-
Men ett positivt ÄL-test är ju ingen garanti för att det faktiskt släpper. Så länge du har mätt rätt tid skulle ju kurvan visa att äl varit. Ser inte ut som att du haft en ihållande temphöjning?becca90 skrev 2017-12-18 11:07:49 följande:För att jag hade positivt än test.. kollade i appen och alla tider är konstiga och ställer in sig själv. Ställde tillbaka dom till klockan 9 som är när jag tar tempen och nu är alla runda ifyllda .
-
becca90 skrev 2017-12-18 11:13:40 följande:
Möjligtvis dag 50! Men tycker tyvärr inte det finns någon tydlig temphöjning. Hur brukar din temp ligga efter ÄL? Och innan? Du har dock väldigt hög temp i allmänhet, känns ovanligt att ligga så högt innan ÄL.
Har den legat lägre tidigare i cykeln?
-
becca90 skrev 2017-12-18 11:14:52 följande:Jaha okej jag är helt ny på detta så jag vet inte hur det funkar.. tack för hjälpen
Okej, jag förstår! Tempen behöver höjas minst 0,2 och hålla sig höjd cykeln ut för att ÄL ska ha varit. Ofta höjs den dock med ca 0,5 grader. I ditt fall skulle det innebära otroligt hög temp. Tempar du vaginalt/analt? Tänkte då tempen är så hög? Eller har du någon sköldkörtelproblematik?
En annan förklaring skulle vara om ÄL var tidigare än den fjärde, så att du endast fått med tiden mellan ÄL och BIM och att det är därför tempen är hög och ingen ÄL "syns" på grafen.
-
Eleonoratösen skrev 2018-01-02 10:04:55 följande:
Hej! Hur går det för er?!
Appen ändrade dag för ÄL och det kändes väl rimligt men alldeles för sent. (28-29 dagars cykel) Jag fattar ju själv att det blir inget av detta, men försöker intala mig att det är bra underlag när det blir utredning. Imorgon ska jag till läkare pga av alla spotting s så hoppas jag får låna 5 minuter av min tid att fråga om varför min cykel är så konstig. Annars är det ett halvår kvar innan vi kan få hjälp.
Testat med progrestonkräm sedan ÄL och faktiskt inga spottings. Tanken är att det nu ska skjuta på BIM så trots att fattar att de nog inte är troligt att det blir något så hoppas jag! Har i alla fall hittills *peppar peppar* mått bra av krämen...
Varför är du så säker på att det inte blir något av denna månad? Ni har väl tajmat liggandet rätt bra? :) Eller visst är X:en när man legat? I så fall är väl två dagar innan ÄL och samma dag jättebra?
Hoppas att du får några svar på ditt läkarbesök!
-
Aha jag förstår! Ja det kan vara svårt för ett ägg att fästa på en lutealfas som är kortare än 10 dagar. Hoppas att progesteronkrämen hjälper! :)Eleonoratösen skrev 2018-01-02 12:37:38 följande:Jo, men verkar ha defekt lutealfas på 8-10 dagar. Verkar som att då får kroppen inte tid till att starta en graviditet. Jag har haft spottings 3-4 dagar innan mens och tempfall innan. Har försökt läsa på och det verkar som att ibland släpps ägget för sent och då är "övermoget" men det kan även vara att jag har för lite progreston. Så det enda jag kan göra själv är att testa sådan kräm.
Hade ju standard cykel förr med lutealfas på 14 dagar. Men jag lever på hoppet. Vill ju såå gärna bli gravid! -
Jag tror att den kommer att ändra igen till CD21. Tror du hade ÄL då, och att det där är en s.k. fallback rise. Men även om det skulle vara som FF säger så har ni ju legat på bra ändå :)Natttis skrev 2018-01-03 00:57:27 följande:
Nu har fertili friends ändrat äl jag blir inte klok
-
Ser verkligen lovande ut. Brukar du ha så lång lutealfas? Passerar man 18 är man gravid. Så ser verkligen ut så! Äl+16 idag eller? :)Hellan skrev 2018-01-09 20:44:54 följande:
BIM i söndags, tempen fortsatt hög och inga Spotings. Gäspar mig genom dagarna, känner mig varm och lite ömma bröst. Börjar hoppas på ett +, men har inte vågar testa ännu, kanske torsdag morgon då börjar jag jobba sent annars blir det fredag EM eller lördag morgon. Får se hur tempen beter sig och hur länge jag kan vänta.
-
Du måste klicka på "temperature disgarded" för att den ska ta bort den. Gör du så på CD16-18 kommer den nog sätta ut ÄL.Belinday skrev 2018-01-19 09:23:38 följande:Kanske är så men tryckte i att jag var sjuk när tempen va så hög men de hjälper den tydligen inte då :)
-
discarded så klart.. :)MissKelli skrev 2018-01-19 09:25:52 följande:Du måste klicka på "temperature disgarded" för att den ska ta bort den. Gör du så på CD16-18 kommer den nog sätta ut ÄL.
-
Menar du att du går efter datum i kalendern? För att veta när mensen beräknas komma behöver man veta hur lång lutealfas (tiden mellan ÄL och mensen) man har. När man vet när ÄL varit kan man räkna ut när mensen ska komma. Min kurva går alltid upp, upp och upp och är som högst sista dagen i cykeln för att sedan krascha på mensens första dag.becca90 skrev 2018-01-22 09:54:22 följande:
Ni som är experter!! Varför går tempen upp på bim +1? Får alltid mensen 21a.
-
Vissa får en extra höjning om de är gravida. En s.k. trifasisk kurva. Det är dock för tidigt att se när endast en temp är hög. Sen kan man ha trifasiska kurvor även utan att vara gravid.becca90 skrev 2018-01-22 09:54:22 följande:
Ni som är experter!! Varför går tempen upp på bim +1? Får alltid mensen 21a.
-
Det ser inte ut som att du hade ÄL den 21a. Smärtan behöver inte vara när det släpper, utan kan vara både innan och efter av olika anledningar. Du kan ha haft ÄL den 23e, men det är ytterst oklart då temphöjningen var så pass svag. Skulle kunna vara den 26e också, men då krävs det att tempen höjs imorgon igen för att FF ska sätta ut den.Neptun skrev 2018-01-30 09:21:35 följande:Tack för svar!!! :) Glömde tempa några dagar runt Äl men Är säker på att jag hade Äl den 21 då jag hade smärta som jag brukar. Detta är men första tempkurva men tempat samma tid varje dag... hoppas det är som du sa att ägget fäster och inget annat!! :)
Har lite svårt att fatta appen så kanske gjort nått fel i inställningarna -
Det är inte tre tempökningar rent generellt. Det ska vara tre dagar med temp som är på en högre nivå. Är det första cykeln du tempar? Tänkte om du vet hur tempen brukar ligga efter ÄL? Din temp behöver nog hoppa upp till 36,5-36,7 ungefär och hålla sig där för att räknas som en höjning.stragge skrev 2018-02-21 10:14:58 följande:
Är det tre tempökningar som räknas som ägglossning? Eller är det kört om det gick ner idag som de gjorde för mig? Drömde att jag va med om en förlossning inatt så vet inte om tempen är pålitlig..
-
Kurvan är väldigt hoppig. Hur gör du när du tempar? Samma tid varje dag? Skippar dagen efter alkohol? Sätter in tempen i munnen innan du slår på den? Samma ställe i munnen varje gång? Om inte, så gör det :) Annars är detta nog ett resultat av att dina hormoner är lite i obalans. Säger som ensamärstark att det inte ser ut som att du har haft ägglossning ännu.Zandylina skrev 2018-03-09 21:54:27 följande:
Jag nyligen börjat med tempning som ni kan se, och fattar inte riktigt hela grejen hur och vad man ska se.
Enligt vad jag tror hade jag ägglossning antagligen runt 2-5/3 däimellan men vet ej säkert då haft lite problem med hormonerna i kroppen.
Jag bifogar min nuvarande kurva i hopp om att nån kanske kan göra mig lite klokare hur jag kan avläsa den och så?
Innan ägglossning ligger tempen på en lägre nivå, efter hoppar tempen upp ca 0,2-0,5 grader och håller sig på den högre nivån fram till mens. Då FF hittar ägglossningen sätter de ut en coverline och då brukar man rätt tydligt kunna se att nästan alla mätningar innan ägglossningen ligger under linjen och de efter ligger över. -
Zandylina skrev 2018-03-10 11:38:38 följande:Jag tar tempen i munnen alltid samma ställe till vänster nere under tungan så att säga, samma tid varje dag 07.05.. inte druckit alkohol på gud vet när så ej behövt skippa...slår alltid på temometern Innan stoppar i munnen. Så gör allt som man ska.
Ok detta med tempning verkar bara krångligt tycker ja haha... för enligt mina symtom å hur känt innan ska jag ha haft ägglossning denna veckan nu som gått, mes sannolikt runt måndagen... känner oftast av ägglossning...men antar att det ej blev någon denna gången då...åt provera som mellan 23/2-4/3 då min mens vart väldigt sen från Jan å kom i feb å GYN konstatera hormonrubbning... ej fått bortfallsblödningen som skulle kommit efter dock jätteskumt.. ugh hatar detta.
Tack för era svar!:DDu slår alltså på den innan du sätter den i munnen? Testa att slå på den när den är på plats på rätt ställe. Det är vad NC brukar tipsa om :)
Ja jag tror tyvärr att den uteblivit eller kommer senare denna cykel. Du verkar ju göra allting rätt så när dina hormoner är i balans igen kommer det synas på din kurva. Tror inte att du kommer att tycka att det är krångligt när du hållt på någon cykel till. För mig har det blivit en del av mina rutiner bara och apparna sköter ju tänkandet åt en så länge man tempar rätt.
-
Har du mätt innan du ens satt dig upp? Det låter som extremt höga temperaturer.johannastroberg skrev 2018-05-28 18:12:18 följande:
Jag har mätt på morgonen from i torsdags. :)
-
Tyvärr kan jag inte se att kurvan visar att du haft ägglossning. Kanske borde du gå hjälp med att få igång mensen så att du kan starta om?Cottiz skrev 2018-10-10 10:48:25 följande:
Hej! Ni om någon är duktiga på tempkurvor! Har ätit Letrozol i början av mensen vid slutet av Augusti. Hade min mens 27 - 20/8. Enligt Glow (tempapp) och FF på mobilen så hade jag ägglossning 23 september.
Testade negativt gravtest förra helgen.
Har inte testat mer, är på CD 45! Kan mensen förskjutas så mycket pga äggstimulerande medel? Eller kan jag vara gravid? Men kurvan är så ojämn som ni ser.
Ge gärna era input på min tempkurva, hade jag ÄL 23/9 ?
Kan jag vara gravid? Nån som kan dela sin tempkurva som blivit gravid?