• Asiela

Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari

Jag fick för några dagar sedan reda på att jag troligen har PCO, utifrån ultraljud och det jag berättade. Tog tester för att utreda vidare. Jag fick provera utskriven för att få igång mensen och fick även pergotime. Jag fick ordinerat en halv tablett pergotime första omgången. Ska sedan på återbesök i jan för att se om jag haft ägglossning, annars ökas dosen. Känner mig lättad över att ha fått reda på vad som troligen är orsaken till att jag inte blivit gravid. Visserligen har vi inte försökt så länge (7 månader) men jag har under denna tid varit otroligt frustrerad över min kropp med ont i äggledarna och oregelbunden mens. Är tacksam över att jag så pass snart fick en tid på gyn för att kolla upp det som jag misstänkte. Så nu testar vi för första gången pergotime denna månad. Om jag räknat rätt borde jag börja min kur runt nyår. Är det någon annan som nyligen börjat/kommer börja med pergotime? Vore kul att följas åt på vägen mot ett plus :)

• Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari
  • Asiela
    Vela81 skrev 2014-01-02 19:26:39 följande:

Hej
    PCO sedan 2004, blev gravid med första barnen på första enkelkuren, andra barnet gravid utan hjälp. 
    Har nu försökt bli gravid med trean sedan juli 2012, blev utredd på gyn i början av sommaren och har hunnit ta tre enkelkurer pergo. Har på den tiden gått ner 13 kg på egen hand utan att få igång ÄL. Har cykler på 33-35 dgr

Har idag tagit sista tabl på dubbelkur Pergotime, ska på VUl den 7/1. Tanken är sedan att ta Ovitrelle spruta på cykeldag 20

Välkommen! härligt med två barn sedan tidigare :) synd att tredje inte kommit än. Ska du på vul för att se hur många ägg som släppts? Nää det är för tidigt eller?
  • Asiela
    Novabusen skrev 2014-01-02 17:24:20 följande:

Jag hade oxå tagit en tablett om jag varit du :)

Jo det ska bli spännande att höra vad fertilitetsläkaren säger. Dock vet jag att det är sjukt lång väntetid för IVF, ca 1 år enligt andra trådar så det känns inget positivt ändå :/

Får hoppas att det tog sig nu! Har mkt känningar och hoppet är det sista som överger en :) Har bim 9-13 jan ca, vet inte vad jag ska räkna på eftersom pergotime förlängde cykeln efter första kuren men det är bara att hålla ut :)

Oj är det så lång väntetid? Usch vad frustrerande! Jag håller tummarna för att det tog sig nu och att du får ett fint plus runt den 9-13 januari! :)
  • Novabusen

Ja det finns inte tillräckligt med resurser säger dom... Drygt...

Hoppas på det bästa denna månaden :)

• Vela81
    Asiela skrev 2014-01-02 20:01:27 följande:
    Välkommen! härligt med två barn sedan tidigare :) synd att tredje inte kommit än. Ska du på vul för att se hur många ägg som släppts? Nää det är för tidigt eller?
    Tanken är att se hur många ägg som vuxit till, här gör de VUL på dag 12-14. Stämmer inte det? 
  • Novabusen

Jag gjorde vul dag 12 efter första kuren, sen blodprov dag 22 eller 23 för att kolla om jag haft ägglossning. Efter andra kuren gjorde jag inga tester. Tillhör landstinget i värmland så det kanske kan skilja lite mellan länen :)

• Asiela
    Fiiaa skrev 2014-01-02 23:53:14 följande:

Jag hoppar in här med:)

Välkommen :)
  • Asiela
    Vela81 skrev 2014-01-02 21:50:45 följande:
    Tanken är att se hur många ägg som vuxit till, här gör de VUL på dag 12-14. Stämmer inte det? 
    Jo det stämmer säkert, jag har aldrig varit bra på att räkna :p.

Jag ska inte göra vul, bara ta blodprov dag 21.
  • Asiela
    Novabusen skrev 2014-01-02 22:49:17 följande:

Jag gjorde vul dag 12 efter första kuren, sen blodprov dag 22 eller 23 för att kolla om jag haft ägglossning. Efter andra kuren gjorde jag inga tester. Tillhör landstinget i värmland så det kanske kan skilja lite mellan länen :)

Tycker det är lite konstigt att jag inte ska på vul...utan bara ta blodprov.

Är du värmlänning? Det är jag :) men jag har flyttat och bor nu i Sörmlands län.
  • Åttiosjua

Jag slinker in med en fråga, någonting säger mig att det finns mycket kunskap här! Slutade med mina p-piller för över ett år sedan för att försöka bli gravid. Då jag inte fick någon mens konstaterade de på landstinget att jag hade pcos. Då väntetiden är lång där vände jag mig i stället till privata gyn. På landstinget sa de att jag kunde äta p piller en-två månader för att minska risken för cancer livmodern så det gjorde jag i okt och nov och fick då min mens. Har tid hos privata gyn den om ett par veckor för att påbörja fertilitetsutredningen (igen). Men så fick jag en ljusrosa blödning i går som håller i sig. Väldigt väldigt sparsam samt att jag har mensvärk typ. Kan de två månaderna av p-piller knaprandet satt i gång en naturlig menstruation?

Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari