• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej! Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2012. Vi blev i somras oförklarligt barnlösa och måste  vänta tills januari innan vi får kontakta gyn för att starta IVF. Någon som är i liknande situation?

• Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
  • Elliie84

Åh grattis Calqyl!! Vilken underbar nyhet. Jätteglad för er skull :)

• Calqyl

Tack alla :)

Men vad svårt det är att inte oroa sig. Jag undrar hur tankarna går hos de som blir gravida på typ tredje försöket. Om de bara njuter förfullt från dagen de får positivt eller om du också oroar sig för tidigt missfall. Det är ju så svårt att försöka tänka på annat när jag hela tiden måste tänka på vad jag gör. På tisdag ska jag flyga med jobb, en timme dit och en timme tillbaka, bör väl inte vara några problem eller vad tror ni?

Så skönt besked Ylle! Hoppas nu ni får vara friska och bara ha det bra :)

Noomi tror inte jag kommer få ta några sprutor, får väl se om de hör av sig när jag lämnat det positiva beskedet på torsdag. Det är då jag har testdag och på min klinik ringer man till en brevlåda och pratar in beskedet.

• Orka

Stora grattiskramar till dig Calqyl! Solig
    Det var verkligen din tur nu! Jag är så glad för din skull! Du ser, det var inte mensvärk trots allt. {#emotions_dlg.flower}
    Jag vet inte om folk som blivit gravida snabbt på egen hand också oroar sig över missfall. Det är nog väldigt personligt, beroende på om personen har många vänner eller släktingar som råkat ut för exempelvis missfall. Vi som har erfarenhet av ofrivillig barnlöshet har ju blivit väldigt medvetna om att vägen mot en graviditet kan vara allt annat än solskenshistorier. Det vet ju inte minst du Calqyl!
    När jag blev gravid på andra frysåterföringen så var jag såklart lite orolig för missfall i början, men sen orkade jag inte oroa mig mer. Det hade ju varit så tufft med barnlösheten och IVF och relationen. Så då började jag leva som om missfall inte skulle hända. Och om det skulle hända, så fick jag ta det då, tänkte jag. 

• Ylle99

Än en gång, Calqyl, jag är så glad för din skull! Jag tror det är många som oroar sig de där första veckorna så du är nog i gott sällskap ;). Jag tror inte det ska vara nån fara med en flygtur.

Noomi - va roligt med USA! Och du har snart passerat halva tiden som gravid. Tiden går så väldigt fort! Den sista halvan är ju lite roligare, tycker nog jag iaf. Det är ju då man verkligen blir varse att det finns något där inne.

Orka- nu är det verkligen inte lång tid kvar! Jag gick upp minst 15kg. Det var det vågen visade sista gången jag vägde mig. Sista veckan svullnade jag upp väldigt. Benen var som stockar så det var nog några kg till ;).

Har ni hunnit med nåt barnvagnsinköp? Har du börjat läsa på/förbereda dig inför förlossningen? Det som händer händer och det är svårt att styra över vad dom sker, men jag tror det är klokt att vara lite påläst om de olika smärtlindringsmetoderna.

Det är så roligt att följa alla! Det är ju en sån fantastisk resa när det väl funkar. Det är värt att kämpa för!

• Orka

Ja nu är det inte långt kvar. Vecka 38 börjar imorgon. Vi har köpt barnvagn och en massa barnprylar. Det kändes jättekonstigt först, att VI skulle köpa sånt. Men nu börjar det kännas allt mindre konstigt att vi ska ha barn. Från det att ägget fäste så har vår graviditet varit som vilken som helst.

Jag har ökat 16 kg nu. Jag äter ganska mycket och kan inte träna så mycket. Hoppas på att kunna träna upp mig snart igen.

Skönt att sonen mår bra, Ylle!

Igår gick vi en profylaxkurs på nätet. Den var ganska bra men lite tråkig. Det finns nog bättre. Den hette Annas profylax och kostar 700 kr. Lite väl dyrt. Som tur är får jag friskvårdsbidrag för den. Så har vi gått på föräldrakurs också. På fredag jobbar jag sista dan sen ska jag vila mig i form.

• Calqyl

Hej!

Hur är det med er? Hur känns det att vara hemma Orka? Måste kännas konstigt att inte gå till jobb :)

Vi har fått tid till vul nu, det blir den 7 maj. Jag längtar som en galning samtidigt som jag är livrädd. Har kommit på mig själv att jag inte tänker mig som gravid, känns mer som jag är dagarna mellan insättning och testdag. Denna gången har vi inte heller berättat för någon, vi ska vänta tills efter vul.

Kram på er alla!

• Orka

Hejsan!
    Det är skönt att vara hemma Cool. Jag försöker se till att vara utsövd så mycket det går, för man vet ju aldrig när förlossningen startar. De första dagarna fixar jag med allt som jag skjutit framför mig. Som att ansöka om föräldrapenning, kolla upp barnförsäkringar, testa TENS-apparaten som vi hyrt från barnmorskan (som ska ge smärtlindring genom elektrisk aktivering), packa väska med mera. Det är bråda dagar. För plötsligt blir det ju så tydligt att förlossningen är nära. 5 maj beräknat. Barnets huvud trycker på i bäckenet. Krabaten vill nog gärna ut snart, för det är trångt för den.

Calqyl, det är som en overklighetskänsla att vara gravid. Något som varit ouppnåeligt så länge och som plötsligt blir verklighet men samtidigt så skört. Jag förstår att du är ängslig inför ultraljudet. Jag håller tummarna för dig! (Om jag inte har fullt upp med att pressa fram en bebis, för då kommer jag nog att ha glömt det tillfälligt Flört)

• Calqyl

Ja det är väl en hel del att ordna med, tänk att det kan ske vilken dag som helst nu! Och det är helt okej om du inte tänker på mig under förlossningen ;)

Idag har jag mått ganska illa till och från hela dagen, jag har gjort det tidigare men vet inte om det beror på att jag är gravid. Är lite rädd att jag på nått sätt framkallar symtom för att jag så gärna vill få bekräftat att jag är gravid :/

• Orka

Om du har gravidsymtom så är det säkert gravidsymtom. Jag var skengravid en massa gånger men de riktiga symtomen var annorlunda. Illamående kanske man kan inbilla sig, det gjorde jag en gång. Men ihållande illamående är svårare att lura i sig själv. Yrsel hade jag i början av graviditeten, men aldrig innan. Du är på smällen, det tror jag det! Hur känns det i kroppen?

Jag har svårt att ta det lugnt. Jag är en rastlös själ. Igår var jag runt och gjorde en massa ärenden och idag var jag nere i tvättstugan flera rundor. Kroppen skriker åt mig så nu måste jag verkligen lyssna på den. Imorgon ska jag ta det lugnt. Hoppas jag.

• Ylle99

Orka- jag känner igen det där rastlösa från andra höggravida. Har man energi tror inte jag det är farligt att vara igång! Sen behöver man ju inte gå på värsta träningspassen eller påbörja renovering ;) men att göra roliga saker är säkert bara bra. Man kan ju inte gå runt och bara tänka på att just ta det lugnt ;).

Calqyl- det låter bra med lite symtom. Man vill ju gärna känna nåt ;).

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?