• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • Neptun
    Erla skrev 2018-01-30 08:05:29 följande:

För vissa dippar den vanligen några dagar efter äl, för andra dippar den för att ett ägg fäster. Ibland kan det nog hända att något rubbar cykeln och mensen kommer tidigare. Kan också vara så att du inte alls haft äl än och att du därmed har en skum kurva. Orsakerna kan vara många :) jag hoppas på implantationsdip ^^ håller tummarna!

Tack för svar!!! :) Glömde tempa några dagar runt Äl men Är säker på att jag hade Äl den 21 då jag hade smärta som jag brukar. Detta är men första tempkurva men tempat samma tid varje dag... hoppas det är som du sa att ägget fäster och inget annat!! :)

Har lite svårt att fatta appen så kanske gjort nått fel i inställningarna
  • Jeex

Tyvärr ingen äl denna månaden och sedan en enveten influensa. Januari har helt enkelt inte varit min månad ;) Men nu börjar jag komma på banan igen och kan tempa igen :)
  • MissKelli
    Neptun skrev 2018-01-30 09:21:35 följande:
    Tack för svar!!! :) Glömde tempa några dagar runt Äl men Är säker på att jag hade Äl den 21 då jag hade smärta som jag brukar. Detta är men första tempkurva men tempat samma tid varje dag... hoppas det är som du sa att ägget fäster och inget annat!! :)

Har lite svårt att fatta appen så kanske gjort nått fel i inställningarna
    Det ser inte ut som att du hade ÄL den 21a. Smärtan behöver inte vara när det släpper, utan kan vara både innan och efter av olika anledningar. Du kan ha haft ÄL den 23e, men det är ytterst oklart då temphöjningen var så pass svag. Skulle kunna vara den 26e också, men då krävs det att tempen höjs imorgon igen för att FF ska sätta ut den. 
  • stragge

Alltså va är detta ?? Varför är den så hoppig? :/ tar tempen samma tid + - 1 timme, sovit ordentligt så tänker att de inte kan va de som är felet i alla fall..

• FrokenEmme

Hej! Jag är nybörjare på detta och hoppade på tempningen två dagar innan min beräknade ÄL, jag har förstått att man ska börja på mensens första dag egentligen.

Jag har regelbunden mens, mellan 27-28 dagar. Borde haft äl dag 14-15 i cykeln och inte dag 20?

Kan någon förklara detta med coverline för mig? Kan den basalatemperaturen ändras från månad till månad? Varför är min kurva som en Bergochdalbana? Hur påverkas temperaturen av dålig nattsömn? (Småbarns mamma)

Eftersom tempen sjönk så morse så antar jag att det inte blir någon bebis denna månaden heller. ????

Tack på förhand! :)

• Mimipig
    FrokenEmme skrev 2018-01-30 21:07:07 följande:

Hej! Jag är nybörjare på detta och hoppade på tempningen två dagar innan min beräknade ÄL, jag har förstått att man ska börja på mensens första dag egentligen.

Jag har regelbunden mens, mellan 27-28 dagar. Borde haft äl dag 14-15 i cykeln och inte dag 20?

Kan någon förklara detta med coverline för mig? Kan den basalatemperaturen ändras från månad till månad? Varför är min kurva som en Bergochdalbana? Hur påverkas temperaturen av dålig nattsömn? (Småbarns mamma)

Eftersom tempen sjönk så morse så antar jag att det inte blir någon bebis denna månaden heller. ????

Att de röda linjerna är streckade och inte heldragna beror på att ff är osäker på om den satt ut korrekt. Om du får mens imorgon tex och fyller i detta är det möjligt att ff flyttar ÄL till tex cd14 istället. Ju mer data och ju fler månader du tempat, desto bättre blir ff på att hitta din ÄL. Coverline är bara en stödlinje, den betyder inget i sig.
  • Erla
    stragge skrev 2018-01-30 17:49:43 följande:

Alltså va är detta ?? Varför är den så hoppig? :/ tar tempen samma tid + - 1 timme, sovit ordentligt så tänker att de inte kan va de som är felet i alla fall..

Kan vara så att du är en av dem som behöver tempa exakt samma tid. +- 1timme kan vara orsaken till att temperaturen skiljer sig så mycket.
  • Erla
    FrokenEmme skrev 2018-01-30 21:07:07 följande:

Dina fertila flytningar tyder på att äl skedde runt cd17-18. Även tempen ser ut att kunna stämma med det. Alla har inte äl på dag 14 även om de har en regelbunden standardcykel.

Dålig nattsömn ger oftast högre temperaturer, men även detta kan skilja sig från person till person. Det bästa är att jämföra dig med dig själv :)

Ja, coverline kan ändras från cykel till cykel. Du har tempar lite för lite för att jag ska uppleva den som hoppig. Jag tycker den ser rätt normal ut i "hoppighet".

Dippen du fick idag kan orsakas av flera faktorer. Du kan ha tempar vid fel tidpunkt, ett ägg kan ha fäst, mensen är på ingång, en hormonell orsak (vanligt!). Eftersom du brukar ha 27-28 dagars cykel bör det ju vara 3-4 dagar till BIM så väntar och se vad som sker med din temperatur imorgon :)
  • FrokenEmme
    Erla skrev 2018-01-30 23:45:06 följande:

Dina fertila flytningar tyder på att äl skedde runt cd17-18. Även tempen ser ut att kunna stämma med det. Alla har inte äl på dag 14 även om de har en regelbunden standardcykel.

Dålig nattsömn ger oftast högre temperaturer, men även detta kan skilja sig från person till person. Det bästa är att jämföra dig med dig själv :)

Ja, coverline kan ändras från cykel till cykel. Du har tempar lite för lite för att jag ska uppleva den som hoppig. Jag tycker den ser rätt normal ut i "hoppighet".

Dippen du fick idag kan orsakas av flera faktorer. Du kan ha tempar vid fel tidpunkt, ett ägg kan ha fäst, mensen är på ingång, en hormonell orsak (vanligt!). Eftersom du brukar ha 27-28 dagars cykel bör det ju vara 3-4 dagar till BIM så väntar och se vad som sker med din temperatur imorgon :)

Tack för ditt svar! Jag kollade tempen nu och den ligger på 36.6 idag också så det återstår att se om mensen kommer i dagarna :)
  • FrokenEmme
    Mimipig skrev 2018-01-30 23:00:40 följande:

Att de röda linjerna är streckade och inte heldragna beror på att ff är osäker på om den satt ut korrekt. Om du får mens imorgon tex och fyller i detta är det möjligt att ff flyttar ÄL till tex cd14 istället. Ju mer data och ju fler månader du tempat, desto bättre blir ff på att hitta din ÄL. Coverline är bara en stödlinje, den betyder inget i sig.

Tack för ditt svar! :)
Svar på tråden Tempar/Fertility friend