• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej! Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2012. Vi blev i somras oförklarligt barnlösa och måste  vänta tills januari innan vi får kontakta gyn för att starta IVF. Någon som är i liknande situation?

• Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
  • Orka

Grattis Ellie till graviditeten! Solig

Och ett stort krya på dig! Överstimulering verkar hemskt. Ylle99 har antytt att det var jättejobbigt. Jag blev lite orolig när du pratade om att du hade ont i magen. Själv var jag i riskzonen för överstimulering men klarade mig.

En sak som slog mig häromdagen är att vi som blivit gravida med IVF har en ovanlig start på graviditeten. Men sen är vi ju gravida/får missfall/föder barn på samma sätt som andra. Så egentligen har ju våra barn kommit till nästan precis som vanligt. De är lite extra efterlängtade också.

Jag läste att risken för för tidig födsel med IVF har minskat drastiskt. Det beror delvis på att antalet tvillingfödslar minskar när man bara sätter in ett ägg. Men även det borträknat så är risken för för tidig födsel 8 % med IVF mot 5 % för andra (enligt en studie). Så det är inte någon gigantiskt skillnad längre. Men såklart, det kan ju hända, som för Ylle.

Min bebis har blivit en sprattelbomb. I natt när jag var vaken en sväng och gick på toa så kände jag för första gången hur den hade hicka också.

Calqyl, lycka till på jobbintervjun!

• hellohello84

Grattis Ellie!! <3

Hoppas att du kryar på dig snart och blir väl omhändertagen. Jag hade en nära vän som också åkte på överstimulering och fick en graviditet bekräftad i samband med det, och hon har idag en frisk liten pojke som kom på utsatt tid :)

Ha en fin fredag allihopa :)

• Elliie84

Hej på er.

Blev värre under kvällen igår och hade sån smärta som inte ens tre omgångar morfin hjälpte mot. Så de skickade ner mig på titthålsoperation och hittade en blodfylld cysta som låg på ena äggstocken vilket hade gjort att den vridit sig två varv... ursäkta äckliga detaljer! ;) idag mår jag mycket bättre men är rätt trött och blir nog kvar resten av helgen. Just nu hoppas jag bara att allt är okej med graviditeten, läkaren säger att ingreppet inte borde påverka men man vet ju aldrig säkert... lite nervös för detta. Hoppas på ett positivt resultat när jag testar på måndag, men testdag.

Hur mår ni andra? Tack för stödet :)

• Orka

Oj Ellie! Inte roligt med smärta och operation. Jag förstår att du är orolig för pyret. Det bor ju som tur är i din livmoder och har det fint, så vi håller tummarna för att det mår bra! Det är också viktigt att du blir bra. Ta hand om dig och vila! Det är du värd! Är din partner stöttande?

• hellohello84

Men usch vad jobbigt! Men bra också att de tog din smärta på allvar och hittade vad det var! Hoppas att du mår bättre nu och har det ok på sjukhuset. Själv är jag sjuksköterska här hemma till min sambo som opererat sig, inget allvarligt eller så men det är hemskt synd om honom enligt honom själv såklart.

• Ylle99

Oj, stackars dig, Ellie!!! Fy, det låter verkligen inte kul med den smärtan. Krya på dig i massor!

Men, det fina i kråksången, du är gravid! :) stort grattis!

Just nu är det kanske svårt att känna glädje eftersom du är överstimulerad, men det kommer. Lättare att stå ut när det är för en god sak!

Jag blev ju oxå överstimulerad men hade inte den akuta smärtan du fått. Det kändes som tistlar i magen. Minns att mitt sjukdomstillstånd gjorde mig lite neutral till graviditeten. Lite "jaha, det var ju roligt"-känsla. Vågade väl heller inte ta ut för mkt glädje i förskott.

En liten sprattelgubbe, minsann, Orka! Roligt :)

Känner du dig bättre nu när du fått gå ner i tid på jobbet? I vilken vecka är du nu?

Kram på er

• Calqyl

Grattis Ellie!! Hoppas du mår bättre nu när de fått bort cystan så du kan få njuta lite av graviditeten :)

Själv var jag på arbetsintervju igår i 2,5 timmar! Jag var helt slut efteråt, är fortfarande helt slut ;) Får jag inte detta jobbet kommer jag inte söka något på länge, det är så tufft , jag blir helt utmattad av all spänning och nervositet. Då får det bli 100% satsning på en graviditet istället! Är väl bara jag kvar här nu som inte är gravid..

• Noomi75
    Calqyl skrev 2015-03-03 17:50:53 följande:

Grattis Ellie!! Hoppas du mår bättre nu när de fått bort cystan så du kan få njuta lite av graviditeten :)

Själv var jag på arbetsintervju igår i 2,5 timmar! Jag var helt slut efteråt, är fortfarande helt slut ;) Får jag inte detta jobbet kommer jag inte söka något på länge, det är så tufft , jag blir helt utmattad av all spänning och nervositet. Då får det bli 100% satsning på en graviditet istället! Är väl bara jag kvar här nu som inte är gravid..

Håller tummar & tår att jobbet är ditt, Calqyl! :) Och naturligtvis att det snart är din tur oxå, på denna front!
  • Elliie84

Hej alla!

Jag är på bätttingsvägen! Tredje dagen hemma och jag är så glad att slippa sjukhuset, även om jag fick ett jättebra omhändertagande. Dock verkade de inte veta speciellt mycket om överstimulering... men mitt sjukhus för ju inte ivf (åker till Linköping) så det kanske inte är så konstigt?! Hur upplevde du det Ylle99?

Har otacksamt nog inte kunnat glädja mig så mycket över graviditeten än, mest mått piss och oroat mig mycket. Hoppas det vänder snart. Tycker inte att läkarna verkar så optimistiska för de garderar sig hela tiden när vi pratar om graviditeten. Men min sambo tror att det bara är för att de inte kan garantera något och inte vill ge falska förhoppningar. Tur att man har en stadig klippa att hålla sig i när det blåser för övrigt. ..

Var på återbesök idag och det såg bra ut, men för tidigt att se något på ultraljudet. Man blir så nojig... ska få tid för första riktiga ultraljud inom 1-2 veckor på kvinnohälsovården . Skönt att få så tidigt! Läkaren idag sa att så länge graviditeten fortskrider så kommer överstimuleringen sitta i. Fyfan. men som tur var har jag inte ont. Är bara svullen som en stor jävla badboll. Hur ska man kunna dölja detta? Ylle99 jag är jättenyfiken på hur det var för dig eftersom du också blev ÖS!

Hoppas verkligen du får jobbet Calqyl! Det är du värd. Vad är nästa steg i Ivf -karusellen?

Orka: hur mår du?! Inte jättelångt kvar nu :)

• Ylle99

Calqyl- jag hoppas verkligen du får jobbet! Det är du väl värd. Lååång intervju, förstår att det tar på krafterna!

Blev det nåt Fet- försök?

Ellie- jag tyckte nog att personalen på mitt lokala sjukhus ändå var hyfsat insatt.

Jag minns hur jag mer eller mindre började skratta när läkaren sa att det skulle hålla i sig ungefär 12 veckor! Kändes ju helt absurt! Men det var ju bara i början det gjorde så akut ont, det blev bättre allt efter som. Det tog tid dock. Snabba promenader eller hopp var inte att tänka på utan jag rörde mig i snigelfart. Tog spruta varje kväll i 12 veckor också, Inohep (blodförtunnande).

Så länge du är överstimulerad så är det ett gott tecken, dessvärre ;). Det innebär ju att graviditeten fortskrider.

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?