• Asiela

Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari

Jag fick för några dagar sedan reda på att jag troligen har PCO, utifrån ultraljud och det jag berättade. Tog tester för att utreda vidare. Jag fick provera utskriven för att få igång mensen och fick även pergotime. Jag fick ordinerat en halv tablett pergotime första omgången. Ska sedan på återbesök i jan för att se om jag haft ägglossning, annars ökas dosen. Känner mig lättad över att ha fått reda på vad som troligen är orsaken till att jag inte blivit gravid. Visserligen har vi inte försökt så länge (7 månader) men jag har under denna tid varit otroligt frustrerad över min kropp med ont i äggledarna och oregelbunden mens. Är tacksam över att jag så pass snart fick en tid på gyn för att kolla upp det som jag misstänkte. Så nu testar vi för första gången pergotime denna månad. Om jag räknat rätt borde jag börja min kur runt nyår. Är det någon annan som nyligen börjat/kommer börja med pergotime? Vore kul att följas åt på vägen mot ett plus :)

• Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari
  • CaptainEm

jag ska tillbaka dag 21 i cykeln och ta blodprov, för att se om jag ägglossat!

MEN, jag har aldrig någonsin fått positivt på äl.test innan, men fick imorse en glad gubbe på äl.testet!?! gråter av lycka, då jag hoppas på äl. MEN vi hade sex igårkväll, så nu blev jag osäker om det är därför det visar positivt på äl.testet?? man måste väl kunna ha sex utan att det visas positivt på äl.testet?

jag använder mig av clearblue. tacksam för svar nu känner mig lite desperat! :)

• Gryndrömmen
    Asiela skrev 2014-01-12 09:44:57 följande:
    Okej tack för svar:) så då borde min mens komma inom några veckor ( om jag haft äl och om det inte tagit dig vid denna kur)

En annan fråga; Jag ska tillbaka dag 21 för blodprov för att se om jag haft äl av dosen pergotime. Tar jag bara ett blodprov och sedan kommer svaret via posten?
    Min gynekolog skulle ringa upp mig när han fått svaret.
    ♥ drömmen om ett gryn ♥ 101211 ♥
  • Gryndrömmen
    CaptainEm skrev 2014-01-12 10:48:38 följande:

jag ska tillbaka dag 21 i cykeln och ta blodprov, för att se om jag ägglossat!

MEN, jag har aldrig någonsin fått positivt på äl.test innan, men fick imorse en glad gubbe på äl.testet!?! gråter av lycka, då jag hoppas på äl. MEN vi hade sex igårkväll, så nu blev jag osäker om det är därför det visar positivt på äl.testet?? man måste väl kunna ha sex utan att det visas positivt på äl.testet?

jag använder mig av clearblue. tacksam för svar nu känner mig lite desperat! :)

Som jag sa innan är ägglossningstest inte tillförlitligt när man har PCOS så kan tyvärr inte ge dig något svar. Dock tror jag inte sex ska spela roll på äl-testet.
    ♥ drömmen om ett gryn ♥ 101211 ♥
  • CaptainEm

ok tack, jag har också läst det men måste lita äl.testen då det innan har fungerat för mig med dem.

men jag har inte PCOS utan bara PCO..

:)

• Novabusen
    Asiela skrev 2014-01-12 09:51:52 följande:
    Att kötiden är så lång i Karlstad! Tur att jag flyttat och (just nu) tillhör annat landsting som jag hittills upplevt är bra. Dock vill jag flytta tillbaka till Värmland, hoppas jag fått någon bebis innan dess.

Ja det finns en mening med allt, och man kan ju adoptera om man vill det :) jag och min sambo har redan pratat om att vi absolut ska adoptera om vi inte kan få egna barn.
    Att adoptera är ju ännu dyrare så det blir det inget med :) Ingen av oss vill det heller.

Får göra karriär istället, har anställningsintervju i slutet på januari för en chefsposition så jag får fokusera på jobb istället :) Mest synd om min man som vill ha 3 barn.. Men sånt är livet!
  • Asiela
    Novabusen skrev 2014-01-12 13:55:41 följande:
    Att adoptera är ju ännu dyrare så det blir det inget med :) Ingen av oss vill det heller.

Får göra karriär istället, har anställningsintervju i slutet på januari för en chefsposition så jag får fokusera på jobb istället :) Mest synd om min man som vill ha 3 barn.. Men sånt är livet!
    Då får jag önska dig lycka till på anställningsintervjun :)
  • Fiiaa
    CaptainEm skrev 2014-01-12 12:09:07 följande:

ok tack, jag har också läst det men måste lita äl.testen då det innan har fungerat för mig med dem.

men jag har inte PCOS utan bara PCO..

:)

Tycker du kan lita på testet! Något måste du gå efter! Alla får olika svar på hur vida testen funkar, min läkare har inte sagt som andra här! Så de verkar vara många råd!!

Jag har aldrig positivt innan jag började med pergotime, sen brukar jag inte testa, men i nov va de tur jag testade fick positivt på äl test redan dag 12 å hade själva äggloaaning dag 14, så de va tur jag kollade annars hade vi missat!!
  • CaptainEm
    Fiiaa skrev 2014-01-12 20:32:31 följande:
    Tycker du kan lita på testet! Något måste du gå efter! Alla får olika svar på hur vida testen funkar, min läkare har inte sagt som andra här! Så de verkar vara många råd!!
    Jag har aldrig positivt innan jag började med pergotime, sen brukar jag inte testa, men i nov va de tur jag testade fick positivt på äl test redan dag 12 å hade själva äggloaaning dag 14, så de va tur jag kollade annars hade vi missat!!

tack! jag har testat endel innan men aldrig fått positivt innan pergotime, och idag har jag sååå ont av ägglossning så kan med säkerthet säga att det stämmer :D jag har haft ont nagra dagar innan ägglossning men idag är det värre. känns ändå ok att ha så jääävla ont när det är för något bra :)
  • chow

om jag inte är gravid nu så ska jag börja med pregotime+ utredning med min man denna månad, har bim idag men ingen mens i sikte o neg gravtest.

• jemo2014

Tycker inte ni att det är jobbigt att planera för framtiden? Man vet ju inte liksom om det blir ett barn till slut... För vissa blir det ju inte det! Jag har till och med svårt att planera för sommaren för hela tiden tänker jag "orkar jag med det där om jag är gravid?". Dumt att tänka så kanske...

Men till mitt stora problem:
    Jag har blivit headhuntad och fått en fantastisk möjlighet till ett ordentligt karriärlyft, men vet inte om jag vågar? Tänk om jag blir gravid och de vill avsluta min provanställning?! Men tänk om jag INTE blir gravid och går miste om denna fantastiska möjlighet? Hjälp! Vad ska jag göra?

Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari