• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej! Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2012. Vi blev i somras oförklarligt barnlösa och måste  vänta tills januari innan vi får kontakta gyn för att starta IVF. Någon som är i liknande situation?

• Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
  • hellohello84

Ellie: Nu hann jag ju inte gå igenom allt med hormoner och det, förutom att jag kan relatera till mina 6 pergotimekurer(som jag tyckte var hemska). Men mitt första tecken på graviditet så här i efterhand, jag förstod det inte då, var hugg i magen runt om naveln (höger, vänster och ovan). Molvärkt i punktform och hugg så jag till så jag vaknade på natten av det och trodde att det var blindtarmen. Lycka till. Kram

• Orka

Denna tråd är till för att gnälla, hurra, oroa sig, peppa, gråta, skratta. Ingen behöver ursäkta sig för att den är ledsen! Barnlöshet, IVF, pergotime, besvikelser, längtan, väntan. Det är tuffa grejer det här. Inget man sopar under mattan och låtsas som om det inte berör en.
    Ellie, jag förstår att du är ledsen. Jag förstår att du är förbannad på kliniken. Kanske är det lättare att genomlida besvikelsen över att det inte blev några ägg till frysen om du kan använda klinikens nonchalans till att bli arg på dem och kanalisera din ilska på dem. Om det är någon tröst så var vi också tvugna att vänta på brev, fastän att vi gick på privata sidan. Men i vårt fall så kom brevet på utsatt tid. Och det var ju ett positivt besked. Så vi behövde inte bli arga på någon.

För oss tog det tre försök innan det lyckades. Då slapp jag hormoner de två sista försöken. Det är såklart tuffare att börja om med sprutor, men GE INTE UPP! Så här i efterhand känns det som om tre försök var INGENTING jämfört med belöningen nu. Många får kämpa så otroligt mycket mer, all heder åt dem!

Hoppet finns kvar! Hoppas den lilla klatten fastnar!

• Calqyl

Så tråkigt Ellie att det inte blev några till frysen :( hoppas hoppas det tar sig nu så du inte "behöver" dom. Usch ja ruvtiden är tufft, så mycket känslor och som hela tiden pendlar mellan hopp och förtvivlan..

Själv har jag lyckats sätta mig i samma sits som i höstas, arbetsintervju och återföring på samma vecka.. Det var ju sjukt tufft sist så nu funderar jag på att skjuta upp återföringen men samtidigt har jag gjort det såå många gånger...

Orka - låter helt underbart att sitta tillsammans med sin man och känna sparkar :)

Kram på er och hoppas ni får en fin helg!

• Elliie84

Hej och tack för att ni tar er tid att svara. Kändes mycket bättre efter mitt lilla sammanbrott. Behövde nog få ur mig det.... Alla rädslor och tankar man bär på, det kan ju omöjligt vara hälsosamt :/

Kände efter detta att hoppet var ganska ute, även med det ägget som återfördes. Var helt inställd på det så tog ett test igår då jag skulle haft min mens som inte kom. Fick ett svagt, svagt plus som typ inte syntes alls och jag tänkte att jag inbillade mig. testa igen i förmiddags (med RFSU:s "testa ofta"-tester) och fick ett svagt plus igen som knappt gick att se men som blev starkare efter typ tio minuter. Vad tror ni?

Är på ruvardag 10-11 beroende på när man räknar ifrån. Tog ovitrelle den 7/2, äggplock 9/2 och återförande den 11/2.

Har ju haft ömma bröst, svullen mage och molvärk sedan återförandet men skyller alla dessa symtom på Lutinuset. Inatt vaknade jag av att jag fick hugg i livmodern och har idag molande värk (eller mer som att det känns svullet down there...) Ingen mens än så länge heller, men har hört att den kan dröja vid IVF? Mensen går som en klocka vanligtvis och kommer alltid på utsagt datum. 

Blir tokig här... Om man tittar på båda testen nu så syns det tydligt men man ska ju inte läsa av dem efter 30 minuter står det. Vafan ska man tro?

Vad tror ni? 

• Elliie84

Calqyl- när har du återförande? Låter som en knepig sits. Kanske bättre att skjuta upp det tills det är lite lugnare? Jag är så glad att jag tog ledigt dagarna runt äggplock och återförande, var så mycket tankar som snurrade så jag fick inte nånting gjort ändå. Det var skönt att bara fokusera på IVF:en även om man hade en del tid över att grubbla :/

• Orka

Hej Ellie! 
    Spännande att mensen har uteblivit! För min del kom mensen som vanligt igång med småblödningar flera dagar före mensdagen vid mitt första försök, som misslyckades.
    Jag hade lite samma problem som du när jag skulle testa den gången då det var positivt. Ingen mens på mensdagen, men testerna visade negativt Förutom när tiden hade gått ut för avläsning, då visade de positivt tror jag.
    Gå och köp ett dyrt test från Clearblue! Det är det värt! Sen kan det ju vara så att man gärna vill testa så fort mensen uteblivit och att det för vissa kan vara lite för tidigt att se några hormoner än. Men för de flesta borde det ju funka. Men använd inte de där billiga testen! Jag provade negativt i fem dagar efter utebliven mens tills jag köpte Clearblues digitala test! Så himla skönt att få det svart på vitt!

Calqyl, du har det verkligen tufft du! Jag tänker själv tillbaka på hur min man och jag kämpade på med nytt jobb, flytt och IVF samtidigt. Det var inte särskilt kul. Men jag tycker inte att du ska skjuta upp återföringen för att du ska på jobbintervju. Det kommer vara jobbigt ändå. Så lite mer jobbigt hit eller dit.... Men du måste så klart känna efter själv och tänka på hur du mår!

• Elliie84

Ja det känns overkligt på något sätt... De två första testerna visade svagt positivt och sedan starkare efter typ 20-30 minuter. Tog ett till på eftermiddagen och den visade ett streck efter 5 minuter, det var svagt men man såg det tydligt. Ska man inte tro att på det då. Efter 3 positiva? Tänkte testa i morgon också så får vi se :)

Orka skrev 2015-02-22 20:38:18 följande:

Hej Ellie! 

Spännande att mensen har uteblivit! För min del kom mensen som vanligt igång med småblödningar flera dagar före mensdagen vid mitt första försök, som misslyckades.

Jag hade lite samma problem som du när jag skulle testa den gången då det var positivt. Ingen mens på mensdagen, men testerna visade negativt Förutom när tiden hade gått ut för avläsning, då visade de positivt tror jag.

Gå och köp ett dyrt test från Clearblue! Det är det värt! Sen kan det ju vara så att man gärna vill testa så fort mensen uteblivit och att det för vissa kan vara lite för tidigt att se några hormoner än. Men för de flesta borde det ju funka. Men använd inte de där billiga testen! Jag provade negativt i fem dagar efter utebliven mens tills jag köpte Clearblues digitala test! Så himla skönt att få det svart på vitt!

Calqyl, du har det verkligen tufft du! Jag tänker själv tillbaka på hur min man och jag kämpade på med nytt jobb, flytt och IVF samtidigt. Det var inte särskilt kul. Men jag tycker inte att du ska skjuta upp återföringen för att du ska på jobbintervju. Det kommer vara jobbigt ändå. Så lite mer jobbigt hit eller dit.... Men du måste så klart känna efter själv och tänka på hur du mår!

• hellohello84
    Elliie84 skrev 2015-02-22 21:26:49 följande:

Ja det känns overkligt på något sätt... De två första testerna visade svagt positivt och sedan starkare efter typ 20-30 minuter. Tog ett till på eftermiddagen och den visade ett streck efter 5 minuter, det var svagt men man såg det tydligt. Ska man inte tro att på det då. Efter 3 positiva? Tänkte testa i morgon också så får vi se :)

Håller tummarna för dig! När jag testade i julas var det samma för mig, extremt svagt streck på BIM som blev starkare efter testtidens slut. Dagen efter lite men bara lite starkare och starkt plus på tredje dagen och tog då ett digitalt dyrt test på em som sa gravid! :) När man har försökt så länge som vi alla i gruppen så är det svårt att tro att det verkligen är sant. Kan knappt tro på det än och är nu i vecka 12. Ska göra KUB UL i veckan. Hoppas att det blir mer verkligt efter det. Första gången min sambo är med då också. Kram
  • Ylle99

Ellie - har du tagit nytt test idag på morgonen?

Jag väntar med spänning :)!

Hello- redan v12!?!? Jösses va tiden går! Spännande! Det blir absolut mer verkligt när man gör ul och ser en liten krabat för inne. Vi gjorde ju två vul och tre ul innan han kom ut och det var på ul i v.12-13 som vi fick den bästa bilden på barnet. Han fick plats på hela bilden liksom.

Otur, Calqyl!!! Att allt ska hända på samma gång, vad är oddsen!? Hur du än väljer att göra kommer det säkert gå jättebra! Du är ju rutinerad nu ;).

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?