• MissKelli

Tempar/Fertility friend

Hejhej! Första cykeln jag tempar. Läste boken  "taking charge of your fertility" innan jag började. Förstod det då som att när tempen dippar brukar man få mens samma dag. Iallafall dagen efter. 

Så här ser min cykel ut. Dippade fredag morgon, sov ut länge på lördagen så kan inte räkna med lördagens höga temp. Sen låg temp idag med. Ingen mens ännu dock. 

Har någon av er haft tempdippen några dagar innan mens förr?

Kan tillägga att jag slutade med p-piller sista okt. Kan det vara det som spökar?

• MissKelli
    lilaemma skrev 2017-10-01 13:52:33 följande:
    Visserligen rejäl dipp, men fortfarande över älstrecket. Är dock lite osäkert med att du haft äl, då tempen innan är så få dagar...

Ja, det kan ju vara så. NC och FF är överens om ÄL, men ja det är synd att termometern kom i brevlådan så sent i cykeln. Tappen märkte jag stor skillnad på iallafall. Verkligen mjuk och öppen innan, och nu fast och stängd. Ändrade sig precis i samband med när diagrammet säger att ÄL var. Och tempen höll sig ju uppe rätt så länge iallafall. 

Tycker bara att det är konstigt att den sjönk och mensen inte kom. Det tyder ju knappast på graviditet iallafall. Så kanske är så att ÄL uteblev och tempen spökar efter p-piller. 

• MissKelli
    Mimipig skrev 2017-10-01 18:11:34 följande:
    Min temp dippade rejält på BIM när jag blev gravid så jag säger att så länge inte mensen kommit är allt möjligt. Fast jag får erkänna att min temp även dippat dagen före mens. Men än finns hopp!
    Mensen kom för nån timme sedan. Var bara en före-mens-dipp. Hoppas på bättre lycka nästa gång :)
  • MissKelli
    Eleonoratösen skrev 2017-10-06 22:49:22 följande:
    Men tack i alla fall. Några tips för att få bättre mätning? Om man vaknar och går tex på toa på natten, ger det högre eller lägre temp? Jag mäter muntemperatur, för och nackdelar?

Inser att 2900 sidor är en del att läsa!

Som jag förstår det ska man sova min tre timmar sammanhängande innan man tempar. Alltså, om du går upp på toa på natten men sen hinner sova tre timmar innan alarmet ringer ska det inte vara några problem men om det är mindre än så kan tempen bli högre. 

Tempen i munnen är lägre än i analen och vaginan, men så länge du alltid mäter på samma ställe ser du ju ändå höjningen osv. Ett tips är att slå på termometern när den redan är i munnen, inte innan. Det ska minimera variationer. 

Sen ska man försöka sova ungefär samma mängd timmar varje natt, och mäta vid ungefär samma tidpunkt. Varje timme du sover längre höjer tempen. Jag brukar ställa alarm på helgen för att tempa för att sedan sova vidare :)

• MissKelli
    Belinday skrev 2017-10-27 06:16:54 följande:

Dagens kurva, tempen börjar dala.

Behöver inte betyda något negativt ännu. Hur lång lutealfas brukar du ha?
  • MissKelli
    Belinday skrev 2017-10-29 10:31:25 följande:

12 dagar lutealfas är det normalt? Låter kort i mina öron, konstigt att den här ändrat sig så här ser senaste månaderna.

12-16 dagar är normalt. Kortare än 10 är problematiskt, men 12 dagar tycker jag inte du ska oroa dig för. 

Lutealfasen brukar sällan variera med mer än +/- 1 dag, är det mer än så det har varierat för dig?

• MissKelli
    tempnörden skrev 2017-11-24 09:00:24 följande:
    Vet inte om bilden kom med?

Men vad är detta, varför går min temp upp och upp, är jag på väg att bli sjuk?
    Är frusen av mig på kvällen, tänk om det är feber ändå :(
    Jag som tänkte att detta var nåt bra!
    Nu blev jag deppig.
    Antingen är du gravid eller sjuk ;) Den höjs ju från en rimlig tidpunkt då ägget kan ha fäst. Jag har lite samma denna månad! Tempen höjdes all time high ÄL+8 och har stannat rätt högt. Jag tror dock i mitt fall att jag är sjuk. Jag försöker inte bli gravid och har haft kondom hela fertila delen cykeln (med lite extra marginal) och har inte märkt att den ska ha gått sönder iallafall!
  • MissKelli
    tempnörden skrev 2017-11-25 11:06:53 följande:

Tempen fortfarande hög, 37 idag igen så testade och fick ett plus! :D

Men vad roligt! Grattis! :D 
  • MissKelli
    becca90 skrev 2017-12-17 12:23:02 följande:
    Så här ser min kurva ut. Hade äl 4 el 5. Hoppas den går upp imorn igen!!
    Det ser inte ut som att du haft ÄL ännu. Vad är det som gör att du tror att du haft det? 
Svar på tråden Tempar/Fertility friend