• Asiela

Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari

Jag fick för några dagar sedan reda på att jag troligen har PCO, utifrån ultraljud och det jag berättade. Tog tester för att utreda vidare. Jag fick provera utskriven för att få igång mensen och fick även pergotime. Jag fick ordinerat en halv tablett pergotime första omgången. Ska sedan på återbesök i jan för att se om jag haft ägglossning, annars ökas dosen. Känner mig lättad över att ha fått reda på vad som troligen är orsaken till att jag inte blivit gravid. Visserligen har vi inte försökt så länge (7 månader) men jag har under denna tid varit otroligt frustrerad över min kropp med ont i äggledarna och oregelbunden mens. Är tacksam över att jag så pass snart fick en tid på gyn för att kolla upp det som jag misstänkte. Så nu testar vi för första gången pergotime denna månad. Om jag räknat rätt borde jag börja min kur runt nyår. Är det någon annan som nyligen börjat/kommer börja med pergotime? Vore kul att följas åt på vägen mot ett plus :)

• Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari
  • Asiela
    4barnsmamma2014 skrev 2014-01-15 20:46:20 följande:

Nej... det är fjärde. Har fått alla tre mha Pergotime.

Ok:) hur många kurer tog det innan du blev gravid?

Jag avslutade min första pergotime kur för en vecka sedan. Jag har tagit äl test under flera dagar med det visar ingen glad gubbe. Hur lång tid tar det för dig att få äl från den dagen du tog sista tabletten?
  • 4barnsmamma2014

Det har alltid lyckats på första försöket är lite osäker på äl-dag så nu har jag köpt äl-stickor. Tänkte börja kolla på dag 12 och framåt.

• jemo2014

Jag har varit på konferens med jobbet i två dagar och det var skitjobbigt eftersom mina kollegor hintade om att jag snart skulle bli gravid och gå på ledighet typ... hundra gånger i olika omgångar. Det var JÄTTEjobbigt. Jag vet ju inte ens om jag KAN bli gravid i framtiden och jag har inte berättat för någon om att jag vill ha barn eller att vi försöker. Det är så förnedrande tycker jag, det där. Hur vågar folk? Det är så känsligt och väldigt, väldigt privat tycker jag.

Får ni också mycket sånt?

• Asiela
    4barnsmamma2014 skrev 2014-01-16 23:49:34 följande:

Det har alltid lyckats på första försöket smile1.gif är lite osäker på äl-dag så nu har jag köpt äl-stickor. Tänkte börja kolla på dag 12 och framåt.

Ok härligt! Då vet du ju att pergotime funkar bra för dig :)

Jag fick idag glad gubbe på äl test, yes!! Äntligen har jag ägglossning! För det kan väll inte bli glad gubbe om jag inte har äl...?
  • Asiela
    jemo2014 skrev 2014-01-17 12:23:43 följande:

Jag har varit på konferens med jobbet i två dagar och det var skitjobbigt eftersom mina kollegor hintade om att jag snart skulle bli gravid och gå på ledighet typ... hundra gånger i olika omgångar. Det var JÄTTEjobbigt. Jag vet ju inte ens om jag KAN bli gravid i framtiden och jag har inte berättat för någon om att jag vill ha barn eller att vi försöker. Det är så förnedrande tycker jag, det där. Hur vågar folk? Det är så känsligt och väldigt, väldigt privat tycker jag.

Får lite sånt, dock inte så mycket. Men jag reagerar också på det och känner mig otroligt obekväm i situationen.

Måste säga att jag fått en helt ny syn på det. För tyvärr var jag innan också en av dem som frågade vänner och bekanta "ska inte ni skaffa barn" eller "ska ni inte skaffa en till snart". Nu förstår jag hur otroligt jobbig den frågan är så jag frågar aldrig längre sånt.
  • 4barnsmamma2014
    jemo2014 skrev 2014-01-17 12:23:43 följande:

Usch vad dåligt!!

Jag fick höra mer sånt med andra barnet faktiskt. Alla höll på hela tiden "jaha när kommer nästa" "är det inte dags nu" osv osv
  • 4barnsmamma2014
    Asiela skrev 2014-01-17 16:24:16 följande:
    Ok härligt! Då vet du ju att pergotime funkar bra för dig :)
    Jag fick idag glad gubbe på äl test, yes!! Äntligen har jag ägglossning! För det kan väll inte bli glad gubbe om jag inte har äl...?
    Grattis, vad härligt!

Håller tummarna för er att det blir något denna månaden 
  • kärolajnan

Måste bara berätta.. Började med Pergotime i tisdags och ska ta sista tabletten imorgon.innan var jag otroligt rädd för biverkningarna jag läst om men jag har faktiskt inte känt av det ett smack! Tänk va olika det kan vara! Hoppas nu bara att det inte innebär att det inte fungerar lika bra! Vill ju så gärna ha ett plus på stickan..

• 4barnsmamma2014

Jag tar också sista tabletten imorgon Det är så spännande det här! Ska ni testa med äl-stickor? Det ska jag, fr.o.m. måndag.

• CaptainEm

jag fick mitt första plus NÅGONSIN den 12 januari. grät av lycka! då jag testa med äl.stickor flera gånger innan men aldrig funkat..

min första pergokur är över och nu väntar jag på BIM! viket borde vara imorgon eller måndag?

:D var också lite rädd och nervös för biverkningar men det var helt ok, lite svettningar och yrsel. så om det nu funkade så är det ju lätt värt att :D

Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari