet i tisdags efter första dosen pergotime. Positivt fertilitets test i fredags o lördags men sexet gick åt helvete, sån jävla press o måste så vi misslyckades o misslyckades. Men en gång lyckades vi till slut i fredags o en gång ska ju räcka...även om vi inte tror det. Men så jävla jobbigt när man kämpar med gyn o piller o så ska man misslyckas med just sexet. Nån mer som inte fixar pressen jämt? Glädjen är ju borta! Men nu hoppas vi ändå på positivt svar om två veckor.

• Fiiaa
    nicopej skrev 2014-03-31 23:12:44 följande:

1 fint ägg visade ultraljudet i tisdags efter första dosen pergotime. Positivt fertilitets test i fredags o lördags men sexet gick åt helvete, sån jävla press o måste så vi misslyckades o misslyckades. Men en gång lyckades vi till slut i fredags o en gång ska ju räcka...även om vi inte tror det. Men så jävla jobbigt när man kämpar med gyn o piller o så ska man misslyckas med just sexet. Nån mer som inte fixar pressen jämt? Glädjen är ju borta! Men nu hoppas vi ändå på positivt svar om två veckor.

Så har vi hållit på i 1 år med schemaligg kallar jag de, det är jobbigt å psykiskt påfrestande. Framförallt för sambon. Vi kör ibland heminsemination så känns de lite bättre iaf. Än inget när man väl stoppat i sig tabletter å sånt!
  • I have a kid
    Fiiaa skrev 2014-04-02 09:52:42 följande:
    Så har vi hållit på i 1 år med schemaligg kallar jag de, det är jobbigt å psykiskt påfrestande. Framförallt för sambon. Vi kör ibland heminsemination så känns de lite bättre iaf. Än inget när man väl stoppat i sig tabletter å sånt!
     en fråga bara!

Hur  gör ni då nå inseminerar ?
  • I have a kid
    Fiiaa skrev 2014-04-03 19:20:08 följande:
    Vi har fått en pipet av läkaren!
     Kan man få det ?

frågade ni ?
  • nicopej

Undrar även jag ang heminsemination. Det låter ju tyvärr måste jag säga som en bra lösning för oss med. Men har ni köpt egen pipett el frågat kring det hos läkaren? Man hör ju att spermierna dör så himla fort utanför så d måste ju in jätte fort.

• Fiiaa

Sambon har prestations ångest så de sa jag till läkaren. Så hon föreslog en pipett, går även med en medicin spruta från Apoteket. De kan man få där om man frågar.

Vi gör såhär, sambon fixt sitt själv i en plast burk med lock, sen kan han ha den i armhålan eller nära pungen tills du känner dig redo, bra om simmarna känner kropps värme, sen inom en kvart fixar jag resten. Vi fick en sån spermaprovs burk hos läkare samt pipett.

Alltså när man lämnar sperma prov klarar ju dom sig upp till en timme.

Men man ska ändå skynda sig lite tror jag. De är ena chansen för oss just nu, önskar vi hade provat tidigare, är så många gånger man inte fått till de!

Så gjorde detta nu dagen innan äl å dagen efter säger min läkare är jätte bra!

Känns bättre än inget alla, även om chanserna kanske är mindre, dock säger min läkare att de är lika stor chans vid samlag eller såhär!

Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari